Ang. Tanganyikaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Kolfiltret tar bort tungmetaller, klor och kloramin, har du kommunalt vatten behöver du inte buffra vattnet eftersom vattenverken buffrar upp vattnet till över 8, men det är viktigt att du byter mycket vatten annars kan ph falla eftersom en del kommuner har mjukt vatten.
    Använder du bikarbonat så funkar det också, och du får lite mera marginaler när det gäller ph svängningar
    Nej vattenverken buffrar inte alls vattnet - däremot höjer de pH-värdet, medan vattnet är helt obuffrat.
    Men det är kanske det som du menar eftersom du ju skriver att pH kan falla - vilket det inte gör om vattnet är buffrat. Så med obuffrat vatten (KH på 3 eller mindre) är det extra viktigt med vattenbyten.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • malawijanne
      • October 2006
      • 504

      #17
      Ja, det kändes som jag jag fick till det lite fel, bra att du korrigerade det så blir det inga tveksamheter.Janne
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Nej vattenverken buffrar inte alls vattnet - däremot höjer de pH-värdet, medan vattnet är helt obuffrat.
      Men det är kanske det som du menar eftersom du ju skriver att pH kan falla - vilket det inte gör om vattnet är buffrat. Så med obuffrat vatten (KH på 3 eller mindre) är det extra viktigt med vattenbyten.

      Kommentar

      • EMIL_EMPO
        • October 2006
        • 72

        #18
        på tal om snäckskalslekare har ett ca50l akvarium som det sitter en bakgrund i och som jag snart tänke starta upp med lämpliga såna i.. kan man bygga inredningen på höjden? eller skulle dom inte använda den tänkta avsatsen inrett med snäckor och fin sand? har massa spillskiffer som skulle passa bra och som jag använt tidigare och fiskarna har mått prima..

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #19
          Ursprungligen postat av EMIL_EMPO
          på tal om snäckskalslekare har ett ca50l akvarium som det sitter en bakgrund i och som jag snart tänke starta upp med lämpliga såna i.. kan man bygga inredningen på höjden? eller skulle dom inte använda den tänkta avsatsen inrett med snäckor och fin sand? har massa spillskiffer som skulle passa bra och som jag använt tidigare och fiskarna har mått prima..
          Finns kanske en risk att de inte gillar att komma upp från botten, prova och lägg snäckor både på höjden och botten. Om de väljer båda så är allting lugnt, annars får du tänka om och låta de gå på botten.

          Kommentar

          Arbetssätt...