byta helt och hållet, eller behålla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreas.r
    • March 2012
    • 3

    byta helt och hållet, eller behålla?

    !!vill bara påpeka att jag märkte efter att jag satte tråden på fel ställe först, så det är därför jag kopierade den över hit!!

    Hejsan! är ny här på formet, och också en nybörjare på akvariefiskar.

    För ca 2,5 år sedan så köpte vi ett akvarium, som jag skulle tro ligger på 80 liter, av våra grannar, då deras intresse var borta helt. Vad vi fick med oss då var ett gäng med stenar att bygga grottor med, grus som låg i botten och en klump av flytande växter (haha). Fiskarna som vi fick var två stycken olika malar och tre stycken malawicyklider. Malarna vet jag inte vad de är för sort, men den ena är långsmal och grå med lite ljusare prickar och den andra är grå/svart, kort och suger sig fast i allt, vilket den andra inte gör. Sedan vet jag att två av cikliderna var av sorten golden, varav en var hona och en hane. de fick sedan yngel tillsammans, varav två av 9 överlevde. Nu är båda föräldrarna döda. Sedan vet jag inte vad den sista cikliden är av för sort, men den är iallafall helgrå, och cirka 10 cm lång och ganska så tjock.

    Vad vi har i akvariet nu är båda malarna som lever kver än, den feta gråa cikliden, en annan orange malawiciklid som vi har köpt själva, och en av goldenungarna som är påväg att dö. På botten ligger det ett lager med grus av runda småstenar, grottor bygger jag själv av stenar och krukor, och sedan ett par växter som har hängt med ett bra tag nu.

    Grejen är att vi i familjen tycker att vårt akvarie är ganska så tråkigt, och vi skulle vilja liva upp det med lite nya fiskar och växter. Men vi vill inte slänga in några ciklider en gång till. Vad vi helst önskar är någon typ av stimfisk som ofta syns i akvariet, kompletterat med ett par större fiskar. Men jag vet ju att man inte ska blanda malawiciklider med andra fiskar pga deras temprament och att man inte ska blanda olika biotyper.

    Så vad tycker ni att vi ska göra? Borde vi behålla våra malawiciklider och köpa till några fler? Eller finns det några andra fiskar som kan leva med malawiciklider? Eller borde vi göra oss av med cikliderna, behålla malarna, och köpa annan fisk?
    Kan man skänka friska fiskar till akvarieaffären (djurmagasinet, norrköping)?
    Jag är öppen för alla förslag och tankar!

    Mvh
    Andreas
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Hej,
    Det är nog ingen bra ide att skaffa fler Malawi eller andra stora ciklider i ett 80-liters. De behöver större överlag.
    Om jag vore du skulle jag starta om på ny kula och köpa fiskar som du är direkt förtjust i - det är alltid roligare om man fått göra sitt eget akvarium från grunden. Lite beroende på vad det är för malar och vilka andra fiskar du vill ha så blir det lite beroende på...

    Det är mycket olika hur djuraffärer ställer sig till att ta emot fisk. Finns det inte en akvarieförening i närheten som du kan gå till och kanske byta eller skänka?

    fisheye

    Kommentar

    • andreas.r
      • March 2012
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av fisheye
      Hej,
      Det är nog ingen bra ide att skaffa fler Malawi eller andra stora ciklider i ett 80-liters. De behöver större överlag.
      Om jag vore du skulle jag starta om på ny kula och köpa fiskar som du är direkt förtjust i - det är alltid roligare om man fått göra sitt eget akvarium från grunden. Lite beroende på vad det är för malar och vilka andra fiskar du vill ha så blir det lite beroende på...

      Det är mycket olika hur djuraffärer ställer sig till att ta emot fisk. Finns det inte en akvarieförening i närheten som du kan gå till och kanske byta eller skänka?

      fisheye
      Okej, tack så mycket för svaret! Jag bor i norrköping, och det finns en butik här där de bara säljer akvariefiskar. Kan ta kontakt med dem och se om de tar emot fiskar Det får bli att börja om från början!

      Kommentar

      • andreas.r
        • March 2012
        • 3

        #4
        Om det är någon annan som har samma åsikt så får ni gärna skriva det också! för att få iväg de andra fiskarna kan bli lite träligt. Finns ju inte någon akvarieförening i norrköping, och vill ju helst inte döda de små stackarna :P

        Kommentar

        • laasesku
          • October 2002
          • 660

          #5
          För litet för malawi. Lägg ut skänkes på blocket eller hör om zoaffären kan ta emot dem.

          Kommentar

          Arbetssätt...