Ruvande Malawiciklid... hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    Ruvande Malawiciklid... hjälp!

    Hej,

    Efter att för ett tag sedan sett att att någon spottat ut väldigt mycket bottensubstrat på ett och samma ställe (liknar ett berg) fattar jag nu att någon kanske byggt ett litet kärleksnäste... de är så att en av mina marigold har blivit på tjocken och simmar runt med stor mun och tuggar som bara den.

    Min fråga är: när hon väl släpper ut sina yngel, kan man ha dom i samma kar som de andra 23 malawisarna (8 Röd Zebra, 8 Golden, 8 Mari Gold) eller kommer dom bli mat? Vill ju hemskt gärna att så många som möjligt skall överleva men har inte heller lust att sätta upp ett kar till :/

    Finns väldigt mycket gömställen i form av vit hålsten ca 25 kilo.

    Mina palettciklider vaktade ynglen till 110% i ett annat kar.. men de gick överstyr, resten av fiskarna fick leva på 1/3 av akvariet så fick fiska upp paret en stund så de andra kunde mumsa lite färsk fisk annars hade de blivit kaos och ett antal dödsfall av de andra. Klarar Mari Gold att vakta ynglen lika bra, har för migt att hanen bara är där och befruktar och sedan skiter i ungarna... och att kvinnan bär på ansvaret!

    Har ni tips?

    Mvh
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Alla malawi äter småfiskar.
    Hur många som klarar sig beror på hur många gömställen de har (som inte övriga fiskar kan komma in i). Har man hela botten täckt av småstenar så klarar sig rätt många.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • freddan_gbg
      • December 2011
      • 297

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Alla malawi äter småfiskar.
      Hur många som klarar sig beror på hur många gömställen de har (som inte övriga fiskar kan komma in i). Har man hela botten täckt av småstenar så klarar sig rätt många.
      Finns en del gömställen... vaknar honan ynglen?

      Hur matar man yngel på bästa sätt om de skall vara kvar i vanliga karet? Går det ens?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av freddan_gbg
        Finns en del gömställen... vaknar honan ynglen?

        Hur matar man yngel på bästa sätt om de skall vara kvar i vanliga karet? Går det ens?
        Honan brukar inte bry sig om ynglen efter att de har släppts ut.
        Man behöver inte mata ynglen speciellt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • freddan_gbg
          • December 2011
          • 297

          #5
          Tack Kjell för svaren!

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            Om du verkligen vill att så många som möjligt överlever borde du sätta upp ett nytt kar och låta honan gå och spotta där, eventuellt tömma henne efter 3 veckor. Räkna inte med att så många % kommer klara sig om de ska gå i samma kar som de andra.

            Kommentar

            Arbetssätt...