Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emil Olsson
    • June 2012
    • 59

    Tropheus

    Hej!
    Jag kommer snart köpa ett begagnat 450L aluminium kar som jag kommer att ha tropheus i. Fast jag har några frågor.
    1. Vad ska jag ha för sand/grus?
    2. Jag kommer att mata med räkmix och NLS Spectrum cichlid formula (pellets) är det ett bra val av foder?
    3. Sen kommer jag nog att köra med dubbla ytterfilter en fluval fx5 ochl en Aquael uni max 500(1200l/h) eller ska jag bara köra med en fx5 och kanske en cirkulations pump?
    4. Sen som bakgrund kommer jag nog att köra med nån BTN modul har ni några förslag på några snygga
    ?
    5. Ska jag ha frigolit som stenarna ska stå på eller ska jag köra utan det? Vill ju inte att det ska spricka .
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    1.vitt ciklidgrus är snyggt till troffar.

    2 ja räkmix är kanon. kan inte svara på det andra då jag inte testat det

    3 alltid bra med mycket filterkapacitet. dock skulle ju ett fx5 räcka men har du båda filtrena över så kör med det

    4 bara kolla på deras hemsida vad du tycker är snyggt. finns ju andra snygga än just BTN. tex Aquaterra och Ekol

    5 kör en fribolit eller liggunderlag på hela bottenskivan. kapa den någon cm mindre än själva bottenglaset. annars kommer du se den under sanden utifrån sen.

    så här
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Pierre_N
      • December 2010
      • 24

      #3
      1. Ljust är snyggt till troffar, kör själv blästersand
      2. Ja
      3. Båda blir bra.

      5. Har du tänkt att ha väldigt mycket sten? Annars behöver du inte ha något underlag, troffar gräver inte nämnvärt.

      Kommentar

      • Emil Olsson
        • June 2012
        • 59

        #4
        Nej jag har inte tänkt att ha så mycket sten typ några högar (inte så stora) som dom kan simma igenom. Det beror ju också på hur många hanar jag får osv.

        Kommentar

        • Emil Olsson
          • June 2012
          • 59

          #5
          Tack för ditt svar hannesc

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            1/ Det är viktiga är att sanden inte har vassa kanter. sedan är det ju en fördel pm sanden är kalkrik.
            2/ Troffar är extremt herbivora och att de därför skall ha fiberrik kost. Räkmix är bra, men bara förutsatt att det innehåller väldigt mycket grönt. NLS hjar jag inte provat - men är det avsett för herbivora arter så är det OK.
            3/ Bra pumpkapacitet är viktigt sedan är det ju en fördel om också filtret är stort
            4/ Alla är ju snygga - så frågar handlar väl egentligen snarare om hur mycket pengar du är beredd att lägga. Sedan är det så klart också en klar fördel om modulerna eller bakgrunden är konstruerad som så att man kan gömma filter och värmare bakom/i dessa. Att ha tekniken synlig i ett akvarium är ingen höjdare direkt
            5/ Är en fördel men om det behövs beror ju som Pierre skriver på hur mycket sten du skall ha i akvariet
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Emil Olsson
              • June 2012
              • 59

              #7
              Det här innehåller NLS Chichlid Formula:
              Krill Meal, Fish Meal, Wheat Flour, Amino Acids, Algae Meal, Soybean Meal, Fish Oil, Beta Carotene, Spirulina, Vitamin A Acetate, D-Activated Animal- Sterol (D3), Vitamin B12 Supplement, Riboflavin Supplement, Niacin, Folic Acid, Calcium Pantothenate, Pyridoxine Hydrochloride, Thiamine, Biotin.
              Guaranteed Analysis:
              Min. Protein 34%
              Min. Fat 5%
              Max. Fiber 5%
              Max. Ash 9%
              Max Moisture 10%
              Så är det här för herbivorer?

              Kommentar

              • Pierre_N
                • December 2010
                • 24

                #8
                Det glömde jag nämna ja att det gäller att hitta en räkmix som passar troffar. Själv kör jag med 70% grönt och endast 30% räkor i min mix. NLS cichlid formula och thera A är det många som kör till troffar och det fungerar bra, körde med det själv under en period. Thera A var dock ingen hit, hela lokalen luktade vitlök efter ett tag

                Spirulina flingor är också bra mat till troffar, själv kör jag med tropicals. Har kört med OSI:s också och vet att många kör med Sera flora.

                Kommentar

                • Emil Olsson
                  • June 2012
                  • 59

                  #9
                  Okej Pierre N. Har du lust att dela med dig ditt Recept

                  Kommentar

                  • Emil Olsson
                    • June 2012
                    • 59

                    #10
                    Menar du då Tropical spirulina super forte?

                    Kommentar

                    • Pierre_N
                      • December 2010
                      • 24

                      #11
                      Ursprungligen postat av Emil Olsson
                      Okej Pierre N. Har du lust att dela med dig ditt Recept
                      Visst, vi har testat en massa olika kombinationer men just nu har jag gått tillbaka till så enkel som möjligt.
                      30% räkor
                      70% ärtor
                      favorit gelantin

                      Det är allt, funderar på att slänga i lite astaxanthin i nästa omgång. Har haft i broccoli, majs och morötter också (bla) men har gått tillbaka till en väldigt enkel mix nu som sagt.

                      Ursprungligen postat av Emil Olsson
                      Menar du då Tropical spirulina super forte?
                      Japp!

                      Kommentar

                      • Emil Olsson
                        • June 2012
                        • 59

                        #12
                        Tack för dina Tips!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Emil Olsson
                          Det här innehåller NLS Chichlid Formula:
                          Krill Meal, Fish Meal, Wheat Flour, Amino Acids, Algae Meal, Soybean Meal, Fish Oil, Beta Carotene, Spirulina, Vitamin A Acetate, D-Activated Animal- Sterol (D3), Vitamin B12 Supplement, Riboflavin Supplement, Niacin, Folic Acid, Calcium Pantothenate, Pyridoxine Hydrochloride, Thiamine, Biotin.
                          Guaranteed Analysis:
                          Min. Protein 34%
                          Min. Fat 5%
                          Max. Fiber 5%
                          Max. Ash 9%
                          Max Moisture 10%
                          Så är det här för herbivorer?
                          Borde ha ett något högre fiberinnehåll
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Emil Olsson
                            • June 2012
                            • 59

                            #14
                            Ja jag vet men har du nått annat förslag på vad jag kan mata med förutom räkmix.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...