Snäcklekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Snäcklekare?

    Jag har ett tomt litet akvarium, ca 30 liter.
    Skulle jag kunna ha någon sorts snäcklekare i detta lilla kar?
    Är det nån som har erfarenhet av snäcklekare i ett sånt kar?
    Ge mej lite input, tips och råd ang möjligheter till detta, även om inredning o dyl.
    Jag har sökt lite här men inte hittat så mycket.

    Tacksam för alla råd.

    Mina bilder
    Min zoon
  • åheim
    • April 2006
    • 13119

    #2
    Lamprologus multifasciatus är en fredlig snäcklekare men du bör ha en grupp på 8-10 st och det räcker inte 30L till tycker jag
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Om jag tittar på det utrymme mina cirka 30st lamprologus brevis tar upp i akvariet skulle det nog gå att hålla hela civilisationen i ett 30l akvarium.

      Jag är inte helt säker på arten, om någon vill finns det bilder och fråga i tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153269

      Inredning är väl det lättaste i ett snäckskalslekarakvarium, snäckskal och mera snäckskal. Eventuellt någon entaka sten eller litet röse om du vill bryta av. Skulle du vilja ha någon växt så fungerar det nog bra.

      Jag har redan fått tankar att köpa ett litet akvarium, cirka 80*20*20 och sätta upp på väggen ovanför köksbordet och bara köra snäckskalslekare men det får vänta några månader. En sorts livevariant av tv i köket

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        En grupp multisar skulle fungera i 30 liter. Som nämns ovan, bör inredningen vara sand och snäckor (skalen från franska sniglar man kan köpa frysta på ICA är bra). Visst kan man ha växter, men risken är stor att de grävs upp.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Har inte haft problem med multisar i 30 l. Hade 1 hane och 3-4 honor. Funkade bra

          Kommentar

          Arbetssätt...