Havade malawis, behöver snabb experthjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    Havade malawis, behöver snabb experthjälp!

    Hej,

    Har en Röd Zebra och en Marigold som har munnen full med ägg och står och tuggar och tuggar, detta har pågått under kanske 2 veckor!

    Var idag och köpte en räkkub (Aquael ShrimpSet 30liter med en pump på 400l/h) får absolut inte plats med något större tyvärr, som jag tänkt att använda den första tiden.

    Har nu tagit lite bottensubstrat från de stora malawikaret och lite nytt från "säcken", har även lagt i en lavasten med ett hål i mitten så de finns något slags gömställe, har även fyllt upp med akvarievatten från det befintliga!

    Hur skulle ni gjort nu?
    Skall jag låta de gå ett tag eller skall jag...
    släppa över de två till karet så de får mer lugnt och ro eller skall jag bara ta en enstaka eller skall jag vänta tills de släpper ut dem och sedan lägga över dom i 30kuben?

    Hur hade ni gjort, tacksam för svar ikväll!

    Mvh
    Freddan
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    #2
    Ingen som vill hjälpa en stackare som mig?

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Om de har tuggat i två veckor, så antar jag att det börjar bli dags för dem att släppa ut ynglen snart. Kan nog bli svårt att få upp ynglen ur det stora karet om de spottar där. Jag skulle nog fånga upp honorna innan dess, låta dem spotta i yngelkaret, och se´n släppa tillbaka dem igen.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • freddan_gbg
        • December 2011
        • 297

        #4
        Kan jag då lägga i både Marigold honan och Rödzebra honan på samma gång? De blir inte så att dom tuggar i sig vardera yngel då dom inte ätit på rätt många dagar :P

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Man skall inte hålla 2 ruvande honor ihop. Välj en av honorna och flytta till yngelakvariet och låt den andra spotta i akvariet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            samt håll koll på vattenvärdena i nya karet.

            kan bli som nystart med allt vad det innebär med nitrit och liknande.


            med fördel så ta ut några liter från yngelkaret, säg 4-5 liter varje / varannan dag,
            och fyll upp med vatten från gamla karet.




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • malawijanne
              • October 2006
              • 504

              #7
              Jag hade väntat ca en vecka till, sen hade jag lyft ut båda honorna och låtit dom spotta i en glassburk, sedan tillbaka i baljan med honorna och ynglen i yngelbaljan. eftersom det är så litet, din yngelbalja så skulle jag tro att om du lägger i honan med yngel i den baljan, så kommer hon att bli stressad och käka upp sina yngel.Janne


              malawi.forum24.se

              Kommentar

              • freddan_gbg
                • December 2011
                • 297

                #8
                Jätte tack för bra svar! Skall lägga i röd zebran efter som hon vekar gått längst i graviditeten :P och se om hon kan spotta ut något inom kort, Sedan lägga tillbaka henne i vanliga karet, Marigold honan får spotta i vanliga karet sen får jag på något sätt försöka fiska upp ynglen och lägga i spottkaret under en tid, så de får gå där med de andra, klarar sig många så får man helt enkelt slänga ut något i lägenheten och skaffa sig en balja till får ta en diskussion med regeringen!

                Kommentar

                • freddan_gbg
                  • December 2011
                  • 297

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Jag hade väntat ca en vecka till, sen hade jag lyft ut båda honorna och låtit dom spotta i en glassburk, sedan tillbaka i baljan med honorna och ynglen i yngelbaljan. eftersom det är så litet, din yngelbalja så skulle jag tro att om du lägger i honan med yngel i den baljan, så kommer hon att bli stressad och käka upp sina yngel.Janne


                  malawi.forum24.se
                  Typ en bigpack? Hur vet jag att dom spottar i den lilla då? Då måste jag ju byta vatten fler gånger om dagen?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Fast uppriktigt sagt - du har ett 30-liters yngelakvarium och det är nästan för litet för att dra upp en kull med yngel.
                    Så varför då dra upp 2 kullar - så jag tycker som sagt att det bästa är att låta ena honna spotta i huvudakvariet
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      • October 2006
                      • 504

                      #11
                      Ja typ bigpack det går lika bra med triumph som GB glass.
                      Jag menade att man hjälper honorna att spotta i en liten glassbytta, så man har lite mer koll på hur väl,utvecklade ynglen är i en glassbytta, det kan ju vara så att du inte riktigt har koll på vilket datum dom lekte, så då kanske gulesäcken är kvar.
                      Då funkar det inte att lägga i ynglen direkt i yngelakvariet, för då möglar ynglen.
                      Då får man lägga ynglen i en yngelkasse.Sedan om man ser att ynglen är okej i glassbyttan då lägger man dom i yngelakvariet.Janne



                      mlawi.forum24.se




                      QUOTE=freddan_gbg;1606706]Typ en bigpack? Hur vet jag att dom spottar i den lilla då? Då måste jag ju byta vatten fler gånger om dagen?[/QUOTE]
                      Senast redigerad av malawijanne; 27 August 2012, 12:05.

                      Kommentar

                      • freddan_gbg
                        • December 2011
                        • 297

                        #12
                        Akvariet är nog lite i underkant Kjell ja! Sen visste jag ju inte att två var på tjocken! Har ett 112 liters på vinden men har verkligen ingen plats förtillfället!

                        Sen de du skriver Malawijanne att jag skall hjälpa honan, eftersom jag är helt grön så tror jag att jag låter naturen sköta den biten och lägger över den mest gravida honan i 30 litaren några dagar och ser om de händer något så får den andra honan spotta i sin megagrotta som hon byggt! Alternativt att jag skaffar ett yngelnät och har på kanten i karet?

                        Kommentar

                        • frida.L
                          • December 2010
                          • 164

                          #13
                          Havade malawis, behöver snabb experthjälp!

                          Vi har lyckats få malawi yngel att överleva i stora "huvud"karet (240L). Vi upptäckte en dag bara 2 yngel på ca 1 cm, har sett att honor tuggat men aldrig sett några små yngel sen helt plötsligt var det ju två som överlevt.

                          Eftersom vi inte vill föda upp malawi (har inte plats för yngelkar) så låter vi honorna spotta i karet. De yngel som klarr sig, klarar sig de andra gör det inte.
                          Har ganska mycket sten och har gjort ett ministenröse för eventuella yngel.

                          Kommentar

                          • freddan_gbg
                            • December 2011
                            • 297

                            #14
                            Jag hade velat testa och göda dom lite

                            Försökte igår att få upp en av flickorna men de var rent ut sagt omöjligt och resultera i att en golden dog av stress? Även om jag tyckte att jag inte vart så hårdhänt! Om man jagar med håven för länge kan man på så vis stressa en fisk till döden? Glömmer fiskarna av gårdagens jakt? Kan man testa idag igen? Tycker synd om dom små liven att dom skall behöva bli jagade av 2 håvar! Plockade ur nästan hälften av stenen men lik förbannat gömmer dom sig där man absolut inte kommer åt! Hur för ni med ett akvariet med 25kilo hålsten!

                            Kan jag gå på fiskjakt ikväll igen eller tar de på deras hälsa!?

                            Mvh

                            Kommentar

                            Arbetssätt...