Malawi som gömmer sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olof79
    • July 2011
    • 36

    Malawi som gömmer sig

    Sedan någon vecka tillbaka har den största av mina malawifirrar, som jag haft i snart 3 år, gömt sig vid botten bakom filtret.
    Tidigare ikväll fick han dessutom tuppjuck och simmade under ca 10 sekunder i överljudsfart runt i karet och slog sig. Sen gömde han sig igen. Han trycker andra om de kommer för nära. Han äter flingfoder men bryr sig inte om att fajtas om algtabletter som han förut alltid hade första tjing på.
    Jag ser inga fysiska men, däremot håller han sig inte i vågrätt läge så att säga utan bakdelen är lite lägre ner. Simblåsan...?
    Alla andra beter sig normalt. Temp OK, vattenbyten OK.
    Nån som vet vad det kan vara?
  • Olof79
    • July 2011
    • 36

    #2
    Senaste dagarna har han blivit sämre. Har slutat äta och har dålig koll på hur han simmar men han simmar fortfarande mycket med huvudet uppåt. Är på väg att flytta honom till ett annat kar nu...

    Kommentar

    • Olof79
      • July 2011
      • 36

      #3
      Verkar vara bukvattensot då jag nu ser sytrådsavföring...
      Ett tips till andra då, eftersom ingen här ville eller orkade hjälpa till, är att agera direkt om dom visar tecken på minskad aptit så kanske man kan rädda fisken...

      Kommentar

      • GlennWiberg
        • May 2011
        • 301

        #4
        Råkade med ut för liknande. Men den sjuke han smitta flera individer i mitt kar. Blev att åka och köpa medicin omedelbart. Körde med 2 st olika på en och samma gång och det fungerade.

        Kommentar

        • Olof79
          • July 2011
          • 36

          #5
          Vad köpte du då?

          Kommentar

          Arbetssätt...