Vilket kön på denna Lamprologus brevis, Kapampa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    Vilket kön på denna Lamprologus brevis, Kapampa?

    Jag köpte två sådana här kaxiga rackare men så försvann den ena spårlöst samma dag så någon annan har väl mumsat i sig den då kanske.

    Men nu tycker vi så synd om den stackarn som ensamt och envist sitter och vaktar sin snäcka själv. Tog ur lite sand igår och jääävlar vad den attackerade min arm, gjorde faktiskt lite ont trots att den är så liten.

    Så iaf så vill vi ju skaffa en äkta hälft åt denna men vet inte vilket kön det är. Läste att det inte var så lätt att se heller så vet inte ifall någon kan se det men jag gör ett försök iaf. Bilderna blev inte så bra men spelade in en liten film också ifall det kan hjälpa.



    Klicka på bilden för större version

Namn: PC220026.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,7 KB
ID: 2182866Klicka på bilden för större version

Namn: PC220015.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,5 KB
ID: 2182867Klicka på bilden för större version

Namn: PC220011.JPG
Visningar: 1
Storlek: 302,1 KB
ID: 2182868
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Skillnader mellan könen på dessa kan man (med lite tränat öga) se, dels på storleken då hanen är större, och att hanen har tydligare teckning, ränder bak på kroppen. Hanen har också ett mer aggressivt utseende, med en mer uppåtriktad käklinje - han ser mer förbannad ut kan man säga. Det är svårt att se på bilderna och filmen... så jag kan inte säga på rak arm om din fisk är hane eller hona. Det bästa är väl om du skaffar några individer till denna fisk, så får de para ut sig.
    Har du kollat snäckorna så at det inte ligger en hona någonstans och ruvar..?

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      #3
      Jag kan inte säga helt hundra, men hade dessa för när jag hade tanganyika, och min hanne såg ut som din gör på filmen, så jag tror mer på att det är en hanne du har där.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • icehacker
        • December 2010
        • 1046

        #4
        Hmm, jo den är ju väldigt aggressiv och vaktar sin snäcka. Har ju flyttat lite på den när jag tagit ur grus men har väl inte kollat jättenoga i den så.. kan det vara så att hon ligger där och ruvar tro mtp att han vaktar snäckan? Eller gillar dom att hitta en snäcka som dom vaktar oavsett om dom har ngn partner eller inte?
        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av icehacker
          Hmm, jo den är ju väldigt aggressiv och vaktar sin snäcka. Har ju flyttat lite på den när jag tagit ur grus men har väl inte kollat jättenoga i den så.. kan det vara så att hon ligger där och ruvar tro mtp att han vaktar snäckan? Eller gillar dom att hitta en snäcka som dom vaktar oavsett om dom har ngn partner eller inte?
          Nu vet jag inte riktigt hur ditt "snäcklandskap" ser ut där i karet - men den här typen av fiskar uppehåller sig på vidsträckta snäckbäddar där de ständigt cirkulerar över massor av snäckor. Det är alltså naturligt för dom att muta in små revir som de vaktar noga - det kan vara detta din (förmodade) hane sysslar med - ett naturligt beteende med anra ord. Finns det inte så många snäckor i karet så är han intresserad av de som finns och uppehåller sig gärna där - det är hans "hometurf" - so to speak.
          Grävandet runt snäckorna gör dom för att se till att öppningen till den snäcka som leken sker i skall vara dold men tillgänglig, sedan har de gärna en hög med snäckor runt leksnäckan också.
          Honan brukar synas då stjärtfenan oftast syns i snäckans öppning, men är snäckan tillräckligt stor så glider hon längre in. Hennes färg smälter väldigt fint ihop med snäckans skal (de som brukar finnas i området naturligt) och på detta sätt kamouflerer de sig effektivt.
          Det skulle kunna vara så att en hona ligger på ruvning i någon av snäckorna i ditt kar - men det vet vi inte riktigt.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Japp, tråd-dödarn är här igen! Nu får ni andra Tanganyikaexperter ge icehacker lite ordentliga tips om vad han skall göra med sin brevis, så det blir lite ordning!

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              #7
              Det bästa du kan göra enligt mig är att skaffa 1+2 till. Om den du nu har är en hanne som jag tror, så har du 2 par. Skulle det vara 1 hona, så har du 1+3 till istället, vilket egentligen är ännu bättre.

              MVH/Freddan

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jag har haft brevis ett par gånger och är ändå osäker på könet på den där fisken. Jag tror det är en ung och ovanligt ljus hane, men säker är jag inte. Är Kapampa samma som Sunspot? Den gula magen och avsaknaden av blå linjer gör att den ser ut som en Sunspot. Min erfarenhet är att brevis ofta har väldigt små revir på bara nån decimeter och inte är lika aggro som övriga snäcklekare... men det verkar ju ingen ha berättat för den här fisken.
                N. brevis är enligt min erfarenhet parbildande, men det verkar vara vanligt med hybrider med calliurus, som är större, aggressivare, har lyrfena, klargula fläckar på nacken, och är haremslekare. Beteendet kan säkert skilja mellan de olika raserna/arterna av renrasig brevis också (mina var från Kigoma).
                Senast redigerad av Azur; 23 December 2011, 01:26.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ah! Det är lite kul att dela tråd med Azur för ovanlighetens skull - vi medverkar, vad jag vet, inte i samma trådar överhuvudtaget annars!
                  Nåväl, stor sak i det - Det är precis som Azur säger; brevis och många andra liknande arter bildar små revir (konstigt vore det väl annars?) och det är nog därför den ibland (i våra alltför trånga kar) upplevs som aggressiv.
                  Det här skulle ju kunna vara en (i inlägget vi gaggar om) Ikola-variant, kanske? Sunspot kallad - och just i avsaknad av tydliga ränder, linjer eller teckningar på bak-kroppen.
                  Azur, det är Neolamprologus calliurus du menar va? Det här är ju stabbiga fiskar, dessa hybrider måste jag kolla upp! Härligt!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Jaja... nänä... där sprack det! Skit samma!

                    Kommentar

                    • icehacker
                      • December 2010
                      • 1046

                      #11
                      Intressant läsning hur som helst Men det jag borde göra då är alltså att skaffa två honor och en hane till och hoppas på det bästa? :P
                      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        #12
                        Den är inte så lätt att fota heller men här är ett par lite bättre bilder om det kan vara till någon hjälp. Tror nog de ska vara en renrasig då Kent på Nol inte gillar hybrider.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: PC220007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,6 KB
ID: 2138103Klicka på bilden för större version

Namn: PC220006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,3 KB
ID: 2138104
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Se där, nu har den ju linjer. Jag tror som sagt att det är en ung hane.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • icehacker
                            • December 2010
                            • 1046

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Se där, nu har den ju linjer. Jag tror som sagt att det är en ung hane.
                            Okej, tack så mycket för hjälpen!
                            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                            Kommentar

                            Arbetssätt...