Vad är detta för sorter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anoki
    • November 2012
    • 6

    Vad är detta för sorter?

    Hej
    Jag undrar vad detta är för sorter, jag vet att det är någon typ av Malawi eller tangyika och jag vet också att dom inte är renrasiga.

    Hittar inte vart man lägger in bild så länkar till min tråd i akvariefisk.ifokus.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är en Malawiciklid - men vilka som som det är korsning emellan är omöjligt att säga. Det finns ju åtskilliga hundra arter att välja emellen och ingen vet ju hur korsningar mellan de olika arterna ser ut.

    Om du vet vilka arter som gick ihop de akvariet där de "blev till" så kan man antagligen räkna upp vilka som var föräldrarna av dessa - annars är det omöjligt.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 November 2012, 10:34.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • anoki
      • November 2012
      • 6

      #3
      Okej, hur ser man skillnad på malawi och tangyika? Lite nyfiken bara

      Jag vet inte vad för sorter som gick ihop innan dessa blev till eftersom dom är köpta på en djuraffär som "matfisk"

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av anoki
        Okej, hur ser man skillnad på malawi och tangyika? Lite nyfiken bara
        Nja - det finns väl inget specifikt som skiljer - men håller man på med fisk så VET man.

        Så är det är det ju även ofta även om det finns specifika skillnader. T.ex. så kan inte jag den vetenskapligt korrekta definitionen för vad som utmärker familjen Cichlidae (dvs cikliderna) - ändå vill jag nog påstå att jag i 999 fall av tusen kan se om en fisk är en ciklid eller inte.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Vad är det för djuraffär som säljer hybrider/korsningar. Väldigt oseriöst måste jag säga. Det är en sak om man får korsningar hemma i sina egna kar, det är sånt som lätt kan hända. Men en djuraffär som säljer dessa tycker jag är oseriöst.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Jesper Broman
            Vad är det för djuraffär som säljer hybrider/korsningar. Väldigt oseriöst måste jag säga. Det är en sak om man får korsningar hemma i sina egna kar, det är sånt som lätt kan hända. Men en djuraffär som säljer dessa tycker jag är oseriöst.
            Nja - det primära är väl att man informerar om detta och att man inte lurar någon. Så har ju inte skett i detta fall.

            Sedan rent allmänt så är det ju ofta väldigt svårt at se skillnad på urvalsodlat och framkorsat. Men alla dessa "fire fish" aulonocaror, alla diskus, alla vanliga svärdbärare alla vanliga platy etc är i alla fall resultatet av såväl korsningar som av urvalsodling.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • anoki
              • November 2012
              • 6

              #7
              Men, hur gör jag då om jag skulle vilka ha nån/några fler sorters fiskar tillsammans med dessa? ser ju roligare ut

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av anoki
                Men, hur gör jag då om jag skulle vilka ha nån/några fler sorters fiskar tillsammans med dessa? ser ju roligare ut
                I princip så kan alla malawi korsa sig med varandra och de ger även fertil avkomma.
                För att minska risken så skall man
                1/ Alltid ha rätt många av samma art och gärna också flera honor till varje hane. Det är absolut förbjudet att ha singelfiskar - de korsar sig alltid.
                2/ Inte hålla fiskar ihop som liknar varandra (gäller både för hanen och honan)
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • anoki
                  • November 2012
                  • 6

                  #9
                  Räcker de då att jag har en hane och två honor eller bör jag ha fler honor? Isåfall hur många.

                  Så jag kan i regel sätta in ett stim med någon annan malawi bara dom inte är lika dom jag redan har?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av anoki
                    Räcker de då att jag har en hane och två honor eller bör jag ha fler honor? Isåfall hur många.

                    Så jag kan i regel sätta in ett stim med någon annan malawi bara dom inte är lika dom jag redan har?
                    Nu skriver du ju inget om hur stort akvarium du har etc.
                    Men i princip är det bästa att aldrig ha mer än 2-3 arter (som inte liknar varandra och ha många av varje art (hur många beror på akvariets storlek).
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • anoki
                      • November 2012
                      • 6

                      #11
                      okej, för akvariumet är 150l

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av anoki
                        okej, för akvariumet är 150l
                        Då beror det ju på vilka arter du har - men hybriden på fotot blir sannolikt för stor för ett 150 liters akvarium.

                        Men satsar man på fiskar lämpliga för ett 150 liters så skulle jag haft totalt kanske 12-13 fiskar
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Auratusen
                          • March 2010
                          • 874

                          #13
                          Tycker 150 liter är för litet oavsett vad för malawi det gäller (bortsett från yngel/ungdjur) . Minst 200 l, enligt mig.

                          Kommentar

                          • anoki
                            • November 2012
                            • 6

                            #14
                            okej, tack för svaren

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Auratusen
                              Tycker 150 liter är för litet oavsett vad för malawi det gäller (bortsett från yngel/ungdjur) . Minst 200 l, enligt mig.
                              Nåja, nog fins det en hel del malawi som även funkar bra i ett 150 liters (även om det som sagt alltid är bättre med ett större). Det primära är dock längen på akvariet och inte literantalet - men jag antog att ditt akvarium var ca. 95 cm långt.

                              Dock så behöver nästan alla arter i "Haplis-gruppen" dit hybriden hör - ett längre akvarium.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...