Försöka få någon ordning i Malawiburken men hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    Försöka få någon ordning i Malawiburken men hur?

    Hej

    För ett par år sedan så startade jag upp ett Malawiakvarium med 4 grupper som senare utökades med en femte grupp, alla med en hanne och 3 honor.
    Men sakta men säkert har dom blivit både färre och fler.
    Dvs en grupp består idag av en ensam hanne, en annan av en hanne och hona som inte verkar komma överens alls. Den tredje gruppen består av 1 hane och 2 honor, har aldrig märkt något lekbeteende där.
    Sedan har jag två grupper med samtliga firrar kvar och där leks det av och till.
    Det är hogni-gruppen som står för tillskottet i akvariet, ett 30-tal yngel i olika storlekar dom största ca 4 cm långa.
    Förutom cikliderna så finns det 4 st malar. Akvariet är på ca 300 liter.

    Jag skulle vilja ha fler ¨fungerande¨ grupper om det är möjligt men frågan är om jag ska plocka bort hogni-gruppen helt eftersom den dominerar rätt kraftigt. Den andra gruppen där det leks en del är golden och den vore kul att ha kvar.
    Dom som är tre är trewavase och dom kan väl också få gå kvar.
    Dom andra tror jag är bäst att göra sig av med, lämna till butiken om dom tar emot dom.
    Och kanske inhandla ett par nya grupper?

    En variant vore att spara 6 st ungfiskar av hogni och ta bort dom vuxna.
    Kommer i så fall hogni-gruppen att dominera igen när dom blivit vuxna?

    Är det så att olika arter är mer dominerande eller är det på individnivå?

    Mvh UB
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Så blir det nästan alltid när man startar med för många arter och för få av varje. Antingen får man gilla läget eller börja om från 0. Det bästa är att ha 2-3 arter men rätt många av varje (7-8 om man har 3 arter, 10-12 om man har 2 arter).

    Om du vill försöka behålla en del av dina så sortera bort alla udda fiskar. Man kan komplettera fiskar som man redan har, men bara med yngel - släpper man ner vuxna blir det rejäla revirfighter som ofta slutar med död och elände.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ubjs
      • April 2007
      • 192

      #3
      Om man ska 7-8 st av varje art vilken fördelning hane/hona?

      mvh UB

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av ubjs
        Om man ska 7-8 st av varje art vilken fördelning hane/hona?

        mvh UB
        1 vuxen hane och gärna 2 mindre - resten honor.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Svartsmed
          • May 2011
          • 5

          #5
          Jag skulle nog satsat på ett större kar också om jag skulle ha så mycket fisk. Lycka till!

          Kommentar

          • malawijanne
            • October 2006
            • 504

            #6
            Jag skulle stoppa i ca 30 st mbunas, gärna 10 av varje sort i samma storlek.Jag tror inte riktigt på att behålla dom vuxna trewavasen och dom vuxna hongisarna, för både hongie och trewawase är aggressiva. Om du skal ha hongie och trewawase så måste dom fiskarna tätt och det är aldrig bra att starta med vuxna individer.Men behåll ynglen på dina hongie och och evebtuellt dina golden, men då finns det är chans att golden blandar sig med hongie, men det brukar fungera. köp några golden till och 10 st maingano 3 + 7 tyvcker jag är bäst på att hålla mbunas.Så 10 st mindre hongie 10 st golden och 10 maingano och kanska en aulonocara så får du en fin sammansättning som fungerar och det viktigast av allt, stoppa ner alla fiskar samtidigt som yngel så samsas dina fiskar lite bättre.Janne


            malawi.forum24.se

            Kommentar

            Arbetssätt...