Sällsynta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    Ursprungligen postat av iidchen
    Vart får ni er kunskap från?

    finns en sida på nätet där man kan få svar på allt. (nästan iaf)

    surfa in på www.zoopet.com

    gå in i forumet och ställ frågor.

    du får ofta svar.

    men passa dig för medelålders gubbar utanför malmö. de är lite griniga av sig ibland.......



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
      en tyvärr helt omöjlig fråga att besvara.

      det finns arter som det inte går att ha mer än 1 st i ett 240 kar.

      sedan finns det andra arter som man kan dratta ner hur som helst...(lite överdrivet)


      MEN...

      LESS IS MORE.

      Det är så generellt att man får ett lättare kar, bättre kar, mer underhållande kar,
      om man har FÅ arter, och fler individer.


      Ett exempel på detta är att olika fiskar ibland kräver olika mat.

      Då blir det inte lätt att mata rätt om man skall ha olika foder till 8-10-12 olika arter.

      Fiskar är dessutom dumma.

      Bara för att du matar med grönfoder till fisk A, så fattar inte fisk B det, foder som foder tänker han, och tuggar isig maten. Att h*n inte tål maten i längden och då mår
      skit, och kan faktiskt dö.......fattar han inte......


      .
      hmm skulle säga att just med malawi är MORE IS MORE. visst. inte så många arter, men däremot kan du ha, och bör ha, runt 20-25 st i ett 240 kar. om vi pratar Mbunas. Happlisar kanske 10.

      Kommentar

      • iidchen
        • June 2011
        • 26

        #18
        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
        finns en sida på nätet där man kan få svar på allt. (nästan iaf)

        surfa in på www.zoopet.com

        gå in i forumet och ställ frågor.

        du får ofta svar.

        men passa dig för medelålders gubbar utanför malmö. de är lite griniga av sig ibland.......



        .
        Hahaha! Ja, detta måste ju vara bibeln, man får vettigare svar här än i butikerna tycker jag!
        http://iidchen.com

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          Ursprungligen postat av iidchen
          Jag har tittat på den videon mååånga gånger här på forumet! Älskar vad du gjort med stenarna!
          Ser också att du inte har överdrivet många växter. Är det medvetet?
          jasså det har du :P

          tack

          ja det är just som ken säger. samt att många av malawiarterna är herbivorer så de kan gå på växterna. ska man ha växter så ska de vara väl förankrade och tåliga.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #20
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            finns en sida på nätet där man kan få svar på allt. (nästan iaf)

            surfa in på www.zoopet.com

            gå in i forumet och ställ frågor.

            du får ofta svar.

            men passa dig för medelålders gubbar utanför malmö. de är lite griniga av sig ibland.......



            .
            Ursprungligen postat av iidchen
            Hahaha! Ja, detta måste ju vara bibeln, man får vettigare svar här än i butikerna tycker jag!
            helt sant

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #21
              Ursprungligen postat av iidchen
              Hahaha! Ja, detta måste ju vara bibeln, man får vettigare svar här än i butikerna tycker jag!
              skillnad mellan butik och öppna forum är att ingen här tjänar pengar på att ge råd.

              ingen här prackar på dig en fisksoppa för att kränga fisk.

              ingen här prackar på dig kemikalier för att tjäna pengar.



              Men läs på....

              finns utmärkta artbeskrivningar här på zoopet. finns utmärkta artiklar om olika miljöer här inne.


              sedan när du börjar få en bild över vad du skulle vilja ha, börja ställ frågor.




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #22
                Det finns två sorters glasmal, en indisk och en afrikansk. Och, hör och häpna, av dem så kommer den afrikanska från afrika.

                Vi gillar olika fiskar här, somliga älskar Malawi och andra förstår inte alls poängen med dem. För min del vet jag mycket mer om fengäddor än om Malawi och det beror ju på att mina intressen går åt det hållet. Men vet du iidchen, ta du lugnt och skit fullständigt i vad vi tycker om det. Vad du gillar och vill ha för fiskar måste du avgöra och det ska ingen tala om för dig. Det måste du själv avgöra. En annan sak är att fiskarna kan ha krav som gör det omöjligt eller svårt att ha dem med dina förutsättningar. Där bör du lyssna, annars kan det bli dumt för både dig och fiskarna.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #23
                  sant

                  Kommentar

                  • iidchen
                    • June 2011
                    • 26

                    #24
                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Det finns två sorters glasmal, en indisk och en afrikansk. Och, hör och häpna, av dem så kommer den afrikanska från afrika.

