rödzebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amanda02
    • February 2012
    • 12

    rödzebra

    1. Hur ser man könsskillnad på dem?
    2. Hur många ska man helst ha?
    3. Hur stort akvarium?
    4. Funkar de tillsammans med Golden och Maingano?
    5. Hur många yngel bruka de producera?






    Tacksam för svar
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Hej Amanda. Det finns ett utmärkt artregister här på zoopet. Titta gärna där först. Då får du svar på många av dina frågor

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

    Kommentar

    • amanda02
      • February 2012
      • 12

      #3
      Tack! tog mig en titt där. Man måste alltså ha 250L+ för att de skall trivas?

      Vilken är egentligen den vanligaste och mest eftertraktade malawi i handeln?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Rent allmänt bör som minst ha 200L när man pratar malawi. Då man vill ha många fiskar i karet för att de ska trivas.
        Till mbunas så brukar man säga 18-20 fiskar på 200L. 38-40 på 400L etcetc.

        Så vill du ha malawi så ska du ha ett kar som minst 200L.

        Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Jättesvårt o säga vilken som är vanligast o vilken som är mest eftertraktad. Det finns flera hundra olika arter. Rödzebra o Golden är vanliga. Men mest eftertraktad är omöjligt att säga

          Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

          Kommentar

          • amanda02
            • February 2012
            • 12

            #6
            Oke, men bör inte 165L duga?
            Fundera på vilken jag ska börja med. Röd zebra, Golden , maingano? Funka de bra tillsammans?

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Ja, jag har dem tillsammans, funkar bra. Röd Zebra kan vara ganska aggresiva mot både Golden och andra, trots sitt rykte att vara timida. Så mina golden har aldrig ynglat, medans rödzebrorna har genererat 6 kullar sen i somras.

              Mainganon har också genererat ca 5 kullar, innan alfahanen dog av en nitritattack i samband med att jag skulle jaga fram 2 fisk från BTN Rocky bakgrunden och var tvungen att sänka vattnet till 20% två gånger. Sänkningen gick bra, men det funkade "sådär" att backspola slam från bakgrunden ut i simytan där fiskarna nätt och jämt täcktes över ryggfenan. 9 fullvuxna Malawis dog den olycksaliga kvällen...
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av amanda02
                Oke, men bör inte 165L duga?
                Fundera på vilken jag ska börja med. Röd zebra, Golden , maingano? Funka de bra tillsammans?
                165L är för litet om det står 200L i artbeskrivningen.

                Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                Kommentar

                • Gackt
                  • July 2008
                  • 138

                  #9
                  Ursprungligen postat av amanda02
                  Oke, men bör inte 165L duga?
                  Fundera på vilken jag ska börja med. Röd zebra, Golden , maingano? Funka de bra tillsammans?
                  Alltså litern är ju inte skriven i sten precis.

                  Det funkar säkert med 15 fiskar i ett 165L om de nu är ungfiskar som är ena 7-8cm lr ngt. Men skall dom växa och bli större så bör man ju ha dom i en större balja. Jag körde med Malawi i mitt 150L i 4 månader och det har inte skadat dom. Då var de från början 5-6cm ca och växte stadigt. Idag är en del 10cm och lever nu i ett 312L akvarium.

                  Sålänge akvariet är avlångt så dom har yta att röra sig fram och tillbaka på så är det ingen fara tror jag i början men man bör ju tänka långsiktigt.

                  Kommentar

                  • amanda02
                    • February 2012
                    • 12

                    #10
                    Men golden bör ju i alla fall funka. De klara sig ju i ett 100L enligt artbeskrivningarna. Och även maingano.
                    dethär passa inte riktigt i denna tråden nu..men ställer frågorna här ändå.

                    kan man ha golden och maingano tillsammans i 165L akvariet? (ev marigold)
                    Hur många av honor/hanar ska man ha när man även ska försöka odla lite?

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      1+ 3 brukar vara bra. Eller ännu mer honor

                      Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                      Kommentar

                      • amanda02
                        • February 2012
                        • 12

                        #12
                        Oke. Funka 2+5 eller 2+4?

                        Kommentar

                        • amanda02
                          • February 2012
                          • 12

                          #13
                          ha en fråga till: Ska man börja med att släppa i alla fiskar på samma gång efter att man väntat en vecka att vattnet stått? Eller få i början? Hur många?

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            Att låta karet stå med vatten utan fisk är bara slöseri med tid. Då händer det ingenting. Börja med att släppa i typ 3 fiskar o låt de gå själva i fyra veckor. Detta för att den viktiga bakteriekulturen ska komma igång. Släpper du i alla på en gång kommer du få nitrit o dina fiskar kommer förmodligen dö.

                            Så börjar med 3-4 st i en månad. Sen kan du introducera fler

                            Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                            Kommentar

                            • amanda02
                              • February 2012
                              • 12

                              #15
                              okej tack för svar.
                              Kör kanske med både golden, rödzebra och någon annan :P
                              Beror på hur stort akvarium det blir..
                              Men vad krävs för att få fram goldens gula fina färger?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...