Moori och Hongi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Chong
    • February 2012
    • 12

    Moori och Hongi?

    Håller på att Starta upp ett 540liters kar med lite trevliga Malawis.
    Har kikat runt lite och fastnade speciellt för Hongi. och nu undrar ja om dessa skulle funka ihop med Cyrtocara Moori? Har inte hittat nått rakt svar på detta.
    kollade runt lite och såg att dessa Morii blir ju rätt så stora (runt 20 cm) Fundersam på om 540 är för litet ändå? om inte.. hur många skulle jag i såfall kunna eller bör jag ha i ett 540liters kar?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ja C- moori och hongi skulle säkert kunna funka bra ihop även om nog fullvuxna moori skulle kunna ta sig en munsbit om man har otur.
    540 räcker för moori som du kan se i artbeskrivningen.

    Om det är bara de 2 arterna du skall ha i akvariet så skulle jag haft minst 15 hongi och 7-8 moori
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Va kul...en Sundsvallare.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mr.Chong
        • February 2012
        • 12

        #4
        Ok.. kjell Läste tydligen på lite dåligt där ang akvariestolek.. sorry.
        Tack för ditt svar förresten.. :-)
        jo jag hadde nog tänkt ev nån art till.. Och ev Nån sorts Mal kanske.?
        skulle det funka med en ciklidart till med dessa två? nån som inte blir uppkäkad eller utmobbad.. som dessutom skiljer i färg från Labidochromis Hongi och Cyrtocara Moorii.

        Kommentar

        • Mr.Chong
          • February 2012
          • 12

          #5
          Gullefjun: jajamensan.. :-)

          Kommentar

          • Mr.Chong
            • February 2012
            • 12

            #6
            Fick i dag min leverans med 3st hanar och 6 honor av arten Labidochromis sp hongi.. samt 2 hanar och 6 honor av arten pseudotropheus saulosi till mitt 540L malawikar.
            Allt funkade kanonfint,kollade att alla fiskar såg friska ut o.s.v
            Nu i kväll när jag kom hem såg jag att en av Saulosi honorna blivigt Väldigt illa åtgången och fenbiten.. hon simmar bara uppe vid ytan och försöker hålla sig undan. har inte sett nån fisk anfalla henne.. hon är uppe vid ytan själv..
            Undrar om det är vanligt att honfiskar stöts ut gruppen såhär om det nu är nån ur gruppen Saulosi som är skyldig? eller är det troligast att honan var sjuk på nått sätt redan när jag fick henne?
            Alla övriga fiskar verkar ha funnit sig till rätta och verkar trivas utmärkt.

            Kan tilläggas att det redan innan simmade 5 st cyrtocara moorii (ca 5 cm stora)... och 2 st synodontis njasse (ca 6cm stora) i karet.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              det är säkert de gamla fiskarna i akvariet som har gett sig på den svagaste nykomlingen.
              I princip så skall man aldrig släppa ner nya fiskar i akvariet om man inte har uppsyn över det de närmaste timmarna efteråt. Ibland kan man behöva möblera om i akvariet när man släpper ner nya fiskar.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mr.Chong
                • February 2012
                • 12

                #8
                ok. Tack för svaret kjell.
                Ja jag utfodrade de malawisar som redan fanns i karet med lite mat precis innan jag släppte ut nykomlingarna. allt för att dom skulle hålla sig sysselsatt med annant än att ge sig på de nya... första timmen var det inge nämnvärt bråk i karet..missade det där med att möblera om.. Får ta på mig den fadäsen.
                I övrigt verkar det funka fint.

                Kommentar

                Arbetssätt...