Palett yngel!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mandiiz16
    • February 2012
    • 16

    Palett yngel!!!

    Idag när jag bara att och kolla på akvariumet så såg jag nått smått som hoppade rund unger mitt palett par...yngel!!!
    Men dom har inte ynglena i en grotta utan åker runt med dom och vaktar dom. Borde dom inte vara i en drotta för ynglerna är jävligt små och det måste kommit idag eller inatt!!! Vad ska jag göra ska jag ge mat till de andra fiskarna eller ska jag skippa det? Och är de för små för att äta yngelmat? Behöver verkligen veta fort jag sitter här och oroar mig!

    / Stolt palett ägare
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av Mandiiz16
    Idag när jag bara att och kolla på akvariumet så såg jag nått smått som hoppade rund unger mitt palett par...yngel!!!
    Men dom har inte ynglena i en grotta utan åker runt med dom och vaktar dom. Borde dom inte vara i en drotta för ynglerna är jävligt små och det måste kommit idag eller inatt!!! Vad ska jag göra ska jag ge mat till de andra fiskarna eller ska jag skippa det? Och är de för små för att äta yngelmat? Behöver verkligen veta fort jag sitter här och oroar mig!

    / Stolt palett ägare
    Grattis till dina yngel. Palettyngel brukar klara sig väldig bra - eftersom deras föräldrar brukar vara väldigt bra yngelvårdare. Nåde den som kommer i närheten av deras bebbar!! Du kan mata på som vanligt - bebbarna får i sig det som åker ner på botten.
    När jag hade palettyngel, gav jag inget yngelfoder - dom växte upp till jättefina palettciklider.
    Lycka till,

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Ja inte bryr sej de små ynglen om speciellt yngelfoder precis. De betar mest överallt. Jag duschade mina med levande artemianauplier för åtta år sedan utan att de knappt reagerade... Många paletter till affären blev det i alla fall.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Mandiiz16
        • February 2012
        • 16

        #4
        Tack för alla svar nu känner jag mig lugnare, ja det är kul att titta på föräldrarna när de turas om att simma runt med sina bebisar och den andra åker och jagar bort andra fiskar som mina kakaduaciklider som är ganska skraja nu
        Men tar dom in bebisarna i grottan på natten eller? Så jag ska släcka några lampor i tagen eller?

        Kommentar

        • sjobbe
          • February 2011
          • 67

          #5
          Ett tips är att ha en lampa tänd vid akvariet under natten, annars är risken att andra fiskar i akvariet äter upp dina yngel sakta men säkert. Jag brukar tända en svag bordslampa som jag ställer bredvid akvariet, så kommer kullen att överleva i sin helhet.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag har tyckt mig märka, att de i alla fall i början, när ynglen nyss har börjat simma, tar in ynglen i grottan strax innan släckning. Om man släcker samma tid varje kväll (med hjälp av timer t.ex), så verkar de lära sig när akvariet släcks, och tar in ynglen i grottan.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mandiiz16
              • February 2012
              • 16

              #7
              Okej tack för tipsen

              Kommentar

              Arbetssätt...