Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinrunezzon
    • December 2012
    • 35

    #16
    Ja alla är grymt snälla och hjälpsamma här På två dagar har jag lärt mig grymt mycket

    Kommentar

    • Dr.Dork
      • December 2012
      • 263

      #17
      Sv: Hjälp

      Ursprungligen postat av elinrunezzon
      Ja alla är grymt snälla och hjälpsamma här På två dagar har jag lärt mig grymt mycket
      Håller med! Här har jag lärt mig det mesta och man kan ställa alla möjliga frågor, folk tar sig tid att svara Härligt!

      Kommentar

      • elinrunezzon
        • December 2012
        • 35

        #18
        Verkligen. Men just nu vet jag inte vad jag ska fråga`är det något jag borde veta om malawi?

        Kommentar

        • elinrunezzon
          • December 2012
          • 35

          #19
          Nu när jag tänker efter så tror jag inte att det finns någon ordning i mitt akvarium. Förut grävde dom hela tiden och överallt men nu gräver dom aldrig?
          Varför?

          Måste jag kanske rensa ut hanarna? tror jag har ganska många hanar av varje sort! men hur gör jag det och hur ser olikheterna?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #20
            Hej elinrunezzon! Jag är ingen expert på malawifisk men där finns andra som kan ge tips. När det gäller inredning till malawi så tycker jag dock att de gör sig bäst med sparsmakad belysning, alltså ganska dunkelt och gärna punktbelysning. När man kommer till sten så ser det trevligt ut om man lägger i en del riktigt stora stenar och att man får en blandning av stora och små så att man får ett mer naturligt intryck. Stora stenar kan vara svårt att hitta i många butiker så man kan behöva ut i naturen eller ta fram stora plånboken och köpa btn moduler.

            Du du ville ha ljus lite åt det blåa hållet och då ska du inte köpa aqarelle som du bl.a fick tips om, det röret är absolut inte blått utan mer åt det rosa hållet.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              Sv: Hjälp

              Ursprungligen postat av åheim
              Hej elinrunezzon! Jag är ingen expert på malawifisk men där finns andra som kan ge tips. När det gäller inredning till malawi så tycker jag dock att de gör sig bäst med sparsmakad belysning, alltså ganska dunkelt och gärna punktbelysning. När man kommer till sten så ser det trevligt ut om man lägger i en del riktigt stora stenar och att man får en blandning av stora och små så att man får ett mer naturligt intryck. Stora stenar kan vara svårt att hitta i många butiker så man kan behöva ut i naturen eller ta fram stora plånboken och köpa btn moduler.

              Du du ville ha ljus lite åt det blåa hållet och då ska du inte köpa aqarelle som du bl.a fick tips om, det röret är absolut inte blått utan mer åt det rosa hållet.
              Helt rätt om aquarelle röret. Jag som tänkte fel. Power glo är bättre

              Har inte testat punkt belysning på malawi. Kanske kan va najs. Tips då är ju att skaffa LED spottar i kallvitt ljus.

              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

              Kommentar

              • elinrunezzon
                • December 2012
                • 35

                #22
                Tack för tipset om att byta mot honor, Kön sorterade mina 8 rödzebra. Hade 1 hona och resten hanar så sparade min dominanta hane och behöll en liten. Bytte ut resten mot fyra honor och ev en hane.

                Super bra att man kan göra, visste jag faktiskt inte om

                Kommentar

                • elinrunezzon
                  • December 2012
                  • 35

                  #23
                  Kan man bygga om detta så det ser bättre ut? Insuget kommer hamna bakom den nya bakgrunden men utsuget vad kan jag göra med det?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    Sv: Hjälp

                    Ursprungligen postat av elinrunezzon
                    Kan man bygga om detta så det ser bättre ut? Insuget kommer hamna bakom den nya bakgrunden men utsuget vad kan jag göra med det?

                    http://elinrunezzon.wordpress.com/?attachment_id=1392
                    Bara borra hål så du får igenom slangen till strilröret. Sen borrar du upp större hål till insuget som du sätter ett galler eller så för.

                    Rikta gärna strilröret lite mer uppåt så du får bra ytrörelse.


                    Inte helt fel att sätta in en streamer elle cirk pump då malawi gillar strömt vatten.

                    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                    Kommentar

                    • elinrunezzon
                      • December 2012
                      • 35

                      #25
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      Bara borra hål så du får igenom slangen till strilröret. Sen borrar du upp större hål till insuget som du sätter ett galler eller så för.

                      Rikta gärna strilröret lite mer uppåt så du får bra ytrörelse.


                      Inte helt fel att sätta in en streamer elle cirk pump då malawi gillar strömt vatten.

                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                      Usäkta men fattar inte, Vart ska jag borra? varför ska jag borra? och varför och vart ska jag sätta gallret?

                      Röret är nu riktat uppåt men vd är det andra du pratar om? som gör det strömt?

                      Kommentar

                      • elinrunezzon
                        • December 2012
                        • 35

                        #26
                        Nu behöver jag verkligen hjälp. Det är något som händer, mina fiskar dör. för ett tag sen så var en av mina maingano jätte slö och dog efter en dag. förra veckan dog en av mina golden och nu såg jag att min dominanta maingano hade dött. Har även förlorat en maingano innan detta och två golden..

                        Är det någon som vet vad som händer i mitt akvarium?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13124

                          #27
                          Ursprungligen postat av elinrunezzon
                          Nu behöver jag verkligen hjälp. Det är något som händer, mina fiskar dör. för ett tag sen så var en av mina maingano jätte slö och dog efter en dag. förra veckan dog en av mina golden och nu såg jag att min dominanta maingano hade dött. Har även förlorat en maingano innan detta och två golden..

                          Är det någon som vet vad som händer i mitt akvarium?
                          Eftersom det drabbar alla arter samtidigt så talar det för någon form av förgiftning. Du kan lägga en fråga under "sjukdomar" eller "akvarievatten" där du beskriver hur du sköter filter, foder, vattenbyten och eventuella förändringar du gjort den senaste tiden, mm.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            Ursprungligen postat av elinrunezzon
                            Usäkta men fattar inte, Vart ska jag borra? varför ska jag borra? och varför och vart ska jag sätta gallret?

                            Röret är nu riktat uppåt men vd är det andra du pratar om? som gör det strömt?
                            du skulle sätta i en ny bakgrund va?

                            sätt den då så att du kan dölja insuget till filtret bakom den.

                            borra två stora hål som vattnet kan flöda igenom till insuget. de sätter du nät eller galler ( raster heter det på akvariespråk)

                            sen borrar du ett litet hål så du får igenom slangen till strilröret.

                            på detta sätt slipper man se insuget i karet. du kan också gömma doppvärmaren bakom bakgrunden.

                            jag gjorde en bild för att visa hur jag menade.

                            malawi gillar ordentlig fart på vattnet. så att sätta in en extra pump som får lite fart på vattnet är inte dumt alls.

                            en sånhär tex.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • elinrunezzon
                              • December 2012
                              • 35

                              #29
                              Tack Hannesc

                              Ja bakgrunden är påväg. tror ulrik gör en sån på andra sidan åt mig faktiskt sen byggs ju min filterhörna in i andra hörnan

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30
                                låter bra det

                                Kommentar

                                Arbetssätt...