Malawi med en Glyptoperichthys gibbiceps och enPolypterus ornatipinnis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dampe83
    • February 2010
    • 48

    Malawi med en Glyptoperichthys gibbiceps och enPolypterus ornatipinnis

    Har ett 540L som jag ska ha malawi i men just nu bebos det av en Glyptoperichthys gibbiceps och en Polypterus ornatipinnis som söker nytt hem.


    skulle det gå att ha malawi ihop med de nuvarande tills dem flyttar eller bör jag avvakta tills burken är tom?
    planen är även att göra om helt i burken när dom andra fiskarna har flyttat så det talar lite för att jag bör vänta men tålamod är inte min starkaste sida.

    vill försöka ge mig på ett försök att göra egen bakgrund med filterhörn. Om jag skulle köpa malawi innan mina nuvarande är borta så finns risken att det inte blir som planerat med bakgrund och sånt om inte det går att ha dom i mitt lilla 112l tills det större är klart.

    så frågorna jag önskar svar på är.
    1. Går mina nuvarande firrar att ha med malawiciklider en kortare tid.
    2. Kan jag ha ciklider i en 112L's burk medan jag grejar med stora burken.
  • JP!
    • March 2012
    • 61

    #2
    Beror väl på lite hur stora dom är? Har en gibbi i mitt malawikar som jag letar efter nytt hem åt, Fiskarna tuggar på hans fenor och han har svårt att hävda sig vid matning. Riktigt tråkigt att se. Var en djurhandlare som rekommenderade Gibbi till Malawi :/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Normalt sett så brukar gibbiceps funka utmärkt med malawi - dock uppenbarligen inte för alla enligt JP!
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        P. ornatipinnis är en rovfisk; beroende på storlek finns en risk att malawina blir foder.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Får dom inte plats i munnen på fenorna så är det ingen fara. Har själv kört delhezi med tanganyika under en kortare period. Funkade bra. Fenorna var 20-24 cm och tanganyikacikliderna var från 7-20 cm. Men vet inte hur mycket det skiljer mellan delhezi och ornatipinnis i beteende.

          Kommentar

          • JP!
            • March 2012
            • 61

            #6
            Nej precis, Hade säkert fungerat bättre om gibbicepsen varit ett par storlekar större än cikliderna.

            Kommentar

            Arbetssätt...