Cikliderna blivit skygga helt plötsligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    Cikliderna blivit skygga helt plötsligt

    Hej

    Startade ett 260L malawikar för ca 2,5 vecka sen i finns 6 st hongi och 6 st cynotilapia afra greyali. Firrarna har verkligen varit helt fantastiska från dag 1, pigga och alerta och nyfikna på allt som sker runt omkring. Idag är de dock rädda och när någon närmar sig så försvinner de fort som sjutton ner i grottorna och gömmer sig.
    Någon som har en teori vad det kan bero på? Märker inget annat konstigt med dom, jag tycker iofs att de kanske är aningen mörkare än vad de brukar vara men det skulle lika gärna kunna vara de mörka molnen utanför och regnet som gör ljuset annorlunda. De simmar runt som vanligt när ingen är nära karet.
    Teorier någon?

    /frida
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det är lite för lite fisk i karet. men du ska vänta nån vecka eller två till innan du lägger i mer fisk. malawi behöver vara många för att komma till sin rätt. annars blir de bara skygga.

    i ditt kar kan du ha ca 25 mbunas

    Kommentar

    • frida.L
      • December 2010
      • 164

      #3
      Vi ska ha i mer fisk men precis som du säger så ska vänta tills karet är mer inkört enligt han vi köper av ("Malawi" i Örebro) så är vårt kar typ halvfullt nu.
      Men kan det gå så över en natt bara att de kommer på att de är för få och därmed blir skygga? För igår var de pigga och alerta och undrade var maten var så fort man var i närheten av karet...

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ja det är ju typ halvfullt. nu har 12 st. 24-28 skulle jag säga att det går in, beroende lite på vilken fisk

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Vet inte hur det är med just malawi men andra fiskar kan nog bli stressade genom "dålig vattenkvalite", vilket alltså gör dom skygga och oroliga. Jag märkte detta med scalarer bl.a. som vid nått tillfälle plötsligt blev väldigt "lättskrämda". Problemet försvann efter bättre skötsel av akvariet. Men detta är helt mina egna slutsatser.

          Kommentar

          • frida.L
            • December 2010
            • 164

            #6
            Gjorde vb igår och har kollat alla värden idag (med jbl dropptest). nitrit ligger lite lite högt nu i uppstarten, tycker inte att set borde vara någon fara på taket men kanske reagerar de ändå. Får hålla koll på nitritet så att det inte sticker iväg de kommande dagarna...

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av frida.L
              Hej

              Startade ett 260L malawikar för ca 2,5 vecka sen i finns 6 st hongi och 6 st cynotilapia afra greyali. Firrarna har verkligen varit helt fantastiska från dag 1, pigga och alerta och nyfikna på allt som sker runt omkring. Idag är de dock rädda och när någon närmar sig så försvinner de fort som sjutton ner i grottorna och gömmer sig.
              Någon som har en teori vad det kan bero på? Märker inget annat konstigt med dom, jag tycker iofs att de kanske är aningen mörkare än vad de brukar vara men det skulle lika gärna kunna vara de mörka molnen utanför och regnet som gör ljuset annorlunda. De simmar runt som vanligt när ingen är nära karet.
              Teorier någon?

              /frida
              Fiskar reagerar på ämnen i vattnet, vissa arter mer än andra. deras instinkt är att ta sig därifrån till ett annat område med de går ju inte i ett akvarium och det kan leda till kraftig stress och i vissa fall att de far runt i panik hela tiden. Finns det tex ammoniak i vattnet och man knackar på glaset så utbryter panik eftersom fisken redan är stressad, i ett normalt vatten så rycker de bara till vid en knackning. Även sjuka fiskar kan skapa oro hos andra friska fiskar genom det stresshormon de utsöndrar vid sjukdom eller skada som instinktivt talat om för de andra att nåt är fel. Läst lite artiklar just om dessa fenomen.

              man kan i ditt fall misstänka nåt problem med vattnet eftersom du är i uppstarsfasen.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • frida.L
                • December 2010
                • 164

