Vilka ciklider är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moggz
    • June 2011
    • 15

    Vilka ciklider är detta?

    Jag har två ciklider som jag inte är säkra på vilka de är.

    Hanen ska vara en "Pseudothopheus elongatus Elongatus" enligt förra ägaren, som jag tyvärr inte kan fråga.

    Honan är köpt och ska enligt affären vara rätt hona till honom.

    Vad säger ni andra om dem?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Moggz; 30 January 2012, 21:43. Anledning: Tagit bort bilden, pga honan dog.
  • malawijanne
    • October 2006
    • 504

    #2
    Välkommen till detta forum Moggz.Den högra kan vara en någon variant av elongates, den vänstra ser inte ut som någon elongates, men jag kan inte se vad det är för fisk, men den liknar socoloffi mera än elongates.
    Jag hade gått tillbaka till affären och frågat var dom köpt den ifrån.Janne[


    malawi.forum24.se
    QUOTE=Moggz;1569596]Jag har två ciklider som jag inte är säkra på vilka de är.

    Hanen ska vara en "Pseudothopheus elongatus Elongatus" enligt förra ägaren, som jag tyvärr inte kan fråga.

    Honan är köpt och ska enligt affären vara rätt hona till honom.

    Vad säger ni andra om dem?[/QUOTE]
    Senast redigerad av malawijanne; 21 January 2012, 10:46.

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Den högra är en Crabro (Pseudotropheus crabro ...stavning??....) Hane.

      Den blå vet jag inte vad det är för något.
      Senast redigerad av ciklidtok; 21 January 2012, 11:05.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #4
        Jag vill inte egentligen dementera vad du säger, men det kan bli lite fel när du säger att det är en crabro.Då kan forumsskaparn tro dig och gå och köpa en crabro hona, vilket blir fel igen
        Det är inte en crabro till 99% säger jag, men jag är inte heller säker på elongates, men den är mera lik en elongates trots att den är så mörk, men även vanliga blåa målawisar kan bli mörka tex om dom ser dåligt.Så om man inte är 100 % säker på att man vet vad det är för fisk så skriver åtminstone jag att DET KAN VARA eftersom jag inte är helt säker, och då slipper nybörjaren gå och köpa fel hona igen.Janne

        malawi.forum24.se[
        QUOTE=ciklidtok;1569653]Den högra är en Crabro (Pseudotropheus crabro ...stavning??....) Hane.

        Den blå vet jag inte vad det är för något.[/QUOTE]

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Jag vill inte egentligen dementera vad du säger, men det kan bli lite fel när du säger att det är en crabro.Då kan forumsskaparn tro dig och gå och köpa en crabro hona, vilket blir fel igen
          Det är inte en crabro till 99% säger jag, men jag är inte heller säker på elongates, men den är mera lik en elongates trots att den är så mörk, men även vanliga blåa målawisar kan bli mörka tex om dom ser dåligt.Så om man inte är 100 % säker på att man vet vad det är för fisk så skriver åtminstone jag att DET KAN VARA eftersom jag inte är helt säker, och då slipper nybörjaren gå och köpa fel hona igen.Janne

          malawi.forum24.se[
          QUOTE=ciklidtok;1569653]Den högra är en Crabro (Pseudotropheus crabro ...stavning??....) Hane.

          Den blå vet jag inte vad det är för något.
          [/QUOTE]

          Om jag istället säger så här då ....jag vet till 98% att det är en Crabrohanne. Att jag är såpass säker beror på att jag själv HAR Crabro. Och de ser exact likadana ut
          Senast redigerad av ciklidtok; 21 January 2012, 12:44.
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • malawijanne
            • October 2006
            • 504

            #6
            Gott att du tog inlägget på rätt sätt, jag måste hitta smilysarna.
            Det kan vara så att du har rätt att det är en crabro, men jag tvivkar, jag har haft den också och jag har sett en massa crabro men den skiljer på ett sätt som jag inte sett innan, det är ränderna dom är helt raka alla, det finns även en helt rak rand på hela ryggfenan, crabrons ränder brukar vara brutna och det finnns inte denna hela randen på ryggfenan, försök att se fisken utan det svarta, sedan som jag skrev förut så kan malawisar bli svarta utav div skäl, tex om dom ser dåligt.
            Så titta en gång till och jämför med din hanne, tycker du att den har dessa raka linjer, ja då kan det vara den sista felande procenten.
            Janne.

            malawi.forum24.se


            Om jag istället säger så här då ....jag vet till 98% att det är en Crabrohanne. Att jag är såpass säker beror på att jag själv HAR Crabro. Och de ser exact likadana ut [/QUOTE]

            Kommentar

            • Moggz
              • June 2011
              • 15

              #7
              Attans vad svårt detta blev då.