                    Vi gillar olika fiskar här, somliga älskar Malawi och andra förstår inte alls poängen med dem. För min del vet jag mycket mer om fengäddor än om Malawi och det beror ju på att mina intressen går åt det hållet. Men vet du iidchen, ta du lugnt och skit fullständigt i vad vi tycker om det. Vad du gillar och vill ha för fiskar måste du avgöra och det ska ingen tala om för dig. Det måste du själv avgöra. En annan sak är att fiskarna kan ha krav som gör det omöjligt eller svårt att ha dem med dina förutsättningar. Där bör du lyssna, annars kan det bli dumt för både dig och fiskarna.
                    Du har så rätt så! Det är svårt att vara nybörjare, då måste man lyssna på andra
                    http://iidchen.com

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Är själv inte mycket för Malawi (men funderar på att starta nå´t kar utan mbunas, som jag tycker är lite stirriga), håller mest på med sydamerikaner. Men två tips, som jag är själv är sugen på är:

                      Antingen ett Tanganyikakar, med en liten koloni med Prinsessan av Burundi, och ett gäng snäcklekare. Prinsessan har en intressant yngelvård, där de äldre ynglen inte körs bort från kolonin, utan istället hjälper till med att vakta de mindre ynglen. Snäcklekare är som det låter, små ciklider som leker i snäckskal, det finns ett antal olika arter.

                      Västafrika skulle du också kunna köra på. Dessa har krav på vatten och och så, som mer liknar de som sydamerikanska ciklider har, än Malawi och Tanganyika. Där finns t.ex lejonhuvudciklider, olika arter av palettciklid (Pelvicachromis), thomasi, och så. Finns även en del afrikanska fiskar som funkar med dem, som t.ex kongotetror och Pareutropius debauwi, en stimlevande liten mal, som kallas afrikansk glasmal.

                      Västafrika:
                      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159&SOK=1 (tror dock att fisken på den stora bilden är en P. sacrimontis)









                      Tanganyika:







                      Afrikansk glasmal:
                      Senast redigerad av Shepard; 06 September 2012, 21:55.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #26
                        Ursprungligen postat av Bygert
                        Det finns två sorters glasmal, en indisk och en afrikansk. Och, hör och häpna, av dem så kommer den afrikanska från afrika.
                        Men den indiska kommer inte från Indien utan från Borneo. Kul va!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #27
                          Det finns lite Tanganyika inne i Skåre, var där idag och det finns multisar, prinsessor, jullar och lite andra dyrgripar i baljorna där. De har ju en helt fantastisk Afrika-del där.

                          Prata med dem om det är något du vill ha, de fixar det åt dig.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • simpson
                            • July 2012
                            • 666

                            #28
                            Ursprungligen postat av iidchen
                            Det var det jag förstod, men man måste ju få fråga!


                            Tack Ken!
                            Jag ska läsa på som bara den om Malawi nu, så får vi se om jag ändrar åsikt om afrikanerna! Vart får ni er kunskap från? Förstår att mycket kommer från erfarenhet, men har ni några bra lästips?

                            Akvarielagret (och säkerligen en hel del andra butiker) har en vad jag tycker trevlig bok.

                            Back to Nature (tror jag den heter) tanganyika och så har de en liknande om malawi. Cirka 200:- boken. Du kan nog hitta all den informationen runt på internet men då måste du också värdera den som skriver ett inläggs kunskap för att veta hur sann och värdefull info det finns i inlägget

                            Kan ju vara trevligt med en samlad bok om skötseltips, arter, vilka som kan blandas och hur stora de blir etc. Köp båda böckerna, plöj igenom så kommer du nog känna om du klarar av det (vilket du nog utan problem gör). Undvik de allra mest svårskötta arterna till en början.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...