Vad har jag? Foton! Och stenfunderingar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Vad har jag? Foton! Och stenfunderingar...

    Hej!
    Jag har köpt ett 180 l kar med malawiciklider i (enligt förra ägaren). Flytten gick bra och alla fiskar ser ut att må bra. Nu har jag funderingar på VAD jag har för fiskar i karet?

    1. Är detta en Maingano?



    2. Är detta en saulosi-hane?



    3. Vad är detta?



    Samma fisk:



    4. Är detta: t.v. rödzebra, t.h. saulosi-hona?





    Jag har också ett vackert, som jag tror iaf, golden-par. Stora och fina.


    STENAR:

    Jag har just nu ciklidgrus, och vill lägga i ett stenröse också. Vilken sten rekommenderar du? Vit ser stiligt ut på bilder jag sett, men vad kan det vara för sten? Kan också tänka mig motsatsen, riktigt mörk sten. Eller kanske vår röda Nordingrågranit? Hjälp mig med tips!

    Annat jag måste göra asap:
    ta bort rötterna (som tar ner ph) som förra ägaren haft i
    lägga ett liggunderlag under sanden (tack för tipset hannesc!)
    fylla på med mer grus, ser lite tunnt ut

    Som vanligt, mycket tacksam för råd
    /Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    1. ja kan det vara eller johanni
    2. vet ej
    3. det är nog en johanni hanne som håller på att färga om. jag fick hem 4 gula honor en gång men efter nån månad såg den ena ut sådär. han är helt blå nu.
    4.rödzebra ja


    klaksten funkar. lavasten med. kolsten med. bestäm vilken du tycker är snygg. men håll dig till en stentyp, max 2. annars ser det bara konstigt ut.

    Kommentar

    • Auratusen
      • March 2010
      • 874

      #3
      2:an är en demasoni hane

      Kommentar

      • ilzetas
        • January 2011
        • 278

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        1. ja kan det vara eller johanni
        2. vet ej
        3. det är nog en johanni hanne som håller på att färga om. jag fick hem 4 gula honor en gång men efter nån månad såg den ena ut sådär. han är helt blå nu.
        4.rödzebra ja

        klaksten funkar. lavasten med. kolsten med. bestäm vilken du tycker är snygg. men håll dig till en stentyp, max 2. annars ser det bara konstigt ut.

        Tack för svaret! Jag har svårt att skilja dom åt, som är så pass lika (maingano/johanni). Den gulaktiga kan mycket väl vara en johannihane som håller på att färga ut Blir spännande att se. Den uppför sig lite skyggt ibland.

        Jag har två rödzebrahonor, en mindre och en större. Skulle vara kul med en hane, dom ser mycket vackra ut i sin isblåa färg.
        Honan (?) till höger om rödzebran har jag också två av, ska fota mer och se om ni kan hjälpa mig.

        /Carina
        300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

        Kommentar

        • ilzetas
          • January 2011
          • 278

          #5
          Ursprungligen postat av Auratusen
          2:an är en demasoni hane
          Okej, ja det håller jag med om Han jagar ett par honor (?) som är gula så jag tänkte att han kanske var en saulosi (som har gulaktiga honor). Men hans ryggfena är just så helfärgad utom det yttersta som demasoni är, så tack!

          Jag ska ta fler kort på dom två gula honor (?) som jag inte vet någonting om idag, så kan vi fortsätta artbestämma

          Stort tack för hjälpen!
          /Carina
          300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            Det är en viss skillnad på saulosi och demasoni

            Saulosi hane och hona



            Demasoni hane och hona



            Men jag skulle antingen skaffa fler saulosi's och göra mig av med demasonin eller tvärt om.

