orange malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    orange malawi

    Hej,

    Köpte 2 st Firefish idag. De har inte färgat ut riktigt, de är väldigt oranga. Jag har foder med spirulina i, kan det hjälpa till att få dem att färga ut. Om inte, vad rekomenderar ni?
    Om de inte har en chans att bli rödare, så funderar jag på att lämna tillbaka dem.

    Ska även köpa ett par honor. Kan det hjälpa till med färgen?

    Mvh

    stefan
    Bifogade filer
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ja foder med spirulina i gör att fisdkarna får en starkare orange/röd färg.

    Men i än högre grad så påverkas fiskens utseende av vilket foder den har fötts upp och av arvsanlaget.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Tjenare kjell!

      Tack för svar.

      Vad tror du, kommer denna färga ut till mer röd än orange med rätt foder, även om den inte fått korrekt foder under uppväxt? Annars kommer jag lämna tillbaka den i nästa vecka. Har betalat såpass mycket för den så att jag inte vill ha någon som är orange. Grejjen med denna framavlade grej (som med röd rubin) är att den ska vara röd. Oranga malawi-ciklider finns det ju en mängd av. Röda finns det ju inte några av vilt.

      Tack igen,

      Stefan
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Som sagt - det är omöjligt att veta eftersom man inte kännner till deras gener. Visst hade jag sett deras föräldrar så hade man åtminstone kunnat gissa.

        Det är ju en avvägning man får göra när man handlar om man vill chansa eller inte. Vill man vara säker på att en fisk skall bli röd så skall den vara stor nog för att vara utfärgad när man köper den och dessutom redan ha den röda färgen (sedan får man förstås själv fortsätta att mata den med färgfoder för att färgen skall bibehållas) - men ställer man sådana krav så får man förstås också betala för detta.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...