lekande paletter :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Tja, om hon är därinne för det mesta, men visar sig ibland, och är smalare, så har hon lagt. Min hona dog tyvärr, så nu är hanen ensamstående pappa. Hon fick en vit böld bakom ena bröstfenan, hon försökte fortsätta vakta dem ett tag, men blev svagare och svagare. Tror hon blev stucken av en Corydoras sterbai som hon troligen försökte köra bort, de första, röda fenstrålarna är giftiga på sterbai, vad jag förstår. Hanen simmar runt som en galning och kör bort fiskar som kommer för nära. Men ingen av fiskarna utgör väl nå´n egentlig fara för ynglen, och de har ändå vuxit lite nu.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Illyllolis
      • April 2010
      • 75

      #17
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Tja, om hon är därinne för det mesta, men visar sig ibland, och är smalare, så har hon lagt. Min hona dog tyvärr, så nu är hanen ensamstående pappa. Hon fick en vit böld bakom ena bröstfenan, hon försökte fortsätta vakta dem ett tag, men blev svagare och svagare. Tror hon blev stucken av en Corydoras sterbai som hon troligen försökte köra bort, de första, röda fenstrålarna är giftiga på sterbai, vad jag förstår. Hanen simmar runt som en galning och kör bort fiskar som kommer för nära. Men ingen av fiskarna utgör väl nå´n egentlig fara för ynglen, och de har ändå vuxit lite nu.
      Ja hon kanske har gjort det då, tycker hon ser lite smalare ut.
      Tråkigt med din hona, Vad gör du med alla överlevande yngel sen då?
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Ja, och är hon oftast inne i grottan så har hon nog ägg eller yngel därinne.
        Ja, hanen har fullt upp nu, igår fick han natta ynglen själv, han tog ensam in dem i grottan på kvällen. Tja, om några överlever tar jag med dem till "min" butik.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Illyllolis
          • April 2010
          • 75

          #19
          Frugan ringde precis, nu har de kommit fram haha vad roligt.
          Och en annan är på jobbet, tror jag säger till chefen att jag måste hem och vabba :P
          Ska försöka lägga upp nån bild senare vid tillfälle.
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

          Kommentar

          • Illyllolis
            • April 2010
            • 75

            #20
            Här kommer en bild i.a.f
            Ursäkta den suddiga bilden, den är tagen med min iphone :S

            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

            Kommentar

            • Accan
              • March 2012
              • 13

              #21
              Grattis ! Sitter och tittar på mina paletter som gör exakt likadant gräver från grotta till grotta, hade varit ganska intressant att få yngel på dessa då dom bara är 3 dagar gammla från butiken. någon som har koll på storleken som behövs för grottan ? har en kruka ca 10cm diameter och 10cm djup tiltad med öppningen neråt mot fin sand

              Kommentar

              • Accan
                • March 2012
                • 13

                #22
                Ursprungligen postat av Accan
                Grattis ! Sitter och tittar på mina paletter som gör exakt likadant gräver från grotta till grotta, hade varit ganska intressant att få yngel på dessa då dom bara är 3 dagar gammla från butiken. någon som har koll på storleken som behövs för grottan ? har en kruka ca 10cm diameter och 10cm djup tiltad med öppningen neråt mot fin sand
                Nu har min hona lagt sin rom i toppen på krukan ( nu blev jag lycklig )men hannen verkar passiv till att vara i närheten av boet , däremot honan är i full fart med vakten men även hon lämnar boet obeskyddat imellanåt.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  Ursprungligen postat av Accan
                  Nu har min hona lagt sin rom i toppen på krukan ( nu blev jag lycklig )men hannen verkar passiv till att vara i närheten av boet , däremot honan är i full fart med vakten men även hon lämnar boet obeskyddat imellanåt.
                  Honan brukar inte tillåta hanen att komma in i grottan, han vaktar reviret runtomkring. Se´n när honan kommer ut med ynglen, så hjälps båda två åt att vakta dem. Vid min senaste kull så dog honan (troligtvis efter ett stick av en Corydoras sterbai), och hanen skötte därefter ynglen själv. Jag har nu bytt in hanen i butiken igen, men ynglen är tillräckligt stora att klara sig själva i det akvariet.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Illyllolis
                    • April 2010
                    • 75

                    #24
                    Mina yngel är nu borta :S De klarade sig väl nästan 2 veckor ungefär. I början klarade alla sig jätte bra men sen på slutet så försvann märkbart många efter varje natt . Sen tror jag det var många som tappades bort då ynglena var mer utspridda den senare tiden.
                    Det var tråkigt... fast de har börjat gräva lite igen och honan börjar redan se lite tjockare och rödare ut. funderar på om det kan vara lek på gång igen?
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Jo, det är nog lek på gång igen. Om du släcker akvariet samma tid varje kväll (med hjälp av en timer t.ex), så lär de sig det, och tar i början in ynglen i grottan innan det blir mörkt. Du kan även använda en nattlampa, eller låta ljuset i rummet vara tänt en stund även efter att akvariet släckts, så att det inte blir kolmörkt med en gång för dem.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Illyllolis
                        • April 2010
                        • 75

                        #26
                        Jo men jag har 2 ramper med 2 lysrör i varje, och 1 ramp släcks med timer kl 22.
                        sen när klockan var typ 22,30 släckte jag 1 rör i andra rampen. sen när alla ynglen var innte i grotten så släckte jag sista lysröret varje kväll.
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #27
                          Ursprungligen postat av Illyllolis
                          Jo men jag har 2 ramper med 2 lysrör i varje, och 1 ramp släcks med timer kl 22.
                          sen när klockan var typ 22,30 släckte jag 1 rör i andra rampen. sen när alla ynglen var innte i grotten så släckte jag sista lysröret varje kväll.
                          Ja, så kan man också göra
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...