Kan jag kombinera nån annan fisk/räka mm med natalciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LouiseAquaponic
    • December 2012
    • 4

    Kan jag kombinera nån annan fisk/räka mm med natalciklider?

    Jag har ett 240-litersakvarium med natalciklider (Oreochromis mossambicus, även kallad Mosambique-tilapia). De största är kanske 13 cm långa. Jag trodde att de åt upp allt som var litet, men jag blev lite förvånad. Jag sålde nyligen deras avkomma, som jag haft i ett separat yngelakvarium. Blev dock stående med 4 små, ca 5 cm, som köparen inte kom och hämtade. Därför stoppade jag på prov ner dem (en först) till föräldrarna för att se om det funkade. Och de har bott där i flera veckor nu, och inte blivit det minsta bitna. Natalcikliderna är kanske inte så glupska som folk har sagt mig.

    Därför funderar jag på om jag skulle våga mig på att variera innehållet i akvariet lite. Vilka fiskar skulle ha en ärlig chans? Vilka skulle trivas? Det är inte mycket växtlighet i akvariet, för växterna tenderar att krympa snarare än växa.
    Funderar på att ha guldfiskar eller andra fiskar jag kan ha i en damm ute i sommar, skulle sådana kunna bo inne hos natalerna på vintern?
    Eller är jag helt ute och cyklar i mina funderingar?

    Just nu har jag 9 stora och 4 små fiskar i akvariet, lite mycket kanske, men jag tänkte sälja av några av dem.
Arbetssätt...