Ny på Malawi Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_johan
    • August 2008
    • 100

    Ny på Malawi Ciklider

    hej

    jag har tidigare haft platy,guppy,svärdbärare mm. Nu har jag skaffat mig Malawi Ciklider Rödzebra och Lombardoi tillsammans med Ancistrus malar i 120liter Juwel lido.

    Jag undrar vilka malawi ciklider som är lite lättare att ha med dessa arter?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Ursprungligen postat av Guppy_johan
    hej

    jag har tidigare haft platy,guppy,svärdbärare mm. Nu har jag skaffat mig Malawi Ciklider Rödzebra och Lombardoi tillsammans med Ancistrus malar i 120liter Juwel lido.

    Jag undrar vilka malawi ciklider som är lite lättare att ha med dessa arter?

    För litet för båda dina arter, kolla upp dem bland artbeskrivningarna och det får inte plats för andra malawi.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Håller med macke. det finns visserligen en del malawi som kan hållas i ett så pass litet akvarium (kolla i artregistret), men inte de 2 arter som du har. Speciellt lombardoi är väldigt aggresiv.

      Maximalt 2 arter är också lagom i ditt akvarium - fast som sagt inte de arter du har.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • JeBoro

        #4
        Jag håller med föregående talare och min erfarenhet säger att det knappt räcker med ett 2 meterskar om man har oturen att få en riktigt elak lombardoi hanne. Har försökt ha dom många gånger för jag tycker dom är fina men det har alltid slutat med döda invånare i akvariet. En av dom elakaste malawisarna jag har hållit.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Jag höll Lombardoi ända tills i förra veckan. De är rätt hårda som de andra säger. De blir även väldigt stora i slutändan, det funkar helt enkelt inte i ett Lido.

          Jag höll mina med Auratus, Metriaclima Callainos och Röd Rubin men det blev för hårt när alla uppnådde könsmogen ålder. Jag gjorde inget annat än att bygga om i akvariet för att påverka revirbildningen.

          Jag tappade lusten till slut, jag höll dem i 1,5 år men det är inget annat än ett evigt jagande.

          Med detta vill jag väl egentligen säga att du förlorade redan när du köpte dem till ditt kar, mitt 310 var för litet i slutändan för mig.

          Lombardoi knäpper ofta Auratus på näsan och Auratus är i mina ögon inte en lämplig akvariefisk på grund av att de är för aggro.

          Någon liten Sa-ciklid passar bättre...
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • pontusstridhh
            • November 2010
            • 36

            #6
            Aulonocaror kan gå i lite mindre kar, finns många fina men "Röd Rubin" Eller "Fire fish" om du vill ha något åt det röda hållet. Affror (Cynotialpia) kan också gå i mindre kar.
            Malawifantast med egen odling

            http://www.hobbyodling.n.nu/

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Skulle nog rekommendendera t ex Golden eller, som förut sagts, någon Aulonocara i det karet.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              Arbetssätt...