Frontosor blir naggade av Venustus mfl.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cowboysarn
    • November 2012
    • 2

    Frontosor blir naggade av Venustus mfl.

    Hej, har ett 600L akvarium med ca 30-40 fina Malawi i.. Problemet är då att jag har en stor och fin Venustus som är väldigt ilsken av sig va det verkar som. Köpte idag två stycken Frontosor som kunde göra sig fint tillsammans med resten, väntade bara ca en timme sedan fick jag plocka upp båda två på grund av att dom blir naggade och väldigt sargade! Lägg då till att jag lagt i ungefär 6-8 honor tilll Venustus hannen.

    Någon som vet problemet eller hur jag ska göra?

    Mvh!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det blir ofta så när man lägger ner nya fiskar i ett akvarium där det redan finns en tuff revirhävdande hane.
    Ibland funkar det om man river ur hela akvariet och nyinreder innan man släpper ner nykomlingarna.
    Ofta kan man både behöva göra detta samt att flytta den revirhävdande hanen från akvariet unde de första dagarna som nykomlingarna är i akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Cowboysarn
      • November 2012
      • 2

      #3
      Tack så mycket Kjell, då var det nästan som jag trodde! Dock så verkar det inte bara vara Venustus hannen som är på och naggar.. men jag provar att lägga honom i ett annat kar några dagar medans jag möblerar om lite hos dom rackarna. Annars ska det väl inte vara några problem att det är "endast" 2st Frontosor jag stoppar i tillsammans med alla Malawi?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Frontosor brukar gå hyfsat ihop med Malawi. Dock så är de i grunden rätt sävliga och brukar ofta vara rätt sävliga när det gäller att roffa åt sig mat - medan malawina är mer pang på. Därför är det definitivt inte någon optimal kombination.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...