Sällsynta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • iidchen
    • June 2011
    • 26

    Sällsynta?

    Vi har tre djuraffärer här i Karlstad varav en med stort utbud av fiskar.

    Jag har nu fått för mig att omvandla det ena akvariet till ett afrikanskt sötvattenakvarium. Inte nödvändigtvis någon särskild sjö, men får man ihop en vettig grupp så visst skulle det vara roligast. Det jag säkert vet om är att jag inte vill ha Malawi, dels för att det verkar vara en hel vetenskap att sköta dem. Men i butikerna har de bara Malawi som är afrikanska (i stort sett, ska ju passa med storlek och så).

    Är det generellt svårt att få tag i andra afrikanska fiskar? Ska jag spola idén? Tips på arter som brukar vara lätta att få tag i? Kan man "beställa" arter från djuraffär?
    http://iidchen.com
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Du har från afrika i princip 5 grupper att välja mellan.

    Malawi
    Tangayika
    Victoria
    Madagaskar
    Västafrika

    Malawis är i särklass vanligast, ihop med Palettciklider från västafrika.
    Sedan kommer Tanga.

    Alla dessa är relativt vanliga. Och en vettig butik bör ha dom hemma eller
    kunna plocka hem ganska enkelt.

    Övriga från västafrika är det lite knökigare med, men långt ifrån sällsynta tycker jag.

    Victoria är det dock lite sådär med, det är sällan man ser dom ofta i butik, lika sällan
    på listor som kan beställas. Men de finns. Bör inte vara några större problem om man
    kan snacka lite väl med butiken, och kanske hjälpa till med att leta upp dom från olika listor.

    Madagaskar......det är svårt, då skall man nog ha kontakt med någon som har och vill kränga lite yngel.




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Sedan bör man def INTE blanda fisk från olika sjöar....blir inge bra för fiskarna.....




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        malawi är verkligen inte svåra att sköta. o de är de lättaste av afrikanerna skulle jag säga. a möjligen palleterna som är rätt lätta med.

        spännande att du vill ha lite sällsynta fiskar men inte malawi för de "är svåra"
        skulle nog säga att det är tvärtom. de som man får specialbeställa är i regel svårare att ta hand om än de som redan finns i butiken.

        sen är det ungefäääääär samma att sköta alla afrikanska fiskar. ställer ungefäääär samma krav. så varför inte malawi undrar jag

        Kommentar

        • iidchen
          • June 2011
          • 26

          #5
          Spännande att du säger att de är lättskötta! För när jag kommit in i butiken och tittat på fiskar har de som jobbat där nästan föst mig från Malawi-akvarierna och rekommenderat en guppy istället. Lite trist.

          Sen är kanske Malawi lättare att sköta än övriga afrikanska grupper just eftersom det är vanligast och finns mycket info och hjälp att få.

          Men det är nog kanske de i butiken som skrämt mig, samt när man läser runt på forumet om deras speciella krav. (vilket kanske är lätt ordnat när man är medvetna om dem)
          Jag kanske skjuter mig i benet som nybörjare om jag, som du säger, ska krångla till det med specialbeställda fiskar.....
          http://iidchen.com

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Affärerna har ju det som de lätt får tag på till rimligt pris och som är säljbart. Det blir mest Asien/Sydamerika då, det är vanligast. Ge inte upp för det, en afrikansk biotop låter som en intressant ide och visst kan du hitta en del. Du kanske får prata lite med affärerna, är de vettiga och serviceinriktade så kan de ta hem fisk åt dig. Om det inte är dyrare saker så bör du dock räkna med att du bör ta en liten grupp för att det skall vara intressant att ta hem nåt.

            För att se lite på vad som kan finnas hos grossist, några killies brukar det finns, det kan du kanske köpa bättre hos de som håller på med de fiskarna, det blir väl ofta ett specialakvarium som blir bäst också.

            Lite tetror som nil och kongo brukar också finns. De kan ju bli en bra grund i ett sällskapsakvarium.

            Ciklider är ju inte bara Malawimört heller, du har ju tex palett och tomasi som är passar med sällskap. Hemichromis är riktigt snygga men inte lika snälla. Egyptisk munruvare är ytterligare en tillgänglig afrikansk ciklid.

            När det gäller malar så brukar det i alla fall gå att hitta Synodontisarter och glasmal.

            För mer udda arter finns det åtskilligt, elmal, elefantfisk, knivfisk, fjärlisfisk, lungfisk, öronål, fengäddor osv, med krav på utrymme mm men många intressanta arter.