                #8
                Har mätt ph, kh, nitrit, järn och nitrat idag. Allt ser bra ut, nitriten är lite lite hög men det är förståligt med tanke på att karet inte varit igång så länge.
                Hade i nitrivec igår (tänkte att det iaf inte kunde skada) blev möjligtvis en yttepytte aning bättre (eller så var det önsketänkande).
                När firrarna kändes rädda och stressade även idag så hade jag i en slurk vattenberedningedel (också det under devisen att det iaf inte kan göra någon skada). Nu är de lite mer allerta ställer sig i mat-hörnet när man närmar sig men gömmer sig lite om man kommer för nära. Så en liten förbättring. Frågan är ju vad som lett till förbättringen? Nitrivec som fått verka eller vattenberedningsmedlet? ( kan ju tilläggas att i karet på 260L hade vi bara i nitrivec för 100L och vattenberedningsmedel för 80L)

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av frida.L
                  Har mätt ph, kh, nitrit, järn och nitrat idag. Allt ser bra ut, nitriten är lite lite hög men det är förståligt med tanke på att karet inte varit igång så länge.
                  Hade i nitrivec igår (tänkte att det iaf inte kunde skada) blev möjligtvis en yttepytte aning bättre (eller så var det önsketänkande).
                  När firrarna kändes rädda och stressade även idag så hade jag i en slurk vattenberedningedel (också det under devisen att det iaf inte kan göra någon skada). Nu är de lite mer allerta ställer sig i mat-hörnet när man närmar sig men gömmer sig lite om man kommer för nära. Så en liten förbättring. Frågan är ju vad som lett till förbättringen? Nitrivec som fått verka eller vattenberedningsmedlet? ( kan ju tilläggas att i karet på 260L hade vi bara i nitrivec för 100L och vattenberedningsmedel för 80L)
                  Den omedelbara förbättringen beror troligen mest på vattenberdeningsmedlet, det blockerar delvis bl.a nitrit från att tränga in i blodsystemet!
                  Senast redigerad av åheim; 17 May 2012, 14:58.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • frida.L
                    • December 2010
                    • 164

                    #10
                    Så då kan man anta att det är pga nitriten som de är stressade. Är det värt att ha i mer nitrivec?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Ursprungligen postat av frida.L
                      Så då kan man anta att det är pga nitriten som de är stressade. Är det värt att ha i mer nitrivec?
                      Jo dosera varje dag tills nitriten är noll och ingen mat till dess!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Doktor-T
                        • May 2012
                        • 4

                        #12
                        Jag tror absolut att bekymmret till stor del består av detta med nitritet. Min personliga åsikt är att Nitrivec är skräp. Har använt detta både i förebyggande syfte vid uppstart samt vid nitritproblem och jag har inte haft någon framgång vid någon av fallen.

                        Det som däremot funkat för mig när jag upptäckt nitrit i samband med nyligen uppstartade akvarier är:

                        Dag 1. Byt 50% vatten. Mata inte.

                        Dag 2. Byt 50% vatten. Mata inte.

                        Dag 3. Byt 1/3 vatten. Mata inte.

                        Dag 4. Gör ett nitrittest, om det ser bättre ut, avvakta en dag med vattebyte men mata inte.

                        Dag 5. Byt 1/3 vatten. Mata mycket sparsamt.

                        Dag 6. Gör ett nitittest, om det ser ut som dag 4 eller är bättre än dag 4, avvakta med vattenbyte. OM det mot förmodan är sämre, byt 1/3 och mata inte under någon omständighet.

                        Dag 7. Om nitrittestet dag 6 visar på bättring så kan du byta ytterligare 1/4 av vattnet denna dag och mata mkt sparsamt.

                        Matning vart annan dag framöver är vad som gäller. Nitritet bör vara under kontroll nu och värdet kommer sakta sjunka till att såsmåningom försvinna helt. Kontrollera nitritet vart annan dag kommande dagarna och om värdena ser bra ut kan du nöja dig med att byta 1/3 av vattnet per vecka. Mata sparsamt 1 ggr om dagen i ytterligare en vecka tills du sett att nitritet är helt borta.

