Palettciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kirre1
    • February 2012
    • 126

    Palettciklider

    jag skaffade mig ett par palletter för en månad sen ungefär men hanen bara jagade honan hela tiden så fort hon visade sig var han på
    henne till slut hadde hon nästan inga fenor kvar.
    Så jag gick till affären där jag köpt dom och förklarade och undrade om jag skulle skaffa en hona till men då sa han att man skall ha dom parvis,så jag köpte ett par till som tog över helt jagade bägge dom gamla så fort dom syntes så dom blev jätteskygga och tappade färgen helt.
    Så vad göra jag,köpte ett kar till och delade på dom så det nya paret har lekt och jag har 20 palettyngel som är en månad ungefär,och jag tror dom snart är på gång att leka igen för dom gräver ur en grotta för fullt och honan är så röd och fin men hur går det då för mina yngel om dom leker igen äter dom upp dom då?

    Och undrar vad jag skall göra med det första paret undrar om jag skall byta in dom för honan mår inte bra av att vara jagad hela tiden det har varit så i nån vecka nu....
    Senast redigerad av Kirre1; 11 April 2012, 20:00.
  • Kirre1
    • February 2012
    • 126

    #2
    Ingen som har något bra tips på hur man kan lösa detta.....
    Verkar finnas mycket klokt folk på detta forum....

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Har du redan ett par kan du ju byta in det första. Är du säker på att det är en hane och en hona? Hanarna brukar inte gå så hårt åt honorna.

      Har du bra med gömställen så kan de äldre ynglen klara sig, paret kommer ju att jaga dem när de får yngel igen, eftersom de äldre ynglen är hot mot de nya. En idé är ju att du byter in det där paret som inte kommer överens, och se´n flyttar de äldre ynglen dit (om det inte finns några väldigt glupska typer där), låter dem växa till sig lite till, och se´n tar du dem till butiken.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kirre1
        • February 2012
        • 126

        #4
        Nej
        Säker är jag inte att det är en av varje kanske kan vara 2 st hanar den som jag tror är honan är bra mycket kortare,och
        inte så utdragna fenor som den som jag vet är hane
        så det kan kanske vara så att den inte är könsmogen än men det är hanen kanske.
        Hur stora skall ynglen vara innan mankan byta in dom?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tja, man ska väl kunna se könsskillnad på dem i alla fall, 3-5 cm kanske. Se´n har palettkullar en tendens att överväga kraftigt åt ena könet, beroende på pH, minns inte vilket pH som ger vilket kön nu. Lagom pH borde väl ge blandade kullar, men som sagt verkar det vara vanligt att det överväger åt nå´t håll, det kan nog tyvärr göra att man kan få med sig två av samma kön hem från butiken, om butikspersonalen inte är så kunnig, eller nogräknad, och man själv inte är med och kollar vilka man får. Har din butik mest det ena könet, och du får många av det andra, så är de nog glada om du kommer in med dem.
          Senast redigerad av Shepard; 12 April 2012, 15:40.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kirre1
            • February 2012
            • 126

            #6
            Har införskaffat ett litet yngelkar på 35L igår som jag har tänkt till Palettynglen som nu är ca 4 veckor dom är nu flyttade
            och verkar trivas såg efter att jag flyttat dom att Föräldrarna lagt mera rom så det var nog i sista stunden,vet inte om dom kan tänkas att äta upp dom gamla ynglen när dom nya kommer..

            Kommentar

            Arbetssätt...