Varför så få yngel? Palettciklider.... och en fjäriksciklid undran?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annicka 74
    • September 2011
    • 110

    Varför så få yngel? Palettciklider.... och en fjäriksciklid undran?

    Har ett Palettciklidpar som lyckats få yngel vid 2 tillfällen. Tyvärr verkar de bara lyckas få 2-3 yngel varje gång. När de är ytte pytte små plockar de ut dem i sanden utanför grottan också pysslar de om dem hela dagen. Efter en natt är de borta också får de försöka igen med en ny kull om några veckor.

    Honan har varit riktigt tjock båda gångerna och vi har trott att det ska bli massor av yngel men ack nej...
    Trodde från början att de kanske plockade ut några yngel från början för att testa lite men det verkar inte så...
    Hur har era Palettciklider gjort? Plockar de ut alla på en gång eller håller de på att plockar ut några åt gången...

    När jag har läst på fakta sidor så verkar det som om Palettciklider ska få massor av yngel.
    Eller är det kanske så att vår hona inte kan få fler än 2-3 st?

    Samtidigt har även våra fjärilsciklider lagt rom. De gjorde det i går och i dag har det försvunnit en del av rommen. När jag sitter och kollar när honan vaktar tar hon in romkornen i munnen och gurglar runt med kornet i munnen sedan spottar hon ut det igen. I bland spottar hon inte ut det och det är väl anledningen att det minskar i högen men varför tar de in dem i munnen?

    /Annicka
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Har du släckt på nätterna, och nattaktiva fiskar, som nå´n mal? Det kan förklara varför de försvinner under natten. Å andra sidan brukar paletter lära sig när ljuset släcks (om det släcks samma tid varje kväll), och i början ta in ynglen i grottan innan skymningen, så att säga.

    Vad det gäller fjärilarna, vad jag vet ska de inte ta in ägg i munnen, substratruvande ciklider brukar ta de nykläckta ynglen i munnen, och flytta dem, men äggen brukar de bara putsa, och äta upp de som är obefruktade och/eller mögliga. Fjärilar brukar vara rätt svåra att få fram kläckta yngel av.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Annicka 74
      • September 2011
      • 110

      #3
      Hejsan! Tack för ditt svar. Nej vi har inte haft helt släckt på natten. Vi har "efterliknat skymning" som vi har fått tips om. Akvarielampan går på timer så den släcks samma tid varje kväll... Sedan har vi haft taklampan tänd ett tag sedan har vi släckt i taket och låtit fönsterlampan varit tänd hela natten...
      ...men oavsett det så verkar det inte som om de har fler än 2-3 yngel... Vi ser rakt in i deras grotta och ser inga flera...

      Ang. fjärilscikliderna så kanske det är de dåliga äggen honan äter upp....men som det verkar så är det svårt att få fjärilscikliderna att föröka sig....
      Nu har vi ett ordnat ett lite mindre akvarium till ett annat par fjärilsciklider så får vi se hur det går där. Tyvärr har vi nog lite för ljust där. Såg i dag att de behöver lite mer skum belysning så det kanske vi får ändra på!

      Kommentar

      • Annicka 74
        • September 2011
        • 110

        #4
        Just det.. skulle fråga om malarna....
        Äter de ägg och yngel? Trodde att de var växtätare?!
        Vi har både Plecto......? , ancistrus och pansarmalar.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Alla kan äta yngel i större eller mindre utsträckning. Pansarmalar är dessutom nästan uteslutande köttätare, dvs lever på smådjur.

          Kommentar

          • Annicka 74
            • September 2011
            • 110

            #6
            Oj då! Det låter ju inte bra! Hmm... å de far ju runt på botten där de har sina yngel.
            Det blir mycket vaktande då. Tack för svaret!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Just pansarmalar och paletter har jag märkt är en ganska dålig kombination, särskilt för pansarmalarna. De simmar ju runt planlöst på botten, och dundrar in i paletternas revir, och bland ynglen, under sitt födosök, och paletter brukar ju hålla sig längs botten med ynglen, vilket kan resultera i att pansarmalarnas fenor ser mindre roliga ut, när paletterna försöker köra bort dem. Paletter är vanligtvis ganska ettriga i sitt försvar av ynglen.