              Jag håller med dig malawijanne det mycket likt socolofi men det kan det inte vara, för enligt zoopets fiskbeskrivning blir den bara 7cm och min fisk är ca 10 cm.

              Jag håller med dig ciklidtok för det ser ut som en Crabro hane. Läste precis att en dominant hanne blir kolsvart. Från början när jag köpte honom var han mer blå, men har sedan dess vari kolsvart mer än blå.

              Ciklidtok. Kan du inte slänga upp en bild på dina Crabro så vi kan jämföra.

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                Den högra är INTE en crabro. Det är jag helt säker på.
                När jag ser den högra så tänker jag lite på en socolofi
                Senast redigerad av Auratusen; 21 January 2012, 21:33.

                Kommentar

                • malawijanne
                  • October 2006
                  • 504

                  #9
                  Ja, det är svårt, näst intill omöjligt att säga exakt vad det är för fisk, det är lättare att säga vilken fisk det inte är, och var den svarta, blå från början, så talar det till att det kan vara en variant av elongates, vilken variant, det blir värre.
                  Som du sa den förra ägaren kallade den elongataes elongates, jag har aldrig hört det namnet, däremot så finns det en massa varianter på elongates, typ mphanga,aggresive, chewere och säker 20 olika varianter som heter elongates.Janne[

                  malawi.forum24.se

                  QUOTE=Moggz;1569829]Attans vad svårt detta blev då.

                  Jag håller med dig malawijanne det mycket likt socolofi men det kan det inte vara, för enligt zoopets fiskbeskrivning blir den bara 7cm och min fisk är ca 10 cm.

                  Jag håller med dig ciklidtok för det ser ut som en Crabro hane. Läste precis att en dominant hanne blir kolsvart. Från början när jag köpte honom var han mer blå, men har sedan dess vari kolsvart mer än blå.

                  Ciklidtok. Kan du inte slänga upp en bild på dina Crabro så vi kan jämföra.[/QUOTE]
                  Senast redigerad av malawijanne; 22 January 2012, 10:23.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    • October 2006
                    • 504

                    #10
                    Du får ta zoopets artbeskrvingar med en nypa salt, dom är inte exakta,det är bara rekommendationer.
                    Tex socoloffi storlek, matar du den med pellets och den lever länge då är jag övertygad att den kan bli 20cm, men i akvarium så blir dom odlade oftast12-13 cm
                    Ursprungligen postat av Moggz
                    Attans vad svårt detta blev då.

                    Jag håller med dig malawijanne det mycket likt socolofi men det kan det inte vara, för enligt zoopets fiskbeskrivning blir den bara 7cm och min fisk är ca 10 cm.

                    Jag håller med dig ciklidtok för det ser ut som en Crabro hane. Läste precis att en dominant hanne blir kolsvart. Från början när jag köpte honom var han mer blå, men har sedan dess vari kolsvart mer än blå.

                    Ciklidtok. Kan du inte slänga upp en bild på dina Crabro så vi kan jämföra.

                    Kommentar

                    • ciklidtok
                      • March 2005
                      • 1466

                      #11
                      Malawijanne: Det finns ingen anledning att jag ska bli grinig eller förbannad för att du inte öär överens med mej Jag är ingen expert på malawi....Det finns de som är bra mycket bätrtre än mej på att artbestämma dem Det finns, som ni säger, en uppsjö att välja imellan. Jag tyckte den här ser presis ut som min....Men det behöver inte betyda att jag har rätt för det

                      Jag jämförde och kollade med min hanne, och jag är fortfarande rätt säker på att det är en Crabro ....MEN ränderna skiljer sej något, det ska jag erkänna.

