Vilka ciklider är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Det kan väl vara hybrider.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • malawijanne
      • October 2006
      • 504

      #17
      Det är klart det kan vara hybrider, men jag försöker ändå gå på trådskaparens utsprungsbeskrivning.
      Så därför kan det vara en elongatus, men han har fått den lite fel namnsatt.[
      Att det inte var en hona till en elongatus den vänstra, det såg jag med en gång, för så ser inte honor till elongatus ut men den är lik en socoloffi, men inte klockren.
      Det var därför jag skrev till trådskaparen, att gå tillbaka till affären med den, för att ge affären en chans att förklara sig.Jag tror aldrig vi löser detta med enbart dessa två bilder, det krävs nog att någon som kan malawi måste kolla på dom real life.
      Men samtidigt så tycker jag man skall försöka identifiera, för att det kan komma fram en aha grej för trådskaparen, något som han kanske har glömt att skriva.Janne

      malawi.forum24.se


      UOTE=Azur;1569985]Det kan väl vara hybrider.[/QUOTE]

      Kommentar

      • Moggz
        • June 2011
        • 15

        #18
        Jag har fått den vänsta med en skriflig lapp att det är en "Pseudothopheus elongatus Elongatus" men har aldrig fått ihop det exakt och låtit det vara 5 månader sen jag fick honom.

        Den högra köpte jag som en hona som skulle passa med den vänstra men har med tiden inte heller fått ihop det.

        Därför slängde jag upp frågan med två bilder för om någon kanske visste men jag håller med, hur svårt som helst.

        Har iaf lärt mig att jag ska inte köpa fler ensamma ciklider på detta sätt. Iofs ångrar jag inte jag de två olika vill bara de ska trivs och om möjligt ha en hane/hone till varje.

        De två är de enda som är ensamma men de verkar trivs ändå.

        Jag ska försöka ta några fler bilder på båda.

        Den högra är ganska skygg av sig, den gömmer sig nästan hela tiden, vilket inte mina andra ciklider gör (Demasoni, Golden, fire fish). Samtidigt är den ganska tuff mot mina Demasoni som den gärna jagar när den får tillfälle.

        Jämför man med Demasoni så är den lika stor som en fullvuxen Demasoni hane och från början var den lika blå som den vänstra.

        Kommentar

        • Moggz
          • June 2011
          • 15

          #19
          Vad trött man kan bli.

          Den hörgra fisken som är ett mysterium blev nu ett ännu mer mysterium när jag idag hittar den död i akvariet när man kommer hem från jobb.

          Bifogar iaf en bild på honom som utlovat. Klicka på bilden för större version

Namn: RIP 2012-01-23.jpg
Visningar: 1
Storlek: 317,4 KB
ID: 2138715
          Senast redigerad av Moggz; 23 January 2012, 19:55.

          Kommentar

          • Moggz
            • June 2011
            • 15

            #20
            Ny bild på den vänstra blå.

            Klicka på bilden för större version

Namn: elongatus Hane.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,4 KB
ID: 2138716

            Jag har kollar runt lite på olika jag tycker han är mycket lik Pseudotropheus sp. 'elongatus ornatus'.

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #21
              Ursprungligen postat av Moggz
              Vad trött man kan bli.

              Den hörgra fisken som är ett mysterium blev nu ett ännu mer mysterium när jag idag hittar den död i akvariet när man kommer hem från jobb.

              Bifogar iaf en bild på honom som utlovat. [ATTACH=CONFIG]50991[/ATTACH]
              Ingen idé att försöka identifiera honom nu iaf :/

              Kommentar

              • malawijanne
                • October 2006
                • 504

                #22
                Jag misstänkte från början att den fisken inte var riktigt hundra eftersom den var så svart, men det positiva är att du slipper chansa med nya honor till den, visst har den blåa fisken likheter med ornatus, lite för ljusblå kanske, den liknar också en socoloffi som jag har varit inne på förut, men eftersom du hade köpt den för flera månader, och inte kan gå tillbaka till affären att fråga,. sen så är mitt råd om du vill odla på den så sälj inte ynglen från den hannen, men vill du bara ha för att du tycker om den då kan du behålla den.Janne
                malawi.forum24.se[



                QUOTE=Moggz;1570345]Vad trött man kan bli.

