tips på bra nybörjarchklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrkjellman
    • March 2006
    • 203

    tips på bra nybörjarchklider

    finns det några bra som man kan börja med? får hem ett 240L idag o tänkte o börja planera lite
    /Mr Kjellman
    1 st 240L
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    #2
    Mina favorit ciklider är nog olika dvärgciklider Om du vill ha såna kan du ju ha fjärilsciklider det finns blåa, gula, "vanliga" och boliviansk fjärilsciklid som blir större en dom andra..
    /Rasmus

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Röd Zebra eller Golden.
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • rasermusen
        • October 2011
        • 258

        #4
        Oj jag såg inte att du hade stoppat in den på afrikanska ciklider men då skulle du ju kunna ha.. Hmm.. Palettciklider är ju afrikansk, jag har inte haft sådana men dom verkar enkla
        /Rasmus

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Jag har till skillnad från musen haft både Röd Zebra och Golden. Och de är både snygga att se på och förbaskat enkla att börja med. Vad det nu kan vara värt.
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Rödzebra och Golden är bra tips för Malawi. En mycket bra nybörjarciklid från dvärgarna är palettcikliden. Brukar hålla mycket bra sams i par, bra yngelvård, inte kräsen i maten, rätt långlivad och inte för aggro.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • mrkjellman
              • March 2006
              • 203

              #7
              Lr om ni har tips på andra lite större fiskar man kan ha i ett 240L som går o få tag på i vanliga djuraffärer
              /Mr Kjellman
              1 st 240L

              Kommentar

              • Ciklid97
                • September 2011
                • 41

                #8
                Jag tycker saulosi och golden. Men några riktigt snygga är ju firefish men dem är ju ganska dyra.

                Kommentar

                • Rooster
                  • March 2006
                  • 1468

                  #9
                  Har redan nämnts och du vill ha lite större men personligen älskar jag paletter så jag vill verkligen slå ett slag för dessa fiskar! Men annars kan jag rekommendera eldbukar (eg. alla thorichtys typ) och/eller alla amatitlania och Cryptoheros. Men om du vill köra riftlake så är ju en prinsesskoloni eller julle(koloni) aldrig fel.
                  Fish for Life!!!

                  Kommentar

                  • taste
                    • December 2011
                    • 33

                    #10
                    Paletter...uten tvil......Gå for Pelvicachromis taeniatus om du vil ha en utenom vanlige pulcher arten...
                    flere forskjellige farge nyanser(fångst plasser) nydelige ciklider,great behaviour!

                    Kommentar

                    • Svartsmed
                      • May 2011
                      • 5

                      #11
                      Jag började med golden och röd rubin som första, jag är fortfarande nybörjare men jag tycker att det går bra, lyckats få en "kull" av vardera som växer och frodas, det viktiga är väll som alltid med akverier att hålla vattenkvalite! så brukar de gå bra! :-)

                      Kommentar

                      • mrkjellman
                        • March 2006
                        • 203

                        #12
                        Jag köpte mig med några golden se om de ger nått
                        /Mr Kjellman
                        1 st 240L

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Det är ett "problem" med Malawi, och det är att man inte bör blanda dem med fiskar från andra biotoper. Anomalochromis thomasi är annars en trevlig afrikansk ciklid, som har liknande beteende och krav som många sydamerikanska ciklider, och går även att blanda med mång av dessa.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...