att tvätta filtermatta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laurits Norbert
    • February 2013
    • 12

    att tvätta filtermatta...

    hej
    jag undrar hur ofta man ska tvätta filtermattorna i en juwel bioflow 3.0 och på vilket sätt ska man göra det?under rinande kranvatten eller bara krama ur smutsen?
  • chricka
    • February 2009
    • 198

    #2
    Helst ska du väll tvätta det i akvarie vatten men jag brukar köra ett varv med duschmunstycket på dom . Vet inte hur den pumpen är byggd men om du kan så spara lite smutsigt filter material så får du kvar dom fina bakterierna .

    Kommentar

    • Laurits Norbert
      • February 2013
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av chricka
      Helst ska du väll tvätta det i akvarie vatten men jag brukar köra ett varv med duschmunstycket på dom . Vet inte hur den pumpen är byggd men om du kan så spara lite smutsigt filter material så får du kvar dom fina bakterierna .
      okej...men då är det bäst att tvätta de in en hink med akvarievatten,men frågan är vad jag ska göra med det smutsiga vattnet efteråt?

      Kommentar

      • chricka
        • February 2009
        • 198

        #4
        Är väll bara att hälla ut det i avloppet .

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ursprungligen postat av Laurits Norbert
          hej
          jag undrar hur ofta man ska tvätta filtermattorna i en juwel bioflow 3.0 och på vilket sätt ska man göra det?under rinande kranvatten eller bara krama ur smutsen?
          När flödet genom filtret/pumpen/utloppet tappar märkbart så är det dags att ta isär filtret, rensa ur gunket (du behöver inte tvätta etc) och montera ihop igen.

          Kommentar

          • Ale22
            • February 2013
            • 36

            #6
            Ursprungligen postat av chricka
            Är väll bara att hälla ut det i avloppet .
            Grannens fru odlar massvis med krukväxter av alla de slag. Hon brukar vilja att jag sparar gammalt filtervatten till henne. Och det är säkert bra att vattna med, innehåller väl det mesta godis krukväxterna vill ha.
            180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
            Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

            Kommentar

            Arbetssätt...