Kön på Lamprologus brevis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Kön på Lamprologus brevis?

    Jag köpte häromdagen fyra L. brevis (de fyra han hade kvar, och som gått där ett tag), och jag undrar om det går att se könet på dem. De är alla fyra ungefär lika stora, kanske ca 4 cm, har samma färg, och liknande fenform. Några kanske har något spetsigare ryggfena. Han i butiken sa att när han får in dem brukar honorna vara mindre än hanarna, men att de efter ett tag kan växa ikapp hanarna, och dessa har ju gått i butiken ett tag.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #2
    Hanen blir större och kraftigare och har lite spetsigare fenor jag tyckte mig kunna urskilja könen lätt nät jag höll dem.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Som fullvuxna blir hannen större, innan dess kan det vara svårt. Går iof att kika på könsöppningen, hannens är spetsigare och honans är rundare. Kolla på beteendet annars, brukar vara enkelt att avgöra det då.
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Man kan se två av dem stå med utspärrade gap mittemot varandra ibland, svårt att se om det bara är de två, eller om det är olika varje gång. Tycker mig ibland se att en skakar, och dyker in i ett snäckskal. Tycker i alla fall en av dem ser ut att vara något mindre, och ha något mer rundad ryggfena.
        Senast redigerad av Shepard; 06 March 2012, 17:13.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Det med ryggfenan stämmer inte alltid på snäckskalslekare. Ibland syns ingen skillnad. Början till munkamp brukar vara hotbeteende, kan förekomma både mellan honor och mellan hannar. Om två beter sig så och en tredje avbryter dem är det sannolikt en trio (hannen kan gå in och avbryta honor som slåss). Skakningen är ett raggförsök, troligen en hona. Hannarna kan vara lite svårflirtade, men står de och skakar med sidorna mot varandra är det troligen ett par.
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Oftast står två och spänner upp sig sida vid sida, och "hugger" varandra i sidan. Kan även hanar och honor slåss sinsemellan, eller är det alltid samma kön på dem som slåss? Så även honor kan ha spetsig ryggfena? Tycker mig i alla fall se att två, som jag tror är hanar då de är lite smalare, och verkar ha mer mönster i fenorna, håller till bland snäckorna, och visar upp sig då och då, och de andra två håller sig lite mer på distans, och väl oftast håller till bland stenarna bakom snäckorna.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Animaniac
              Kan även hanar och honor slåss sinsemellan
              Jadå, särskilt innan/under parbildning.
              Ungdjur av N. brevis är väldigt svåra att könsbestämma, men skillnaden är tydligt hos utvuxna djur: hanen är dubbelt så stor och mycket "biffigare".
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Jadå, särskilt innan/under parbildning.
                Ungdjur av N. brevis är väldigt svåra att könsbestämma, men skillnaden är tydligt hos utvuxna djur: hanen är dubbelt så stor och mycket "biffigare".
                Ok, dessa är ungefär lika stora. Han i butiken sa att det brukar vara stor storleksskillnad mellan dem när han får in dem, men att honorna se´n kan växa ikapp hanarna.

                Hmm, undrar var man kan få tag i några fler. Tror detta är Burundivarianten, eller kanske Kigoma.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...