Rödzebra - vad har jag? Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Rödzebra - vad har jag? Hjälp!

    Hjälp mig avgöra vad dessa är:



    STORT tack på förhand!

    /Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • pontusstridhh
    • November 2010
    • 36

    #2
    japp. det är rödzebra
    Malawifantast med egen odling

    http://www.hobbyodling.n.nu/

    Kommentar

    • ilzetas
      • January 2011
      • 278

      #3
      Tack Pontus för ditt svar! Jag uttryckte mig dock OTROLIGT dåligt och undrar självklart vad det är för kön på dom? Har frågat här tidigare, men vill ha fler åsikter
      /Carina
      300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        Ser ut som klockrena honor. Hannen brukar bli ljusare.
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • ilzetas
          • January 2011
          • 278

          #5
          Tack för svaret! Det var min egen teori, men fick svaret tidigare att dom är hanar pga sin ljusa färg ffa. Svaret tror jag kan bero på det fotot, för i verkligheten ser dom inte alls bleka ut. Så jag tror jag håller med dig Sedan om vi har rätt, det lär ju visa sig eftersom jag nu beställer en snygg ljusblå hane åt dom
          /Carina
          300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag skulle gissa att åtminstone den till höger är en hane, på grund av antydan till spetsar på rygg och analfenan, och flera, ganska stora och tydliga äggfläckar på analfenan. Fenorna ser även ut att vara ljusare än kroppen, och ryggfenan är mönstrad, hos honor brukar väl fenorna vara enfärgade, och lika orange som kroppen. Tror även hanar kan vara rätt mörka när de är mindre, och se´n ljusna när de blir större. Tycker även att huvudet ser lite för kraftigt ut för att vara en hona. Och ska jag vara ärlig så tycker jag att den till vänster också visar upp samma tecken som den högra, även om de inte är lika tydliga, troligtvis för att den är något mindre. Så jag tror att i alla fall den högra är en hane, men misstänker att även den vänstra är det.

            Jämför med de här bilderna:
            Senast redigerad av Shepard; 01 February 2012, 16:36.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • ilzetas
              • January 2011
              • 278

              #7
              Tack Animaniac, för ditt utförliga svar!
              Är det så att hanens ryggfena är spetsig när den är vuxen? Och honans mer rundad? Jag jämför med mina guramisar som är ganska lätta att se skillnad på med hanens spetsiga ryggfena, där honan är rundad.
              Jag tänkte lämna in någar fiskar idag men avstår nog från rödzebrorna och väntar och ser ett tag till vad den mindre av dom är för något. Det verkar inte vara så svårt att få tag på zebrorna så dom kan jag beställa senare när jag tydligare ser vad dom är.
              /Carina
              300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ja, hanens rygg och analfena blir spetsiga, och honas mer rundade. Så är det bland många ciklider, även om det finns arter där båda könens fenor är runda, eller där bådas är spetsiga, även om hanar i så fall tenderar att ha längre utdragna spetsar än honor. Dina rödzebra ser ganska små ut än så länge, så fenspetsarna kommer att utvecklas mer.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • per.w
                  • January 2012
                  • 12

                  #9
                  Hej

                  Jag skulle iallafall ta fisken till höger som en säker hane!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...