Ps Demasoni med andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jajje
    • January 2012
    • 3

    Ps Demasoni med andra fiskar?

    Hej.
    Ja som rubriken lyder så undrar jag hur det är med att hålla ciklider (i mitt fall Ps demasoni) ihop med andra fiskar?
    Ex Scalarer, silverhaj mm.
    Har för mig att jag läst att man INTE kan ha malawiciklider ihop med andra fiskar, men nu hittar jag ju såklart inget om detta, så hade varit tacksam för svar.

    mvh johannes
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Visst kan man ha malawis med andra fiskar än malawis, men de skall då trivas med samma förhållanden - dvs högt pH, hårt vatten och bra fart på strömmen. Dessutom måste de vara så snabba och tuffa att de kan fly från en grinig malawi som försvarar territoriet. Scalarer faller bort på grund av flera av orsakerna ovan.

    Själv har jag siamesiska algätare och ancistrusmalar ihop med malawis, och det fungerar bra. Botior skulle säkert också funka, såväl som de flesta L-malar (även om de kan få ett nafs i fenorna då och då).

    Demasonin är riktigt elak inom arten, och kan även jaga andra fiskar som kommer nära deras revir, som ofta ligger kring grottor och stenrösen. Just silverhajar simmar hellre i det fria vattnet, och jag tror faktiskt det kan gå, bara pH håller sig kring 7,5 eller så.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      De har rätt olika krav på sin miljö och så vidare så det är ingen idé att blanda.

      Om du stoppar i något annat än Malawi ihop med dem så kan det bli tråkigheter..

      Edit: Malar och siameser funkar
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • jajje
        • January 2012
        • 3

        #4
        tack för era svar, då var det som jag misstänkte
        blir iaf några l-malar där i, sen blir det nog enbart malawis.

        Kommentar

        • Moggz
          • June 2011
          • 15

          #5
          Jag har blågröna botior (Yasuhikotakia modesta) 10-12 cm tillsammans med Demasoni, Golden, Fire Fish, en okänd Malawi och ancistrus. Funkar så pass att botiorna har kört ut samtliga malawi från det stora stenröset och har ibland inte en chans att komma in om inte botiorna vill.

          Visst de olika malawi kan vara lite tuffa mot botiorna men och jaga dem, speciellt när jag matar dem, men det brukar sluta med att botiorna biter ifrån sen är det slut bråkat och båda gömmer sig i var ett hörn.

          Så det kan fungera men det har nog mer o göra med hur stora botior man har.

          Jag har aldrig observerat att demasoni ger sig på botiorna och mina malar, utan det är mest min okända ciklid och golden som bråkat med dem. Mina demasoni bråkar bara med varandra då de är mindre än övriga ciklider.

          Kommentar

          Arbetssätt...