Yngelvård...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piddor
    • August 2007
    • 22

    Yngelvård...

    Hej!
    Det har visat sig att jag har ett par röda juvelciklider som nu ynglat av sig.
    Har 100-150 yngel i akvariet som föräldrarna flyttar runt...
    170 liters akvarium...

    Frågor:

    1.) När flyttar man på ynglen?
    Har nämligen en del andra fiskar i akvariet som jag misstänker vill ha sig ett skrovmål..
    Scalarer, ancistus ca 15cm stor mm....

    2.) Vad ger jag dem för mat?

    3.) Ska jag flytta över i omgångar?

    4.) Ska jag låte några gå kvar hos föräldrarna?

    //Piddor
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Har du fler kar skulle jag hellre flytta på scalarerna, som kan åka på en del stryk nu när juvelcikliderna har yngel (rent allmänt är väl scalarer och juvelciklider ingen särskilt bra kombination, i alla fall inte i ett kar av den storleken), eftersom juvelcikliderna blir väldigt aggressiva under denna tid. Yngel brukar väl ofta växa bäst om de får gå hos föräldrarna. Om möjligt skulle jag nog låta dem gå kvar med föräldrarna i en månad i alla fall. Att ta bort ynglen tidigt triggar dem till att leka igen, och det tar på honans krafter att producera ägg så snart igen. Men om det sker nå´n enstaka gång gör det nog inget.

    Du kan mata dem med nykläckt artemia som du kläcker själv, men det finns även färdigskalad artemia att köpa.

    Hur många du ska flytta beror väl lite på yngelkarets storlek.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      För att anknyta lite till det Animaniac skriver:
      Om det fungerar i akvariet med de andra fiskarna så vänta. Juveler kan bli rejält bitska och börjar du flytta om med fisk inredning osv kan du ställa till det rejält. Jag skulle inte flytta någonting om det inte blir problem. Men var beredd på att exempelvis scalarerna kan få rejält med däng. Sedan kan du flytta ynglen när föräldrarna tappar intresset. Blir en och annan scalarmat så blir det snart nya. Passa på och njut av den fina yngelvården.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Piddor
        • August 2007
        • 22

        #4
        Tackar för svaren!
        Scalarerna är väldigt lugna och håller sig på behörigt avstånd så de får vara kvar än så länge.
        Inte mycket bråk över huvud taget i karet som tur är :-)
        Bara att hålla koll på ynglen nu då.

        Får sätta fart att täta mitt stora kar så fiskarna får mer utrymme, naturligtvis efter det att ynglen växt till sig ;-)

        Kommentar

        Arbetssätt...