Erfarenheter av ciklider från Viktoriasjön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeK
    • April 2009
    • 34

    Erfarenheter av ciklider från Viktoriasjön?

    Hej!

    Jag har vääärldens dilemma som de flesta av er känner igen. Vad ska jag hålla för typ av fisk?

    Jag hoppar mellan Tanganyika, och Sydamerikaner (många mindre eller få större) men har på senare tid fått upp ögonen för ciklider från Viktoriasjön.

    Akvariet kommer att vara på 530 liter och ha en BTN-bakgrund med filter och pump bakom.

    Det jag undrar är alltså vilka kombinationer av ciklider med samma typ av beteende som, till exempelvis, Flameback eller klippciklider som kan tänkas fungera. Är det någon som hållit eller håller ciklider från Viktoriasjön och kan ge mig lite råd?

    Hur många ciklider kan jag hålla? Ska de gå parvis eller i mindre grupper? Skapar de revir och håller sig till dessa eller rör de sig över hela akvariet?

    Skulle det fungera med 3-5 olika arter (förutsatt att de endast går i par och att akvariet är väl inrett)?

    Det ska sägas att jag nästan uteslutande har erfarenhet av stora Sydamerikanska ciklider.

    Tacksam för all hjälp. Jag är verkligen helt rådvill och skulle behöva 3-4 akvarium till känns det som.

    /M
    Senast redigerad av MickeK; 15 November 2012, 20:31.
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Du kan börja med att läsa min artikel om du vill

    Kommentar

    • MickeK
      • April 2009
      • 34

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      Du kan börja med att läsa min artikel om du vill
      http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200802&lopnr=2
      Lysande arrtikel och väldigt hjälpsam.

      Det är alltså så att jag bör, i de flesta fall, hålla Viktorianer i grupper om tio. Mitt akvarium är som sagt på 530 liter. Hur många olika grupper kan jag hålla? Skulle tre grupper med 5-10 individer i varje vara alldeles för mycket? Är det bättre att gå på två grupper och någon mal (10-15 cm-ciklider)?

      Jag gillar att observera beteenden som vid lek men också revirbeteendet. Det låter som att dessa ciklider visar upp ett intressant beteende, både inom egna gruppen men också mot andra grupper/revirbeteende. Det får gärna vara lite fart i akvariet med inräknat gruff men det måste vara naturligt och inte skapa skadlig, onaturlig stress.

      Det låter mer och mer intressant det här. Vad skulle du sätta i för fisk Endymion?

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Sv: Erfarenheter av ciklider från Viktoriasjön?

        Om du blir medlem i NCS kan du läsa den och sjukt många fler i pdf format i din surfplatta eller webläsare. Vi har en speciell Androidapplikation för ändamålet som dessutom ger dig tillgång till hela vårt artregister.
        Checking out...

        Kommentar

        Arbetssätt...