              Och även om Pleco (ett ganska vitt begrepp) och Ancistrus äter växtföda, så tvekar de inte att äta ägg och yngel om de får chansen.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Paletter har nog ingen chans att hålla undan en ancistrus (jag minns inte säkert men jag tror det var just palett jag hade där ancistrusen bara simmade rakt in och åt upp äggen och helt ignorerade de desperata föräldrarna som högg den i sidorna), men en sak du kan testa är att låta ljuset vara på dygnet runt när paletterna lagt ägg. Det stör inte fisken och gör det mycket lättare för föräldrarna att hålla koll.

                Fjärilar är otroligt dåliga föräldrar, jag kan inte påminna mig att jag nånsin hört talas om några fjärilar som klarat att på egen hand ta hand om ägg och yngel. Jag har faktiskt funderat på om fjärilar kanske inte har samma typ av yngelvård som andra ciklider, och det kanske är meningen att ynglen ska skingras och ta hand om sig själva direkt de blivit frisimmande?
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Annicka 74
                  • September 2011
                  • 110

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Och även om Pleco (ett ganska vitt begrepp)
                  Upptäckte att det var ett ganska vitt begrepp ja..... De enda info jag fick från djuraffären är att de hette "Plecostomus". Det är ju en hel vetenskap. Kanske ska försöka fotografera dem och ställa en fråga om vad det är.....

                  Kommentar

                  • Annicka 74
                    • September 2011
                    • 110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Paletter har nog ingen chans att hålla undan en ancistrus

                    Fjärilar är otroligt dåliga föräldrar, jag kan inte påminna mig att jag nånsin hört talas om några fjärilar som klarat att på egen hand ta hand om ägg och yngel. Jag har faktiskt funderat på om fjärilar kanske inte har samma typ av yngelvård som andra ciklider, och det kanske är meningen att ynglen ska skingras och ta hand om sig själva direkt de blivit frisimmande?
                    Det är bara små 3cm ancistrus så det kanske fungerar. Det är ju värre med pansarmalar och Pleco då kanske.....

                    Ojdå... Var är det som brukar fela??? Är det att de äter upp dem själva eller att andra fiskar äter upp dem???
                    Tänkte på det andra paret (som ej lagt rom) som vi har flyttat över i ett eget akvarium om de kanske kan klara det...
                    Om man plockar bort föräldrarna när ynglen börjar simma fritt...då kanske det fungerar????
                    Senast redigerad av Annicka 74; 14 January 2012, 14:18. Anledning: Råkade ändra i citatet....

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Angående fjärilar, så har jag haft ett par som fick frisimmande yngel. Vanligtvis brukar det aldrig ens bli yngel av äggen, innan de försvinner, eller om de försvinner i samband med kläckningen, så att de skulle skingras och klara sig själva är nog inte förklaringen, eftersom de sällan kommer så långt. Och när jag hade frisimmande yngel så har jag för mig att de skötte dem som de flesta andra sydamerikaner. Jag tror snarare att det antingen har med att göra att de behöver väldigt lågt pH för att äggen ska kläckas, och/eller att fjärilar massproduceras, äggen tas från föräldrarna, och därmed blir avkomman själva dåliga föräldrar, då de aldrig blir präglade av föräldrarna.

                      Paletter däremot brukar vara mycket bra föräldrar, och är mycket lättare att föda upp än fjärilar.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av Annicka 74
                        Det är bara små 3cm ancistrus så det kanske fungerar. Det är ju värre med pansarmalar och Pleco då kanske.....
                        Ja är de så små är det ingen fara. Plecon däremot är förstås ett hot om den inte också är mycket liten, och pansarmalarna vimsar förstås omkring.

                        Ojdå... Var är det som brukar fela??? Är det att de äter upp dem själva eller att andra fiskar äter upp dem???
                        Alltsammans. De vanligaste felen är nog att de äter upp sina egna ägg eller att de äter upp sina egna nykläckta yngel. Ynglen är dessutom mycket små och svårare att utfodra än t.ex. palettynglen.

