hög nitrithalt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laurits Norbert
    • February 2013
    • 12

    hög nitrithalt...

    hej
    jag brukar testa mitt vatten 1 gång i veckan och nu har jag märkt a nitrithalten har ökat från 0.1mg till 0,4mg på ca 6-7 dagar...vad är det jag kan göra för att sänka nitriten i karet?
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    #2
    Sv: hög nitrithalt...

    Byta massa vatten. 50% VB brukar vara rekommenderat

    Kommentar

    • Laurits Norbert
      • February 2013
      • 12

      #3
      asså jag har inte haft problem med nitrit tidigare...men jag har tvättat mina filtermattor i lördags så det kan vara därför...:S
      har nu bytt vatten och hoppas att mina goda bakterier kommer tillbaka...

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Håll igen på maten bara ett tag så ska det gå bra

        Kommentar

        • hampusr

          • December 2010
          • 134

          #5
          hög nitrithalt...

          Tips är ju att aldrig rengöra alla mattor i filtret på samma gång om möjligt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Dr.Dork
            Byta massa vatten. 50% VB brukar vara rekommenderat
            Zoopte bas artikel.

            Hur bli av med nitrit?
            1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
            2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
            3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
            4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • candra
              • January 2010
              • 455

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Zoopte bas artikel.

              Hur bli av med nitrit?
              1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
              2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
              3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
              4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.

              Haha, underbart åheim :-) den där texten är så bäst. :-)
              // Candra


              240l sällskap 20l Nano


              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Zoopte bas artikel.

                Hur bli av med nitrit?
                1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
                2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
                3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
                4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
                1. Varför då?
                .
                .
                4. Bumerangeffekt -kanske, men det har inget att göra med att byta ut bakterier, de nyttiga bakterierna lever inte fritt i vattnet. Vid det här lager borde du veta det.

                Tobbe

                Kommentar

                Arbetssätt...