Julidochromis + snäckskalslekare? =O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eltejp98
    • September 2011
    • 26

    Julidochromis + snäckskalslekare? =O

    Tjena!

    Jag har ett nyköpt 45 liters akvarium som jag snart ska skaffa några snäcklekare till, Men har nu börjat fundera över om man också borde ha ett par Julidochromisar med dom, men funkar dom tillsammans? :O
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är nog ingen vidare bra lösning till ett 45 liters akvarium, det räcker med snäckskalslekarna.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Eltejp98
      • September 2011
      • 26

      #3
      Okey, tack för hjälpen! men kanske med en smart inredning eller är det ändå för litet? :O

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Karet i sig är i minsta laget för Julidochromis, och med även ett gäng snäckskalslekare kommer det troligen att bli en hel del gruff...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Som vanligt är literantalet ointressant utan det är längden som avgör för revirhävdande ciklider. Så ange längden.

          Dock så behöver akvariet vara åtminstone 60 cm långt för att man skall kunna hålla 2 arter.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            De flesta snäckskalslekare är extremt aggressiva, medan jullar inte är särskilt revirhävdande men har en väldigt uttalad tendens att hanen och honan vid störning blir osams och slår ihjäl varandra. I ett så litet kar skulle jag kunna tänka mig ett par brevis och en grupp av nån snabb stimfisk typ zebrafisk, inte mer.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              De flesta snäckskalslekare är extremt aggressiva, medan jullar inte är särskilt revirhävdande men har en väldigt uttalad tendens att hanen och honan vid störning blir osams och slår ihjäl varandra. I ett så litet kar skulle jag kunna tänka mig ett par brevis och en grupp av nån snabb stimfisk typ zebrafisk, inte mer.
              Nja - jag tycker nog att det funkar hyfsat med en grupp med snäckskalslekare i relativt "långa" småakvarier. Dock så måste det finnas revirbarriärer i akvariet men då har i alla fall jag utan problem klarat av att hålla 2-3 hanar ihop med fler honor av såväl ocellatus som multifasciatus.

              Sedan kan jag hålla med om att det går bra att blanda en tanganyikaciklid med någon liten stimfisk - att jag inte skrev det beror nog mest på att det känns som att blanda vaniljsås och ketchup. Det funkar säkert, men känns fel
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Eltejp98
                • September 2011
                • 26

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Som vanligt är literantalet ointressant utan det är längden som avgör för revirhävdande ciklider. Så ange längden.

                Dock så behöver akvariet vara åtminstone 60 cm långt för att man skall kunna hålla 2 arter.

                Mitt akvarium är exakt 60 cm långt, men menar du att det skulle funka med några snäcklekare och Julidochromis i samma kar (?) och hur många av varje art?
                Senast redigerad av Eltejp98; 29 January 2012, 12:30.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Eltejp98
                  Mitt akvarium är exakt 60 cm långt, men menar du att det skulle funka med några snäcklekare och Julidochromis i samma kar (?) och hur många av varje art?
                  Om man har lite tur kan det funka. Av jullarna blir det oftast bara ett par kvar
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Dock så måste det finnas revirbarriärer i akvariet men då har i alla fall jag utan problem klarat av att hålla 2-3 hanar ihop med fler honor av såväl ocellatus som multifasciatus.
                    Ja, det var imponerande. Min multifasciatus-koloni växte snabbt och tog över ett helt 200-literskar och drev tillochmed bort zebraciklider, och ocellatus är en ännu ilsknare liten fisk även om den inte är kolonibildande som multifasciatus, jag hade inte trott de gick att blanda i ett litet kar.

                    Sedan kan jag hålla med om att det går bra att blanda en tanganyikaciklid med någon liten stimfisk - att jag inte skrev det beror nog mest på att det känns som att blanda vaniljsås och ketchup. Det funkar säkert, men känns fel
                    Tja, eftersom vi aldrig får tag i de cyprinider som finns i tanganyikasjön är det förstås inte biotopriktigt, men "ditherfish" (vad heter det på svenska egentligen? störningsfiskar?) är ett bra sätt att minska aggressionen och skyggheten hos cikliderna, plus få lite mer liv i akvariet.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Eltejp98
                      • September 2011
                      • 26

                      #11
                      behöver Snäcklekare extra strömt eller syrerikt vatten? :O

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Eltejp98
                        behöver Snäcklekare extra strömt eller syrerikt vatten? :O
                        Inte extremt - men tanganyikaciklider lever ju i relativt syrerikt vatten så det skadar inte
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Eltejp98
                          • September 2011
                          • 26

                          #13
                          Tack för hjälpen!

                          Kommentar

                          • Eltejp98
                            • September 2011
                            • 26

                            #14
                            Såja! har nu köpt 4 st Multisar! (fanns tyvärr inte så många) men jag har tänkt mig att skaffa ungefär 4 till om någon månad
                            Mycket roligare fisk än vad jag trodde! dom har (som tur e ) inte börjat gräva än! någon som vet varför dom gräver? :O

                            Kommentar

                            Arbetssätt...