Snäcklekare i 30 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eltejp98
    • September 2011
    • 26

    Snäcklekare i 30 liter?

    Tjena!

    Jag har nyligen sett ut ett 30 liters akvarium som jag har tänkt ha några få snäcklekare i, det vill säga: Artakvarium. Men är det för litet för att få dom att leka eller är det för litet överhuvudtaget? Glad för svar! =)

    Obs!: jag är inte nybörjare inom akvaristiken, bara Tanganyika
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nja om du kollar i artbeskrivningaran där det finns en hel del snäckskalslekare så kräver en del av dom inte så stora akvarier men det viktiga är att akvariet inte är för kort, men en del klarar sig med ett 35 cm långt akvarium även om det självklart är bättre med ett längre
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13119

      #3
      Jag har ocellatus (en av de mer aggressiva snäckskalslekarna) i ett 60L och det är absolut i minsta laget! Jag tycker du ska se ut ett större akvarium så att du kan få plats med ett stort biologiskt filter, speciellt viktigt när det inte finns växter!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Eltejp98
        • September 2011
        • 26

        #4
        Okey tack så mycket för tipsen! skulle någon av er kunna nämna någon art som passar i ett 30 liters akvarium också?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Eltejp98
          Okey tack så mycket för tipsen! skulle någon av er kunna nämna någon art som passar i ett 30 liters akvarium också?
          Som sagt skriv hur långt ditt akvarium är - literantalet är tämligen ointressant.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Eltejp98
            • September 2011
            • 26

            #6
            Jag har det inte nu men funderar att skaffa det, hur som helst så är det 30+30+35.
            Men om inte det passar så får man väll skaffa ett lite större.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Jag tror att det hade funkat ett par multisar i det karet. (L. multifasciatus)
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              Arbetssätt...