Tyrannochromis Nigriventer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonteeh
    • September 2008
    • 50

    Tyrannochromis Nigriventer

    Tja! Har blivit intresserad av att skaffa denna art, men har dock bara ett 375liters-kar med mbunas och som jag har förstått det så behöver den ett minst dubbelt så stort akvarium samt att den gärna äter fiskar under 10-12 cm så det är ju ett problem.

    Har dock lite funderingar:

    1. Skulle man kunna köpa ett par ungfiskar som inte är såpass stora att de kan äta de andra fiskarna och sen göra sig av med dem när de har växt ur karet/fått för stora munnar? Eller behöver de ett större kar som ungfiskar också?

    2. Finns det någon annan liknande haplis som passar bättre till mitt kar? Gärna en hyfsat stor (runt 20 cm) men som inte äter de andra fiskarna?

    3. Är den vanlig i handeln?

    De fiskar så går i karet nu är:

    1+1 Azureus
    1+4 Bright blue
    1+2 Acei
    1 st gammal Demasoni-hane som är kvar efter att ha dödat sina kompisar
    så karet är inte direkt överbefolkat.

    Ge gärna andra tips på inredning i karet osv.! Har en BTN H-modul samt en massa sten i just nu och det funkar bra med de arter jag har.

    Tacksam för svar!
    Mvh Jonte
  • Bjooork

    • February 2011
    • 79

    #2
    1. Ung fiskar är väl inga problem att hålla i 375 liter, men skulle kunna tänka mig att det blir lite värre när dom blir så passa stora att dom börjar leka och färga ut (Inte så snygga innan dess) att dom skaffar revir och har död på varandra en efter en pga av det trånga utrymmet. (inte haft dessa själv)

    2. Tyrannochromis-släktet är riktigt utpräglade rovfiskar som lever i största del av att äta mbunas, så absolut inget rekommenderat sällskap. Finns många haplisar som funkar bättre i detta sällskap, men kravet runt 20 cm kan bli svårt med 375liter.

    3. Har aldrig sett den i handeln, med lite tur så har du säkert en handlare i närheten av dig som har möjlighet att beställa hem den


    Mvh. Björk
    1x720L Aulonocara/Haplisar - Malawi sjön http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150334
    1x375L Mbunas - Malawi sjön
    * 1x375L Viktoria ciklider - Viktoria sjön etc. * 1x300L + 1x50l Yngelkar

    Kommentar

    Arbetssätt...