Uppstart av 200 liters Malawi kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neebel
    • October 2008
    • 10

    Uppstart av 200 liters Malawi kar

    Hej!

    Jag har sedan en längre tid börjat intresserat mig av just Malawi akvarium och skulle nu vilja starta upp ett sådant kar.
    Har sedan innan mest haft sydamerikanska fiskar som dominerat och skulle vilja ha lite tips och trix angående malawi .

    1. Vad behövs för att starta upp ett framgångsrikt kar? (grus,stenar m.m)

    2. Vilken fiskar mår bra i ett 200 L kar och är bra nybörjar fisk.

    3. Bra mat samt Beredningsmedel till karet.

    Är tacksam för alla svar

    Niklas
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Sand är bra o ha och ett + om den är kalkhaltig så den höjer ph lite. Sten kan man ha mycket av så de har många gömställen

    Satsa på fiskar som inte är så agressiva och som inte bli särskilt stora

    Matar mina med räkmix och med min pellets för afrikanska ciklider

    Kommentar

    • Neebel
      • October 2008
      • 10

      #3
      Okej av vilket märke ska man köpa finns det något att rekomendera? Stenar och sådant köper man smidiagst i butik eller finns det någon stans? (givetvis i naturen)

      Okej några förslag på fiskar som går bra ihop? och håller sig inom ramen för 200 L?

      Okej nykläkt artemia går bra med? hört att röda mygglarver är något man ska akta sig för stämmer detta?

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        Jag brukar använda mig av naturstenar. Tycker det blir snyggast så.

        Arter som kan passa till ett 200 l kar är bland annat Iodotropheus sprengerae, Labidochromis caeruleus, Labidochromis sp. "hongi", Metriaclima estherae, Pseudotropheus sp. "acei", Pseudotropheus socolofi. Sen borde Melanochromis auratus inte vara några problem. Det är min personliga favorit.
        Jag brukar köra med 1 art/100 l när det kommer till malawi. Så jag skulle max köra 2 arter i ditt kar.

        Nykläckt artemia tycker jag är lite väl smått. Iaf om det gäller vuxna fiskar. Det passar mera till yngel.
        Och röda mygglarver bör man absolut inte ge till malawi. Deras tarmar tål det inte.
        Senast redigerad av Auratusen; 18 January 2012, 17:17.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ge gärna Auratus som råd till en nybörjare, den hör knappt hemma i ett akvarium. Det är den grisigaste Malawin jag haft.

          Golden och Hongi skulle vara en sjysst blandning, mycket gult och blått.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            Jag har haft Auratus flera gånger och har aldrig haft några problem. Faktiskt så har dom varit lugnare än Honigs, Golden, och Aulonocaror.

            Felet många gör är att dom brukar oftast köra med för få individer. Man bör helst ha 10 st eller fler.
            Dom förtjänar inte all skit dom får. Jag tycker det är lite larvigt och överdrivet många gånger. Det är en jättetrevlig och snäll ciklid, dock med temperament. Men det har de många malawiciklider.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Ja det är klart att de flesta arterna är ganska hårda. Dock påstår jag ändå att Auratusen står ensam på toppen. Ligger och kollar in ett par exakt nu, de bor i min fotända. Däri går det 10 bright blue, 10 lombardoi, 10 röd rubin och 4 auratushonor. De var också 10 från början, dock var hanen så överdjävlig att jag fick plocka bort honom. Då hade han haft ihjäl 5 individer. Fördelen är väl att det var värst inom arten..
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                Jo, vissa hanar kan bli lite överaggressiva. Det är ju rätt så viktigt att ha flera hanar i gruppen som tar ut sin aggression på varandra.
                Jag brukar köra 3-4 hanar och 2-3 honor per hane. Det har funkat kanon för mig.

                Jag har inte haft några problem med att Aurautus som slagit ihjäl fiskar. Men Aulonocaror och Goldens, som påstås vara bland dom fredligaste malawis, har istället (ironiskt nog) varit för mig bland de jävligaste. Har testat lite olika Aulonocara-arter och hanen har hela tiden slagit ihjäl sina honor. Spelar ingen roll om det handlar om 1 eller 3 honor. Dom blev ihjälslagna.

                Mina Goldens var det ständig fight mellan hanarna. Och jag har också haft problem med att dom bara så där, börjat magra av och dött. Troligtvis buken. Det verkar som om Golden har extra lätt att få det. Andra arter jag har haft har aldrig fått det.
                Min brorsas goldens fick också buken när han höll på och odlade malawis. Och ibland när man ser dom i affärer kan dom vara extremt magra.

