tja behöver er hjälp angående uppstart av mitt första Taanganyika kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    tja behöver er hjälp angående uppstart av mitt första Taanganyika kar

    Vitbandad snäckskalslekare 5-6 st

    Apelsin ciklid 1 par

    Prinsessan av Burundi 1 par

    Julidochromis
    marlieri, Magara 1 par

    Eretmodus
    cyanostictus, Kipili hästnos ciklid 1 par

    vi har ett 170 liters akvarium hemma som vi tänkte starta upp med dessa fiskar tillsammans.....
    Min enkla fråga lyder kan man ha dessa olika individer tillsammans ???
    behöver råd och tips vad funkar och vad funkar inte ?
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    #2
    hmmm ingen är tanga expert här ???

    vore snällt och få råd här i denna fråga
    i alla fall inredning kommer vara kalkrik sand åt vitare hållet med svarta stenar stora små i bakgrunden så det blir massor av grottor sen har jag fixat massor av snäckor.... jätte stora och små väldig varation....

    är tacksam för hjälp och mycket råd
    gott nytt år mvh kenny andersson

    Kommentar

    • Auratusen
      • March 2010
      • 874

      #3
      Jag har haft en hel del tangayika förut. Jag är rätt säker på att den uppsättningen du tänker ha kommer funka bra.
      Har haft en del av dessa arter tillsammans förut (om man bara byter ut Eretmodus cyanostictus mot Spathodus erythrodon och speciosus mot multifasciatus ).

      Men det finns risk att det kan uppstå konflikter mellan Apelsinerna, prinsessorna och jullarna. Då de alla är grottlekande och med tanke på det lilla utrymmet. Det kan bli så att du får ta bort en av de tre arterna. Alla tre är nästan lika tjuriga och revirhävdande.

      Tips:
      Bygg upp flera stenrösen. Då får varje grottlekande ciklidpar ett revir var.
      Om jag var du skulle jag köpa alla arter i grupper på 4-5 var, så att de sedan kan para ut sig. Då minskar risken att man får ett par med 2 hanar eller 2 honor. Men frågan är om det inte blir lite för överbefolkat med det i ett 170 l kar.
      Senast redigerad av Auratusen; 31 December 2011, 19:45.

      Kommentar

      • plusskenford
        • August 2011
        • 252

        #4
        jag kör nog efter jag har kollat på dom och läst multifasciatus som du rekommendera verkar skit hätfiga och coolt beteende =)
        på bilder verkar dom ganska bleka färgar dom ut något när dom trivs ??

        men sen måste jag fråga en sak varför rekommenderar du byte på hästnosarna till spathodus erythrodon är dom lättare att hantera lättare beteende roligare beteende ??? nyfiken bara = )

        villka skulle du tagit bort av prinssesor , jullarna, eller apelsinerna ???
        men om jag skulle bestämma mig att ta bort jullarna
        skulle jag köpt in 5-6 prinsessor och 5-6 apelsiner sen får dom ordna rangen själva eller ?
        kan bli så att jag får ta ur dom som inte passar in sen `??


        tack för ditt svar så långt

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          #5
          Hej! Hållt på med en del tanganyika ciklider under åren, och jag tycker också att din uppsättning av fisk låter bra. MEN jag skulle nu hoppas över Prinsessorna eftersom är jäkligt tuffa och har en förmåga att ta över ett kar helt, vilket kan störa dom andra lite väl mycket. Men annars e Prinsessor också grymt häftiga, men som sagt dom har en negativ sida också.

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • plusskenford
            • August 2011
            • 252

            #6
            just det jag var lite rädd för satan ville så gärna haft dom men jag skippar nog det tills jag får större balja till dom =)
            köpte igår finkornig kalksand blev skit snyggt ska fixa en bakgrund med dekorativa stenar det blir en planch standard.....
            tänkte även höra vad för pump som passar bäst in i ett sådant kar på 170 liter....
            jag kolla på fluvals innerfilter som går till 240 liter akvarium.... men frågan är det kanske är för litet vill gärna inte sätta i dubbla tar plats och ser illa ut.......