            Det här är några exempel på arter som det oftast bör att gå få tag på, inget omöjligt projekt alltså, kör på!
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • iidchen
              • June 2011
              • 26

              #7
              i ett 240 l kar, hur många olika arter kan man ha med hur många av varje art? Kanske dum fråga när man inte vet exakt vilka arter, men generellt..
              http://iidchen.com

              Kommentar

              • iidchen
                • June 2011
                • 26

                #8
                Bygert! Tack så jättemycket för arterna! Ska skriva ner och kolla upp detta nu!
                http://iidchen.com

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Malwi är ju svårare än guppy, det får man ju säga, man bör helst kolla lite mer på vattenvärden och det är också lite mer att tänka på med hur man planerar beståndet. Det är inte samma sak som att de är svåra, det är inga större kosntigheter. Jag tycker personligen att det är rätt tråkiga fiskar men det är ju min personliga syn, vill man ha Malawi och är beredd att lägga högst måttlig tid på att läsa på så är det bara att köra.

                  Däremot håller jag rakt inte med om att Malawi skulle vara enklare än mycket annat av afrikanskt, tar man bort juvelerna och specialarna så är det övriga jag räknade upp rakt inte svårt att hålla.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • iidchen
                    • June 2011
                    • 26

                    #10
                    glasmal har jag redan, men den heter ju "indisk glasmal" vilket inte är särskilt afrikanskt. hehe
                    http://iidchen.com

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      o jag är av den åsikten ätt malawi kan vara några av de roligaste o intressantaste fiskarna som man kan ha hemma. händer något hela tiden. aktiva fiskar.

                      ne kanske inte enklast så men precis som TS menar så finns det rätt mycket kunskap o erfarnehet både här o i butiker om just malawi till skillnad från kanske tex fengädda. ( tog bara det som exempel)

                      visst de är ju inte guppy men tycker minsann att de är lättare att hålla än guppy. tåligare och man ser lättare på dom om nått är fel.

                      men jag sköter mina malawi som med alla andra kar. 30% vattenbyte i veckan. o kanske buffrar upp vattnet lite med nån ph/kh höjjare då o då. thats it.


                      en video på mitt förra malalwi kanske kan ge lite inspiration eller nått sånt :P

                      (musiken råkade bara va på när jag filmade men det passade ju rätt bra till :P)

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av iidchen
                        i ett 240 l kar, hur många olika arter kan man ha med hur många av varje art? Kanske dum fråga när man inte vet exakt vilka arter, men generellt..
                        en tyvärr helt omöjlig fråga att besvara.

                        det finns arter som det inte går att ha mer än 1 st i ett 240 kar.

                        sedan finns det andra arter som man kan dratta ner hur som helst...(lite överdrivet)


                        MEN...

                        LESS IS MORE.

                        Det är så generellt att man får ett lättare kar, bättre kar, mer underhållande kar,
                        om man har FÅ arter, och fler individer.


                        Ett exempel på detta är att olika fiskar ibland kräver olika mat.

                        Då blir det inte lätt att mata rätt om man skall ha olika foder till 8-10-12 olika arter.

                        Fiskar är dessutom dumma.

                        Bara för att du matar med grönfoder till fisk A, så fattar inte fisk B det, foder som foder tänker han, och tuggar isig maten. Att h*n inte tål maten i längden och då mår
                        skit, och kan faktiskt dö.......fattar han inte......


                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • iidchen
                          • June 2011
                          • 26

                          #13
                          Jag har tittat på den videon mååånga gånger här på forumet! Älskar vad du gjort med stenarna!
                          Ser också att du inte har överdrivet många växter. Är det medvetet?
                          http://iidchen.com

                          Kommentar

                          • iidchen
                            • June 2011
                            • 26

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                            en tyvärr helt omöjlig fråga att besvara.

                            det finns arter som det inte går att ha mer än 1 st i ett 240 kar.

                            sedan finns det andra arter som man kan dratta ner hur som helst...(lite överdrivet)


                            MEN...

                            LESS IS MORE.

                            Det är så generellt att man får ett lättare kar, bättre kar, mer underhållande kar,
                            om man har FÅ arter, och fler individer.


                            Ett exempel på detta är att olika fiskar ibland kräver olika mat.

                            Då blir det inte lätt att mata rätt om man skall ha olika foder till 8-10-12 olika arter.

                            Fiskar är dessutom dumma.

                            Bara för att du matar med grönfoder till fisk A, så fattar inte fisk B det, foder som foder tänker han, och tuggar isig maten. Att h*n inte tål maten i längden och då mår
                            skit, och kan faktiskt dö.......fattar han inte......


                            .
                            Det var det jag förstod, men man måste ju få fråga! Tack Ken!
                            Jag ska läsa på som bara den om Malawi nu, så får vi se om jag ändrar åsikt om afrikanerna! Vart får ni er kunskap från? Förstår att mycket kommer från erfarenhet, men har ni några bra lästips?
                            http://iidchen.com

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av iidchen
                              Jag har tittat på den videon mååånga gånger här på forumet! Älskar vad du gjort med stenarna!
                              Ser också att du inte har överdrivet många växter. Är det medvetet?

                              malawi + tangakar har i praktiekn inga blommor

                              två anledningar

                              1)
                              Finns nästan inga blommor i dom sjöarna. Dvs naturligt med få eller inga blommor.


                              2)
                              De gräver som fasen, och då flyter blommor upp. Skall man ha blommor med sådana, så måste de vara föränkrade ordentligt.
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...