Lamprologus Multifasciatus information

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mert91
    • July 2002
    • 877

    Lamprologus Multifasciatus information

    Har lärt artsbeskrivningen här på Zoopet men behöver lite information från er akvariefantaster som har hållt fisken. Jag har just nu en grupp på 6st multisar (cirka 2-2.5cm stora) i ett 54L akvarium som är inrett med mycket snäckor och gömställen. Jag har några funderingar angående dem:

    1.När börjar man se skillnad på hanar och honor?
    2.Gräver både hanar och honor lika mycket? Bara en av mina sex multisar har grävt, och det har vart intill en stor vulkansten som han har försökt gräva "under".
    3. Hur ofta bör man mata dessa fiskar? Mina har vart lite kräsna med att ta flingfodret, har dock cyclops hemma.
    4. När är dem könsmogna?
    5. Tror ni att det funkar att hålla 6st även senare i akvariet då dem är äldre?
    6.Just nu håller 2st av dem lite mer ihop än dem andra, resten har liksom tagit varsin hög med snäckor i akvariet, skulle detta kunna betyda att jag har största andelen hanar?

    En Bild: http://www46.zippyshare.com/v/56865880/file.html
    Med vänliga hälsningar!

    //M.M
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    1/ Nja, utseendemässigt så kommer du nog aldrig direkt att kunna se skillnad på dom. Utan det handlar mest om deras beteende och visst om man är erfaren akvarist och kan könsbestämma fiskar genom att jämföra deras könsöppning så kan man det på vuxna fiskar. Sedan är det ju ofta som så att hanarna blir lite längre, medan honorna är lite rundare.
    2/ Lite individuellt, men hanar brukar gräva mest.
    3/ Som alla andra fiskar dvs 1-2 ggr per dag och aldrig mer än vad som äts upp på några minuter
    4/ Vid 6-12 månaders ålder
    5/ ja varför inte
    6/ Nja, är det 2 grupper så tyder väl det mest att du sannolikt åtminstone har 2 hanar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      1/ Nja, utseendemässigt så kommer du nog aldrig direkt att kunna se skillnad på dom. Utan det handlar mest om deras beteende och visst om man är erfaren akvarist och kan könsbestämma fiskar genom att jämföra deras könsöppning så kan man det på vuxna fiskar. Sedan är det ju ofta som så att hanarna blir lite längre, medan honorna är lite rundare.
      2/ Lite individuellt, men hanar brukar gräva mest.
      3/ Som alla andra fiskar dvs 1-2 ggr per dag och aldrig mer än vad som äts upp på några minuter
      4/ Vid 6-12 månaders ålder
      5/ ja varför inte
      6/ Nja, är det 2 grupper så tyder väl det mest att du sannolikt åtminstone har 2 hanar
      I min burk verkar hanar och honor gräva lika mycket. Det verkar som att när det är dags för yngel gräver fram för allt honan lite extra och bygger en 'arena' runt sina snäckor medans hannarna gräver tidigare för att locka en hona till bra formation av snäckor

      Kommentar

      • mert91
        • July 2002
        • 877

        #4
        Ursprungligen postat av simpson
        I min burk verkar hanar och honor gräva lika mycket. Det verkar som att när det är dags för yngel gräver fram för allt honan lite extra och bygger en 'arena' runt sina snäckor medans hannarna gräver tidigare för att locka en hona till bra formation av snäckor
        Hur stora skall de vara för att vara könsmogna? Hur ser du skillnad på hanar/honor förutom att hanen blir större i slutändan?
        Med vänliga hälsningar!

        //M.M

        Kommentar

        • mert91
          • July 2002
          • 877

          #5
          Film: http://www39.zippyshare.com/v/91067865/file.html

          Nån som vågar könsbestömma fiskarna i filmen :P
          Med vänliga hälsningar!

          //M.M

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Här får du en helt färsk film av mig

            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • mert91
              • July 2002
              • 877

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Här får du en helt färsk film av mig

              https://www.youtube.com/watch?v=wA1qjEF6f8U
              Mycket fint kar! Helt klart nått sånt jag ska ta å fixa iordning i studentlyan så fort ja kommer tbx efter jullovet Hur stort är det?
              Med vänliga hälsningar!

              //M.M

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Ursprungligen postat av mert91
                Mycket fint kar! Helt klart nått sånt jag ska ta å fixa iordning i studentlyan så fort ja kommer tbx efter jullovet Hur stort är det?
                standard 222

                Det ska till mer alger, annars är det ett rätt skönt kar
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • mert91
                  • July 2002
                  • 877

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  standard 222

                  Det ska till mer alger, annars är det ett rätt skönt kar
                  Hur får man alger bäst att växa?
                  Med vänliga hälsningar!

                  //M.M

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Ursprungligen postat av mert91
                    Hur får man alger bäst att växa?
                    Jadu, hade jag svaret på den så hade jag även haft svaret på hur man inte får dem att växa..

                    Det får bli skitigt med tiden helt enkelt
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • mert91
                      • July 2002
                      • 877

                      #11
                      Haha Får vänta och se.
                      Med vänliga hälsningar!

                      //M.M

                      Kommentar

                      • simpson
                        • July 2012
                        • 666

                        #12
                        Ursprungligen postat av mert91
                        Hur stora skall de vara för att vara könsmogna? Hur ser du skillnad på hanar/honor förutom att hanen blir större i slutändan?
                        Mina stora arga multisar (cirka 5cm långa) verkar ha mutat in sina revir, och bråkar en del med varandra etc. De fiskar som är i halva storleken simmar helt oantastat genom dessa revir etc om de vill, tills ibland då de mindre hugger argt på allting utom en stor och kanske en till mindre och 'vaktar' en snäcka.
                        Någon dag senare kan jag se yngel ur denna snäcka.

                        Jag har helt enkelt antagit att de stora är hanar och flera av de mindre som sedan vaktar yngel är honor. Nu finns det säkert några växande hanar som inte är så stora än... Men jag tror inte de ynglar.

                        Har blivit förvånad nu då 2 sista yngelomgångarna har varit från riktigt små honor, tror inte mer än 1,5cm långa och ganska smala. Så frågan är vad mina mittemellan är för kön?

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          • December 2010
                          • 24

                          #13
                          Spelade in ett klipp igår på ett multispar med yngel, ett äldre och 7st mindre:
                          I created this video with the YouTube Video Editor (http://www.youtube.com/editor)


                          Det blir rätt så stor skillnad på hane och hona när de blir ett par år.
                          Senast redigerad av Pierre_N; 10 January 2013, 10:31.

                          Kommentar

                          • ulfand
                            • May 2008
                            • 111

                            #14
                            Ursäkta att jag kapar tråden så här men jag måste bara fråga, jag är intresserad av att köpa yngel om ni har några ni vill bli av med. Jag bor i Linköping, skicka gärna ett PM om det är av intresse.
                            ___________________________________
                            720L blivande SA

                            Kommentar

                            • slowfox64
                              • November 2011
                              • 41

                              #15
                              Jag har 9st i mitt 54L:s akvarium, är inte hundra på fördelningen, ev 2 hanar och resten honor. Har för närvarande 2 kullar med yngel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...