tja på vad tycker ni om dessa bilder och frågor =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    tja på vad tycker ni om dessa bilder och frågor =)

    jag starta ju en tråd här för ett tag sedan om mitt 190 liters tanga kar.... och nu börjar jag bygga på det lite så smått.
    det är inte färdigt men behöver lite råd och tips om detta är bra eller inte =)

    jag har ju bestämmt mig för Multisar snäcklekarna , Julidochromis regani (Kipili) dom är jag sten hårt säker på dom ska jag ha


    men den tredje parten är jätte svår !!!
    funderar på Leleupi apelsinciklid men den kan ju vara lite lurig har jag hört. Altolamprologus calvus är jag med sugen på men vet inte om det funkar värst bra finns ju även dvärg variant.....
    vill ha en färgklick i karet apelsiner vill jag egentligen ha men rädd att det ska gå åt pipan.... men som sagt ge mig synpunkter på mitt tänkande =)


    GLAD PÅSKKlicka på bilden för större version

Namn: IMG_0506.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,3 KB
ID: 2183048Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0507.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,5 KB
ID: 2183049
    Senast redigerad av plusskenford; 09 April 2012, 07:31. Anledning: stavfel =)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag kör med apelsinciklider i mitt 200 liters tanganyikaakvarium men jag har mycket mer sten i det än vad du har
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • plusskenford
      • August 2011
      • 252

      #3
      innerfiltret som sitter i nu ska bort, i kommer ett ytterfilter i stället =) om jag fortsätter till nästa hörn med sten skulle det funka bättre +
      är min sammasättning med fisk bra annars ???
      Senast redigerad av plusskenford; 09 April 2012, 08:58.

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #4
        Den är väll rätt vanlig tanganyika kombo så det kommer nog funka men ös i mer sten.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Sedan ha en del mindre stenar också - så stora stenar som du har erbjuder inte så många gömställen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • plusskenford
            • August 2011
            • 252

            #6
            ok då blir det mer sten ut med bakgrunden som även den kommer bytas ut mot en rätt så svart bakgrund.....
            men en fråga tar apelsinciklider yngel ?? för det vore bra när multisarna ökar på sig...

            Altolamprologus calvus eller apelsinciklid villken av dom passar bäst in tror ni
            tycker detta är lite klurigt så nu är jag väl jobbig som bombar med frågor

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Både calvus och leleupi och de flesta andra fiskar tar yngel. Skall man odla substratruvare så skall man hålla dom i artakvarier
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • plusskenford
                • August 2011
                • 252

                #8
                ok tackar =)

                men Kjell om du fick välja villken skulle du ta av dessa två kandidater apelsin eller calvus

                sen undrar en sak om Julidochromis regani ´kan man ha några stycken eller är ett par att föredra ? köpa några ung djur sen ta ett par efter dom valt ut sig...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Vilken av Altolamprologus eller leleupi man skall ta beror mest på smak och vilka man kan få tag på. Jag funderade på bägge - men fick bara tag på leleupi eftersom dvägvarianten av Altolamprologusen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=735&SOK=1 inte är så vanlig (de större varianterna tycker jag inte riktigt passar) så då blev det leleupi.

                  Jag tycker alltid det är bättre att köpa en grupp av varje art och låta dom växa upp ihop. Dels är det svårt att se könsskillnad även på vuxna och även om man skulle hitta ett garanterat par så är det inte säkert att de passar ihop
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11217

                    #10
                    Jag har Apelsinciklider och de funkar kanon med jullar i ett 200-liters. Om du köper 6 st av varje så får du par av varje sort. Jag har den lite mindre Julidochromisen som heter ornatus med dem.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • plusskenford
                      • August 2011
                      • 252

                      #11
                      Det blir apelsiner det är bestämt jag kör på detta =)
                      ni ska ha stort tack för detta !!

                      som sagt lägger ut bilder efter hand !!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...