60 cm högt för tanganyika ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    60 cm högt för tanganyika ciklider

    Jag går i tankar kring att förverkliga mina drömmar om ett lite "rejälare" akvarium. Jag vill ha 2m långt och förmodligen blir det tanganyika ciklider.

    Jag har jullar och multifasciatus hemma så de ska flyttas över. Funderingar har gått kring hästnosar, sexfaciatus/tretocephaulus och även någon synodontis. Flera andra arter finns på önskelistan.

    Dessa arterna är alla ganska "lågt gående" i akvariet. Det har de flesta jag funderat över varit.

    Därför har jag funderat över cyprichromis. Det har väl egentligen varit för att det saknas något i överkant på akvariet.

    Detta har gjort att jag funderat lite över om jag inte skulle satsa på 50cm högt istället för 60cm. Alltså 600L (200x60x50) istället för 720L (200x60x60).

    Mina frågor kan egentligen flerdelas;

    1. Vad tycker ni om 600L istället för 720L? Ger det mer känsla av djup eller känns det lågt? Någon som haft ett 600L akvarium?

    2. Har ni några tips på andra tanganyika ciklider som går högt i akvariet?

    3. Har ni några andra tips för hur man utnyttjar höjden i ett tanganyika akvarium?
    Senast redigerad av Nasso; 25 August 2012, 10:04.
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nu kan jag bara svara på nummer 1 i din frågeställning.
    Om jag hade valt mellan de båda karen finns det bara ett svar, och det är 720. Jag hade ett 600 liters för 20 år sedan, men djupet var alldeles för dåligt för att karet skulle se riktigt bra ut.
    En annan sida att se på saken är i ett senare skede, är det säkert att du alltid kommer att ha den besättningen i karet? Du har bra mycket mer möjligheter med ett 720 än ett 600 liters, och personligen hade jag då hellre gått på ett 540 än 600....
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      mjo. dey ligger nog mycket i det. ska ju förhoppningsvis hålla ganska många år så är kanske dumt att begränsa sig genom att bara skaffa 50 högt.

      man sparar ju inte så mycket pengar på det heller. lika stor bänk, lika stor bakgrund mm. hade behövt kapa bakgrunden på höjden med. med 540L sparar man en del pengar. 540L är fortfarande rätt rejält. får nog bli en fråga om vad som ser bäst ut hemma.
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Finns platsen är ett 720 inte fel, men jag gillar dock måtten på ett 540 som ser lite "fetare" ut...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...