                      Lägger upp två kort nedan. Det översta är av de två hannarna jag har, och et undre är den dominanta hannen. Jag tycker som sagt att de är rätt lika

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 383177_172375232852811_100002410050716_347759_552760805_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,0 KB
ID: 2138672

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 392134_200153026741698_100002410050716_417483_1147579782_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,9 KB
ID: 2138671
                      720L SA-/CA. Övriga
                      375L Biotop, skalarer
                      275L Malawi
                      240L Blandat


                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Jag vill inte egentligen dementera vad du säger, men det kan bli lite fel när du säger att det är en crabro.Då kan forumsskaparn tro dig och gå och köpa en crabro hona, vilket blir fel igen
                        Det är inte en crabro till 99% säger jag, men jag är inte heller säker på elongates, men den är mera lik en elongates trots att den är så mörk, men även vanliga blåa målawisar kan bli mörka tex om dom ser dåligt.Så om man inte är 100 % säker på att man vet vad det är för fisk så skriver åtminstone jag att DET KAN VARA eftersom jag inte är helt säker, och då slipper nybörjaren gå och köpa fel hona igen.Janne

                        malawi.forum24.se[
                        QUOTE=ciklidtok;1569653]Den högra är en Crabro (Pseudotropheus crabro ...stavning??....) Hane.

                        Den blå vet jag inte vad det är för något.
                        [/QUOTE]

                        Tycker i likhet med malawijane att det är svårt att avgöra vad det är för fiskar utifrån fotona.
                        Dock
                        1/ Med all säkert är det 2 olika arter
                        2/ Ingen av dom är en crabro (visst teckningen och färgen på den ena är samma som för crabro - men kroppsformen är helt fel
                        3/ Tycker inte hellar att den blå riktigt ser ut som en pindani/socolofi
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          När jag tittar på artbeskrivningarna för de olika elongatusvarianterna, så ser jag en sak de har gemensamt med den mörka fisken på Moggz högra bild, nämligen vita kanter på rygg, buk, och analfenorna, och att stjärtfenan har mörkare svarta band innanför de vita kanterna, och innerst är fenan ljusare. Så, utan att vara Malawiexpert överhuvudtaget (är bättre på syd/centralamerika), så gissar jag på att det är nå´n variant av elongatus.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            • October 2006
                            • 504

                            #14
                            Vi har fiskforum för att folk skall försöka sig lära att ha fiskar som levande djur hemma och att vi ska kunna lära oss av andras misstag, och det är inte alltid lätt att framförallt identiefera speciellt malawiciklider som det finns en massa och dom är väldigt lika plus att det finns en massa korsningar, du kan ha rätt, men det finns vissa tveksamheter, så det är bättre att du skriver jag är 98% säker på att det är en crabro.
                            Nu låter jag som det jag hatar mest att det inte skall låta som, en akademisk fråga.[
                            Jag försöker bara förklara att man inte ska invagga nybörjaren i falsk säkerhet, så att han går och köper fel hona igen, för en sak tror jag åtminstone vi är överrens om att det inte är en crabrohona den fisken till vänster, som han tydligen har köpt som hona tilll sin svarta hanneJanne.
                            malawi.forum24.se


                            QUOTE=ciklidtok;1569959]Malawijanne: Det finns ingen anledning att jag ska bli grinig eller förbannad för att du inte öär överens med mej Jag är ingen expert på malawi....Det finns de som är bra mycket bätrtre än mej på att artbestämma dem Det finns, som ni säger, en uppsjö att välja imellan. Jag tyckte den här ser presis ut som min....Men det behöver inte betyda att jag har rätt för det

                            Jag jämförde och kollade med min hanne, och jag är fortfarande rätt säker på att det är en Crabro ....MEN ränderna skiljer sej något, det ska jag erkänna.

                            Lägger upp två kort nedan. Det översta är av de två hannarna jag har, och et undre är den dominanta hannen. Jag tycker som sagt att de är rätt lika

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 383177_172375232852811_100002410050716_347759_552760805_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,0 KB
ID: 2138672

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 392134_200153026741698_100002410050716_417483_1147579782_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,9 KB
ID: 2138671[/QUOTE]

                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #15
                              Jo, där är vi helt överens janne. Den blå är INTE en Crabrohona Men efter vad ni skriver här, så tror jag mindre och mindre på att den svarta ärt en Crabrohanne Jag vet att mina är Crabro, men eftersom jag jämför mer ingående med Moggz bild så blir jag osäker. Mina har INTE den vita randen på fenkanten till exempel, och som Kjell skriver kroppsformen skiljer sej från mina.....Jag studerade riktigt noga både min bild och Moggz bild, jag är inte säker, men det ser ut som om mina har bredare stjärtfena än hans.
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              Arbetssätt...