Vilken ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Vilken ciklid?

    Tjenare!

    Jag har nu blivit av med en hel del fiskar i mitt akvarie eftersom jag vill höja pH:t och bara köra afrikanska ciklider.

    Jag har ett 540l (150x60x60) och har: 3st Frontosor (17cm, 10cm, 10cm) , 1st Mari gold (18cm), Gibbiceps (22cm).

    Filtration: Fluval 4+ och Powerhead (lite mindre än Fluvalen).
    ska skaffa ytterfilter men det finns andra saker som kommer före just nu

    Eftersom jag bara har större fiskar vill jag skaffa lite mindre Tanganyikaciklider som ändå kan "skydda" sig mot dom andra (speciellt frontosan då)
    gärna lite färggladare typ rött, gult, blått och helst stimfisk.

    Har kollat lite på Troffar men det känns som att det kommer bli lite trångt när Frontosorna och Gibbicepsen blir fullvuxna
    eftersom man ska ha så många av dom.

    Kom med många förslag och kom ihåg: Tänk färgglatt!!

    Hälsningar Jimmy
    Senast redigerad av man nam1; 12 October 2012, 21:24.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Vad jag förstår så äter vuxna frontosor fiskar i storlek som vuxna Tropheus. Och om jag har förstått rätt, kan mindre fiskar (mindre än Tropheus) klara sig bättre ihop med frontosa. Du nämner gult, en grupp apelsinciklider (Neolamprologus leleupi) kanske?

    Senast redigerad av Shepard; 13 October 2012, 20:08.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      tjenare, jag har kollat lite på just apelsinciklider men visste inte om dom passade ihop med frontosorna..
      jag har också kollat runt lite på youtube och hittade ett riktigt snyggt akvarium med alla tre sorterna, och det e typ så jag skulle vilja ha det men det är ju också som du säger att vuxna frontosor är helt kapabla till att äta tropheus.
      Men jag länkar videon ändå så kan ni se på ett ungefär

      Large tanganyika fish tank aquarium including Mpimbwe Frontosa, Tropheus, Lemon Cichlids and Calvus Cichlids. Tank is 7 foot (750 litres/200 gallons) and fil...


      tackar för hjälpen iallafall!

      Mvh Jimmy

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        BTW stimmar apelsinciklider?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nej, de stimmar inte, vet inte om man räkna nå´n ciklid som stimfisk egentligen. Apelsinciklider är ganska aggressiva sinsemellan vad jag förstår, så det är nog bra att hålla dem i grupp, för att fördela aggressiviteten mellan dem. De är dessutom svåra att se könsskillnad på.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            FAAAN.. vill verkligen ha en liten stimfisk som är färgglad

            Eller typ multisar men det känns lite för litet

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Tja, snäcklekare kan kanske funka, de kan vara för små för att vuxna frontosor ska bry sig om dem. Det finns även en Tanganyikakilli.

              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • man nam1
                • July 2011
                • 441

                #8
                Tjenare, ja jo dom kaske bara ser det som godis vad vet jag..

                Men dom där Tanganyikakilisarna såg häftiga ut, men dom blir ju typ samma storlek som troffarna kommer dom inte också bli mat? :S
                Annars väldigt häftig fisk som jag definitivt skulle vilja ha i karet

                Tackar för hjälpen

                Mvh Jimmy

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Tja, som sagt, om jag inte har förstått helt fel, så kan ofta små fiskar klara sig, för att de är för små för att frontosorna ska se dem som mat. Och har för mig att det stod på frontosans artbeskrivning, att när de odlats i några generationer, så tappar de det där riktiga rovbeteendet i akvarier, om det stämmer vet jag inte.

                  Ja, den där killin är fin, men är nog inte särskilt vanlig.

                  Varsågod

                  Frontosa:
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Anledningen till att små fiskar typ leleupi klarar sig hyfsat ihop med frontostor är
                    1/ de vet om att de är små och har vett på att hålla sig undan
                    2/ de sover inte på en öppen yta.
                    3/ de är så små att frontosorna inte kommer in i deras gömställen

                    Frontosor vaknar före andra fiskar och tar sitt byte i gryningen
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • man nam1
                      • July 2011
                      • 441

                      #11
                      Tjenare, jo jag läste det där om att om dom har odlats i ett visst antal generationer så tappar de det där riktiga rovbeteendet i akvarier, men man kan väll aldrig vara helt säker?

                      Kjell: okay då har jag lite att gå på när man sitter och letar fiskar

                      Förresten har ni kollat videon jag länkade? tycker att just dom sorterna av fisk passar så bra ihop och det är
                      väldigt häftigt nät man ser på dom stora Frontosorna bara simmar runt och troffarna stimmar häftigt. riktigt snyggt..

                      Tackar så mycket för all hjälp.

                      Mvh Jimmy

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av man nam1
                        Tjenare, jo jag läste det där om att om dom har odlats i ett visst antal generationer så tappar de det där riktiga rovbeteendet i akvarier, men man kan väll aldrig vara helt säker?

                        Mvh Jimmy
                        Det är som du skriver att deras naturliga beteende tunnas ut i ju fler generationer en fisk har odlats, men som du också skriver - man kan aldrig vara helt säker.

                        De frontosor jag hade senast (sålde dom när de blev för stora för mitt 720) var odlade i flera generationer och de åt upp allt som var mellan 8 och 16 cm.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • man nam1
                          • July 2011
                          • 441

                          #13
                          vaa? Hur menar du Kjell?

                          Okay hur många hade du då och hur stora blev dom?
                          Senast redigerad av man nam1; 15 October 2012, 18:05.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av man nam1
                            vaa? Hur menar du Kjell?

                            Okay hur många hade du då och hur stora blev dom?
                            De senaste frontosorna jag hade var odlade i många generationer och de var mellan 20 och 38 cm.
                            Frontosaomgången tidigare så var de vildfångade och var mellan 18 och 28 cm.

                            Bägge tog fiskar i mellanstorleken (8-16 cm) i gryningen
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • man nam1
                              • July 2011
                              • 441

                              #15
                              Tjenare, är det lätt och odla frontosa? dock så lär jag väll behöva större akvarium men iaf

                              Oj juste har ni något förslag på ytterfilter? jag har tänkt på o skaffa det en tid nu men aldrig blivit av .. något förslag?

                              men skulle .t.ex. daffodiler gå och ha med frontosorna?

                              tackar för alla svar!

                              Mvh Jimmy

                              Kommentar

                              Arbetssätt...