            Kommentar

            • ilzetas
              • January 2011
              • 278

              #7



              Här är foton på en av två okända honor (?). Dom är olika stora, annars lika. Kan det vara saulosihonor eller är det nåt helt annat?
              300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

              Kommentar

              • malawijanne
                • October 2006
                • 504

                #8
                Det kan lika gärna vara en rödzebra hanne, så vänta med att köpa flera hannar av rödzebra, sedan så verkar du 2 par utan johanni, en blå hanne och en ljusgul som håller på att färga om till en blå hanne och dom 2 sista gula du la ut är troligtvis 2 honor utav johanni, en st demasoni som flera har skrivit om innan.Janne


                malawi.forum24.se


                Ursprungligen postat av ilzetas
                Tack för svaret! Jag har svårt att skilja dom åt, som är så pass lika (maingano/johanni). Den gulaktiga kan mycket väl vara en johannihane som håller på att färga ut Blir spännande att se. Den uppför sig lite skyggt ibland.

                Jag har två rödzebrahonor, en mindre och en större. Skulle vara kul med en hane, dom ser mycket vackra ut i sin isblåa färg.
                Honan (?) till höger om rödzebran har jag också två av, ska fota mer och se om ni kan hjälpa mig.

                /Carina

                Kommentar

                • ilzetas
                  • January 2011
                  • 278

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Det kan lika gärna vara en rödzebra hanne, så vänta med att köpa flera hannar av rödzebra, sedan så verkar du 2 par utan johanni, en blå hanne och en ljusgul som håller på att färga om till en blå hanne och dom 2 sista gula du la ut är troligtvis 2 honor utav johanni, en st demasoni som flera har skrivit om innan.Janne


                  malawi.forum24.se
                  Nu blev jag förvirrad Janne, vem kan vara en rödzebrahane?
                  Jag filmade fiskarna igår, men har problem med formatet och kan inte lägga ut filen ännu.
                  Tack för din hjälp!
                  /Carina
                  300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    • October 2006
                    • 504

                    #10
                    Hur vet du att du har 2 st rödzebrahonor, har dom lekt eller går du färgen eller äggfläckarna?Janne
                    malawi.forum24.se


                    Ursprungligen postat av ilzetas
                    Nu blev jag förvirrad Janne, vem kan vara en rödzebrahane?
                    Jag filmade fiskarna igår, men har problem med formatet och kan inte lägga ut filen ännu.
                    Tack för din hjälp!
                    /Carina

                    Kommentar

                    • ilzetas
                      • January 2011
                      • 278

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Hur vet du att du har 2 st rödzebrahonor, har dom lekt eller går du färgen eller äggfläckarna?Janne
                      malawi.forum24.se
                      Hej Janne!
                      De som jag tolkar är honor har den röda normalfärgen. En är större och en är mindre. Dom är inte bleka eller ob färgade. /Carina
                      300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

                        #12
                        Även dom hannarna som blir rosa, kan behålla den orange färgen länge, det beror på om dom kan dominera eller inte, dom bleknar senare.Janne

                        malawi.forum24.se[



                        QUOTE=ilzetas;1570192]Hej Janne!
                        De som jag tolkar är honor har den röda normalfärgen. En är större och en är mindre. Dom är inte bleka eller ob färgade. /Carina[/QUOTE]

                        Kommentar

                        • ilzetas
                          • January 2011
                          • 278

                          #13
                          Tack Janne, för ditt svar!
                          Ärligt talat, så blir jag helt handlingsförlamad när det gäller att byta ut malawis ur mitt kar så det blir mer enhetligt och välfungerande för invånarna.
                          Ett goldenpar, honan ovillig och hanen jobbar på +
                          Två rödzebra hanar då +
                          4 st (3+1) johanni +
                          En demasonihane +
                          = fisksoppa tycker jag.
                          Det är inga problem mellan firrarna, bara demasonihanen som ströjer allt och alla med jämna mellanrum. Men jag tycker ju att firrarna ska få leva i en naturlig grupp och detta är inte det antar jag.
                          Jag tycker mycket om johannisarna och rödzebrorna är SÅ vackra. Men i 180 liter kanske jag inte har mycket annat att välja på än golden och johanni, vad tycker ni?

                          Min ciklidbutik (nog att ta i men...) har ganska små golden inne nu. 5 cm kanske. Kan jag öht sätta ner dom tillsammans med mina jätte-golden (10+)? Eller måste jag börja om med en grupp ynglingar?

                          /Carina
                          300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                          Kommentar

                          Arbetssätt...