                Men back to topic.
                Auratusen är ju lite tuffare av sig. Men ändå rätt snäll.
                Och om man har dom så bör man ju inte ha dom tillsammans med "vekare" fiskar. De ska vara fisk som kan sätta emot lite ifall det skulle behövas. Rödzebror är ett utmärkt sällskap. Dom är snälla, men ändå tuffa och rätt robusta.
                Golden och Hongi är ju också bra sällskap. Något som lyckades bra för mig att blanda med Auratus, var andra ciklider från Melanochromis-släktet som Maingano, Norhten blue och Johanni.

                Man kan egentligen aldrig lova till 100% hur det kommer gå. För när vi pratar ciklider, så pratar vi oftast om individer.
                Beteendet kan variera från ciklid till ciklid. Och det finns bara ett sätt att ta reda på det. Testa.

                Men om jag ska rekomendera en rikigt fredlig fisk, så är det Acei. Riktigt fina och trevliga malawis. Köp gärna också ett gäng Goldens. Det skulle blir rikigt snyggt med det blåa och gula färgerna. Men det är upp till dig.
                Lycka till iaf och hoppas att det går bra
                Senast redigerad av Auratusen; 18 January 2012, 23:32.

                Kommentar

                • laasesku
                  • October 2002
                  • 660

                  #9
                  Ursprungligen postat av Neebel
                  Okej av vilket märke ska man köpa finns det något att rekomendera? Stenar och sådant köper man smidiagst i butik eller finns det någon stans? (givetvis i naturen)

                  Okej några förslag på fiskar som går bra ihop? och håller sig inom ramen för 200 L?

                  Okej nykläkt artemia går bra med? hört att röda mygglarver är något man ska akta sig för stämmer detta?
                  Tror det finns något som kallas kalksand eller så. Fråga efter vit kalkhaltig sand så löser det nog sig

                  Mygglarver ska du icke mata med nej. Gällande artemia vet jag inte. Om jag vad du skulle jag från början göra egen räkmix. Betydligt billigare i längden!

                  Kommentar

                  • Neebel
                    • October 2008
                    • 10

                    #10
                    Tack för alla svar hitils. Har fått mig en lite bredarebild över vad som kan erbjudas för fisk Men som jag förstår det är det bäst om man begränsar sig till 2 arter i karet på grund av dess storlek? hur många individer är max på 200 L? Kombinationen mellan acei och goldens var sjukt fin!!

                    Räcker det med akvariegruset + stenar för att höja ph eller ska även preparat tillsättas? Bor i jönköping där vättervattnet alltid passat just sydamerikanska fiskar så inte brytt mig mer om vattnet en att tillsätta Happy life vid varje vattenbyte.

                    Har förstått att malawi gillar ett kraftigare genomströming i karet. Så har ett eheim pro 3 350 som säkrar det.
                    Vilken temperatur ska man ha i karet? bra medeltemp.

                    Ska man använda dig av frigolit när man staplar stenarna eller hur mycket gräver de?

                    Kommentar

                    • laasesku
                      • October 2002
                      • 660

                      #11
                      Här finn lite matnyttigt http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=195

                      2 arter låter bra. Tycker det blir lite stilrenare

                      Bor med i jkpg och körde tidigare med något som kallades malwisalt. Det har jag dock slutat med och finskarna verkar fortf må prima.

                      Temp kör jag på 26-27

                      Frigolit eller varför inte liggunderlag (smular inte) kan vara bra!

                      GL!

                      Kommentar

                      • laasesku
                        • October 2002
                        • 660

                        #12
                        dyslektisk dag idag

                        Kommentar

                        • Neebel
                          • October 2008
                          • 10

                          #13
                          Läste igenom det och tog till mig faktan.

                          Ja tror det blir lagom för mitt kar. Inte riktigt bestämt mig vad man ska ha mer för art en golden återstår att se

                          Men det kanske är att de har anpassat sig till de förhållanderna och kan leva där efter? fiskar är ju ganska så anpassningsbara bara det går långsamt.

                          Då kör jag efter de graderna.

                          Vad kan man köpa fina malawis till bra priser? någon som bor i närheten av jkpg som kan rekomenderas?

                          Kommentar

                          • laasesku
                            • October 2002
                            • 660

                            #14
                            Djurmagazinet känner du säkert till. Vad jag vet så finns det ingen annan affär som säljer malawi (med hyffsat utbud).

                            Kommentar

                            • BalsbyMange
                              • June 2011
                              • 38

                              #15
                              Hur gick det med detta kar Neebel? sitter med samma tankar om ett 200 liters malawi kar just nu.

                              /mange

                              Kommentar

                              Arbetssätt...