Malawiakvarium utan filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    Malawiakvarium utan filter?

    Hej

    Jag har ett 300 liters akvarium med Malawis, 12 vuxna firrar runt decimetern långa och kanske 20 yngel i olika storlekar.
    I lördags bytte jag 75 % av vattnet och upptäckte sedan att filtret inte fungerade.
    Hur länge kan burken gå utan filter tro?

    Förhoppningsvis får jag igång det idag men om något är trasigt så blir det ju minst en dag till kanske längre.

    Mvh UB
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det går inte att svara på - men är vattnet inte för varmt och väldigt rent så är det ändå hyfsat syrerikt och då klarar sig fiskarna utan problem utan filter i några dagar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ubjs
      • April 2007
      • 192

      #3
      Ska jag dra igång ett mindre filter om jag inte får igång det stora?
      Jag har ett litet filter som väl passar till ett 60 liters, men kan kanske få lite fart på vattenytan med det.
      Eller är det bättre med ytterligare ett stort vattenbyte?

      Mvh UB

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Det skadar aldrig att se till att du får vattenytan i rörelse genom att rikta den lilla pumpens utblås mot vattenytan och om fiskarna börjar stå vid vattenytan är det också hög tid att göra ett vattenbyte
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...