            Vitbandad snäckskalslekare 5-6 st

            Apelsin ciklid 1 par


            Julidochromis
            marlieri, Magara 1 par

            spathodus ertyhordun hästnosar

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              Ursprungligen postat av plusskenford
              jag kör nog efter jag har kollat på dom och läst multifasciatus som du rekommendera verkar skit hätfiga och coolt beteende =)
              på bilder verkar dom ganska bleka färgar dom ut något när dom trivs ??

              men sen måste jag fråga en sak varför rekommenderar du byte på hästnosarna till spathodus erythrodon är dom lättare att hantera lättare beteende roligare beteende ??? nyfiken bara = )

              villka skulle du tagit bort av prinssesor , jullarna, eller apelsinerna ???
              men om jag skulle bestämma mig att ta bort jullarna
              skulle jag köpt in 5-6 prinsessor och 5-6 apelsiner sen får dom ordna rangen själva eller ?
              kan bli så att jag får ta ur dom som inte passar in sen `??


              tack för ditt svar så långt
              Jag har inte sagt att du ska byta ut dom. Jag sa att jag hade blandat alla de fiskarna som du hade tänkt att ha. Men jag hade Spathodus erythrodon istället för Eretmodus cyanostictus och Lamprologus Multifasciatus istället för Lamprologus speciosus.
              Har aldrig sagt att du ska byta ut dom :P

              Lamprologus multifasciatus kommer fortsätta att vara rätt så bleka. Men de är lätta att ta hand om och är rätt så lättlekta.

              Jag skulle tagit bort antingen prinsessorna eller apelsinerna. Båda är ungefär lika agressiva (apelsinerna kan jag tänka mig är snäppet värre), men prinsessor är lättare att hålla. Men sen är det ju så att prinsessor leker jäkligt mycket och kan då ta över ett kar.

              Ursprungligen postat av plusskenford
              just det jag var lite rädd för satan ville så gärna haft dom men jag skippar nog det tills jag får större balja till dom =)
              köpte igår finkornig kalksand blev skit snyggt ska fixa en bakgrund med dekorativa stenar det blir en planch standard.....
              tänkte även höra vad för pump som passar bäst in i ett sådant kar på 170 liter....
              jag kolla på fluvals innerfilter som går till 240 liter akvarium.... men frågan är det kanske är för litet vill gärna inte sätta i dubbla tar plats och ser illa ut.......

              Vitbandad snäckskalslekare 5-6 st
              Ursprungligen postat av plusskenford
              Julidochromis
              marlieri, Magara 1 par

              spathodus ertyhordun hästnosar
              Kör som sagt inte med 1 par apelsiner, 1 par jullar och 1 par hästnosar.
              Alla de arterna är svåra att skilja hona och hane åt. Och alla de 3 är rätt så aggro om det inte skulle passa. I värsta fall slår de ihjäl varandra. Köp 4-5 st av varje art. Sedan när de parat ut sig så säljer du dom övriga.
              Senast redigerad av Auratusen; 03 January 2012, 11:37.

              Kommentar

              • plusskenford
                • August 2011
                • 252

                #8
                hahahaha fatta dig lite fel då ja =)
                tror jag skippar prinsessorna efter råd och vad jag har hört tills jag får mitt stora kar.....
                men jag undrar en sak apelsinerna är ju också aggro men om jag skulle byta ut dom mot Dvärgcompressiceps hur låter det ???


                Vitbandad snäckskalslekare 5-6 st

                Vitbandad snäckskalslekare 5-6 st

                Vitbandad snäckskalslekare 5-6 st

                dvärgcomprissecps i ställer för apelsiner `??????


                Julidochromis
                marlieri, Magara

                spathoudus erythordon hästnosar

                funkar denna uppställning


                tackar för all eran hjälp skit snällt =)

                Kommentar

                • janne63
                  • August 2006
                  • 294

                  #9
                  Hej!

                  Kul med folk som satsar på Tanganyika.


                  Just prinsessor är en av mina favoriter men i 170 L hade jag nog valt att ha dem ensamma. Prinsessorna är den argaste Tanganyika jag haft sedan jag startade mitt intresse för 20 år sedan. Hade länge Prinsessor och Jullar tillsammans vilket funkade bra i 375 L, även tillsammans med mindre Frontosor. Var då lite rädd att Frontosorna skulle få mycket stryk men de klarade sig hyggligt, de gled undan reviren rätt hyggligt.

                  Men att Apelsincikliden, Leleupi skulle vara aggressiv? Har läst detta i forum många gånger men har aldrig sett att mina skulle vara aggressiva mot någon annan art, knappt ens inom arten. Har haft Leleupi nu i 4 år i olika kar, med och utan yngel, och aldrig upplevt den som aggressiv. Idag har jag ett 10-tal i mitt 720 tillsammans med Troffar, Regani samt ett Neolamprologus Tretocephalus. Funkar jättebra, inte heller här är Apelsinerna ngt bekymmer (de har dock inte lekt vilket Reganin har med gott resultat).

                  Kommentar

                  Arbetssätt...