                        Om man plockar bort föräldrarna när ynglen börjar simma fritt...då kanske det fungerar????
                        Normalt sett brukar fjärilar odlas genom att man plockar ut äggen direkt efter de lagts och kläcker dem artificiellt i ett eget akvarium, med svag cirkulation och tillsatt anti-mögelmedel. Ynglen utfodras sen med väldigt smått foder.
                        Den är svårodlad för att vara ciklid.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Annicka 74
                          • September 2011
                          • 110

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Normalt sett brukar fjärilar odlas genom att man plockar ut äggen direkt efter de lagts och kläcker dem artificiellt i ett eget akvarium, med svag cirkulation och tillsatt anti-mögelmedel. Ynglen utfodras sen med väldigt smått foder.
                          Den är svårodlad för att vara ciklid.
                          Nu blir det "tusen frågor här" hoppas du kan svara.
                          Jag är ju lite nybörjare och tycker det är roligt att experimentera. Har tyvärr inte tillräckligt med utrustning kanske för att klara det så här en lördag kväll.
                          Fattade ett hastigt beslut eftersom honan började vräka i sig äggen och sedan när jag flyttat äggen står jag nu här som ett frågetecken.
                          Jag lyfte ut den stora roten som äggen låg på och la den i en väl rengjord hink. Äggen kom aldrig över vatten ytan! Hinken har jag ställt brevid vårt yngelakvarium och gjort en grenkoppling från en syrepump och dragit en slang ner i hinken med en "bubbelsten" i änden.
                          Ser att du skrev att det skulle vara svag cirkulation. Är det till för att efterlikna föräldrarnas fläktande med fenorna????
                          Ska man styra bubblorna mot äggen eller räcker det med att hålla dem en bit i från?
                          Antimögelmedel???? Finns det på vanliga djuraffärer?...Tyvärr blir det väl försent att ordna med det eftersom alla djuraffärer är stängda fram till på måndag nu och då borde de ha hunnit kläckas om de nu gör det..... Jag har bebisfoder hemma så det borde inte vara något problem men frågan är ju om jag kommer så långt!!
                          Nu ska vi försöka hitta något lock till hinken så inte barnen förstör vårt projekt......

                          Tack för hjälpen!
                          /Annicka

                          Kommentar

                          • Annicka 74
                            • September 2011
                            • 110

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Ja är de så små är det ingen fara. Plecon däremot är förstås ett hot om den inte också är mycket liten, och pansarmalarna vimsar förstås omkring.
                            Största Plecon i akvariumet är 13 cm men tyvärr är nog problemet löst nu. Paletterna har gett upp och hanen har blivit knäpp. Den andra honan vi har är full med rom och har börjat fjanta för hanen så han vet inte vad han ska göra. Just nu jagar han båda två och vaktar sin grotta men håller inte på med några yngel.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ursprungligen postat av Annicka 74
                              Hinken har jag ställt brevid vårt yngelakvarium och gjort en grenkoppling från en syrepump och dragit en slang ner i hinken med en "bubbelsten" i änden.
                              Låter utmärkt.

                              Ser att du skrev att det skulle vara svag cirkulation. Är det till för att efterlikna föräldrarnas fläktande med fenorna????
                              Ja. Fläktandet undviker att äggen drabbas av syrebrist.

                              Ska man styra bubblorna mot äggen eller räcker det med att hålla dem en bit i från?
                              En bit ifrån. Vattnet ska inte stå still kring äggen, utan röra sig långsamt. En mild men tydlig ström.

                              Antimögelmedel???? Finns det på vanliga djuraffärer?
                              Mjaaaaaa.... Jag vet faktiskt inte längre. På min tid använde man metylenblått, men det är väl förbjudet nu tror jag.

                              Ursprungligen postat av Annicka 74
                              Paletterna har gett upp och hanen har blivit knäpp.
                              En grej att se upp med vad gäller paletter är att när de misslyckas med leken kan hanen besluta sig för att det var honans fel, och slå ihjäl henne.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...