                Den hörgra fisken som är ett mysterium blev nu ett ännu mer mysterium när jag idag hittar den död i akvariet när man kommer hem från jobb.

                Bifogar iaf en bild på honom som utlovat. Klicka på bilden för större version

Namn: RIP 2012-01-23.jpg
Visningar: 1
Storlek: 317,4 KB
ID: 2138715[/QUOTE]

                Kommentar

                • Moggz
                  • June 2011
                  • 15

                  #23
                  Jag har inga planer på att odla på någon fisk jag har. Jag vill bara ha en hona till honom för han ska trivs lite bättre. Får man yngel är det bara trevligt att ge bort till vänner som vill ha.

                  Jag har fått väntra blåa, inte köpt honom.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    • October 2006
                    • 504

                    #24
                    Jag tycker väl att det inte direkt bra för hobbyn att man ger bort yngel på fiskar som man inte vet vad det är för sort, jag tycker det är bättre att ge bort yngel på fiskar som man vet vilken sort det är, men att behålla dom själv är helt okej, men som sagt var sprid inte ut dom till dina vänner, för då får ju dom samma problem som du har nu, att dom inte vet vad det är för fisk.Janne

                    malawi.forum24.se[


                    QUOTE=Moggz;1571455]Jag har inga planer på att odla på någon fisk jag har. Jag vill bara ha en hona till honom för han ska trivs lite bättre. Får man yngel är det bara trevligt att ge bort till vänner som vill ha.

                    Jag har fått väntra blåa, inte köpt honom.[/QUOTE]

                    Kommentar

                    • Moggz
                      • June 2011
                      • 15

                      #25
                      Hej malawijanne.

                      Det blev lite syftnings fel av mig i svaret ovan.
                      Jag håller helt med dig, Nej man ger inte ute okända yngel. Vilket jag heller aldrig gjort/kommer göra. Jag menade att om jag lyckas få reda på vad det är för en stackare jag har, och kan hitta en hona och om det blir yngel, då kan man ge bort om någon vill ha. Har dock inga vänner som har ciklider så redan där kan det bli tufft.

                      Men det ser himla mört ut att få reda på vad det är för ciklid och än svårare och finna en hona till honom. Jag har kollar runt i alla akvarie affärer i Malmö med omjed och ingen har något som liknar, inte ens därifrån han ska komma.

                      Så jag har mer eller midre givit upp, tyvärr, för det är en himla läcker ciklid tycker jag. Okej kanske är lite partisk för det är den första cikliden jag fått och därför extra mån om honom.

                      [QUOTE=malawijanne;1571456]Jag tycker väl att det inte direkt bra för hobbyn att man ger bort yngel på fiskar som man inte vet vad det är för sort, jag tycker det är bättre att ge bort yngel på fiskar som man vet vilken sort det är, men att behålla dom själv är helt okej, men som sagt var sprid inte ut dom till dina vänner, för då får ju dom samma problem som du har nu, att dom inte vet vad det är för fisk.Janne

                      malawi.forum24.se

                      Kommentar

                      • Gackt
                        • July 2008
                        • 138

                        #26
                        den högra bilden såg ut som en av mina Long Pelvic Zebror nästan..möjligt att det var en sådan.

                        edit: fast hona

                        Kommentar

                        • Moggz
                          • June 2011
                          • 15

                          #27
                          Hej Gackt,

                          Ja, jag ser viss likhet, så det kan mycket väl ha varit en sådan.


                          Ursprungligen postat av Gackt
                          den högra bilden såg ut som en av mina Long Pelvic Zebror nästan..möjligt att det var en sådan.

                          edit: fast hona

                          Kommentar

                          Arbetssätt...