Malawizebra yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_johan
    • August 2008
    • 100

    Malawizebra yngel?

    hej

    Om jag förstår rätt så är detta en munruvare.

    Jag har en hona som munruvar nu och är det vettigt att flytta henne till ett annat akvarie där hon går själv med några ancistrus? Blir hon kanske för stressad av att bli flyttad?

    Tips och råd mottages!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Beror lite på syftet med odlingen. Vill du ha ynglen och har plats för att dra upp dom och sedan kan bli av med dom när de växt till sig så bör du flytta honan till ett "spottakvarium".

    Dock så är det sedan alltid lite lurigt att flytta tillbaka honan till huvudakvariet eftersom hon ju då är nykomling och sådana blir ofta hackkycklingar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Guppy_johan
      • August 2008
      • 100

      #3
      Okej det gjorde det lite svårare, för är sugen på att få ynglerna att överleva men samtidigt vill jag inte att honan skall bli "mobbad" när hon återvänder!

      Hon går i samma kar som röd zebra, Golden och då Malawi zebra! Vill ju att något av yngelnar skall överleva!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Om du har gått om sten (speciellt småsten) i akvariet så klarar sig oftast en del yngel
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Guppy_johan
          • August 2008
          • 100

          #5
          jo men det har jag faktist, ett stenrös och stora rötter!

          Hoppas på att dem överlever annars kommer det väll en kull till senare

          Tusentack för dn hjälp och kunskap!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Guppy_johan
            jo men det har jag faktist, ett stenrös och stora rötter!

            Hoppas på att dem överlever annars kommer det väll en kull till senare

            Tusentack för dn hjälp och kunskap!
            Nja ett stenrös låter inte så mycket
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Guppy_johan
              • August 2008
              • 100

              #7
              nja det är mindre stenar som ligger på hög och så har jag lite större stenar i andra ändan av karet där det är större sten!

              I det minder så får ej de fiskar plats utan ancistrus ynglerna hänger där!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Sv: Malawizebra yngel?

                Ursprungligen postat av Guppy_johan
                Okej det gjorde det lite svårare, för är sugen på att få ynglerna att överleva men samtidigt vill jag inte att honan skall bli "mobbad" när hon återvänder!

                Hon går i samma kar som röd zebra, Golden och då Malawi zebra! Vill ju att något av yngelnar skall överleva!
                Vad är en malawi zebra? Alla ciklider från malawisjön är ju malawiciklider. Men det finns många zebror. Så vilken har du?

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                Kommentar

                • Guppy_johan
                  • August 2008
                  • 100

                  #9
                  Pseudotropheus Zebra!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    Vad är en malawi zebra? Alla ciklider från malawisjön är ju malawiciklider. Men det finns många zebror. Så vilken har du?
                    Oavsett vilken av Metriaclima zebra-varianterna det är så skiljer de sig ju inte i beteendet.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...