                        Detta med nitrit är TRIST men man får ge sig till tåls och byta vatten ofta. Du kommer bli av med nitritet om du följer upplägget ovan. Förutsättningen för att det ska bli en bra miljö i karet är att se till att ha tillräckligt mycket filterkapacitet iform av filteryta för biologisk nedbrytning samt att akvariet inte är överbelastat med för mkt fisk eller allt för generös matning.

                        Jag har för vana att byta 1/3 vatten i veckan i mina akvarier med normalt antal fiskar i. Normalt antal fiskar, i mitt fall 32 Tropheus i storlek 3-8cm ungefär + en liten Ancistrus i ett 375l kar. Fiskarna verkar uppskattar dom bra & jämna vattenvärdena jag erbjuder dom i och med dom relativt täta vattenbytena. Jag matar 3-4 ggr om dagen, men lite åt gången då dessa fiskar mår bäst av det.

                        Då tanganyika & malawi vill ha liknande vattenvärden så råder jag dig att göra lika dant. Jag vet att många byter vatten med längre intervaller men man får helt enkelt prova sig fram.
                        720L 20st Tropheus Bärnsten Kasakalawe.
                        375L 32st Tropheus Körsbär Bulu Point + en liten Ancistrus
                        70L Inväntar yngel..
                        Är en gammal NCS:are som fått återfall

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Jag håller med åheim,
                          Låter som ammonium stress. Har du kollat det?
                          Eftersom du har lite högt med Nitrit har du haft/har förhöjda ammonium mängder. Har du samtidig högt pH omvandlas ammoniumet till ammoniak. Detta är otroligt giftigt, mycket värre än Nitrit.
                          Vad har du för pH i akvariet och i kranen?
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • frida.L
                            • December 2010
                            • 164

                            #14
                            Tack för era svar.

                            Firrarna mår bra igen pigga och alerta och de gömmer sig inte längre.
                            Antar att det var nitrit (eller ammoniak/ammonium), vi hade i nitrivec men gjorde inga dagliga vattenbyten. Men Nitrivecen tycktes bara stressa dom ännu mer, blir ju dimmigt i akvariet så det blev väl inte direkt bättre när de helt plötsligt inte såg nåt heller.
                            Har inga prover för ammoniak/ammonium och har även insett att vårt test för nitrit inte funkar (jbl dropptest) säger att det är nitrit även i kranvattnet så antar att det inte funkar som det ska...
                            Ph i karet ligger på ca 7,5-8 ( mitt emellan de två på jbls dropptest). Ph i kranen har jag dock inte mätt i nya lgh, får ta och göra det, är ju en såndär siffra som man ska ha i huvudet

                            Vid vecko vb så bytte vi "kasett" till ytterfiltret från vårt 120l som varit igång länge (även om ytterfiltret var ganska nytt) och det funkade. Korkat att vi inte kom på det tidigare...

                            Kan man anta att det är över nu eller finns det risk för att nitriten helt plötsligt kommer tillbaka? Vi gör vb ca 30% en gång i veckan och nu när karet är ingånget så ska det väl inte vara några problem?
                            Senast redigerad av frida.L; 29 May 2012, 16:08.

                            Kommentar

                            • Doktor-T
                              • May 2012
                              • 4

                              #15
                              Kör med den kasetten i en månad sen kan du byta tillbaka utan problem.

                              Du bör inte få tillbaka nitritet om du inte överutfordrar eller missköter något. :-) Fortsätt bara med veckovattenbytena regelbundet så ska det säkert bli bra.
                              720L 20st Tropheus Bärnsten Kasakalawe.
                              375L 32st Tropheus Körsbär Bulu Point + en liten Ancistrus
                              70L Inväntar yngel..
                              Är en gammal NCS:are som fått återfall

                              Kommentar

                              Arbetssätt...