Får ingen lek :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante11
    • February 2010
    • 60

    Får ingen lek :(

    Hej jag har haft mitt par rödciklider i en månad nu och jag får ingen lek på dom har någon några tips?
    Temperatur: 25 grader
    Matning: en gång om dagen varannan mygglarver.
    jag har många grottor
    Bor i 90 liters kar tillsammans med tigerbarber.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Säker på att det är en hane och en hona? De leker inte i grottor (möjligtvis uppe på taket av en grotta), så platta stenar och andra underlag är bra.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • plusskenford
      • August 2011
      • 252

      #3
      höj tempraturen till 27 -28 gör sedan ett vatten byte efter en vecka 30 % tillför nytt kallt vatten.......... borde stimulera till lek funkar hemma hos mig =))

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Uppriktigt sagt så skall du nog vara glad över att de inte har lekt för i ett så litet akvarium är risken stor för att lek=slakt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Säker på att bägge är av samma art?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Arten spelar nog ingen större roll för fiskarna, även om korsningar väl helst bör undvikas. De olika "rödcikliderna" i släktet Hemichromis är rätt lika, och har nog inga problem att korsa sig. Det brukar väl t.o.m antas att de röda ciklider som man oftast ser är korsningar. Hemichromis lifalili är väl annars ganska vanlig, och den som säljs som H. bimaculatus, men som jag har för mig egentligen är en annan art. Om de inte visar nå´t intresse för att leka, så är nog risken snarare, som jag frågade tidigare, att de kan vara samma kön. De kan vara lite luriga att se könsskillnad på, särskilt när de är halvvuxna, och/eller inte helt utfärgade.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • plusskenford
              • August 2011
              • 252

              #7
              hahaha 90 liters kar trodde det var större då håller jag med kjell

              Kommentar

              • Ante11
                • February 2010
                • 60

                #8
                Honan är mycket rödare med stark färg och hanen gråare.

                90 liter är det ända jag får plats i mitt lilla rum,så är det när man fortfarande bor hemma. Men dom trivs jättebra annars

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ante11
                  Honan är mycket rödare med stark färg och hanen gråare.

                  90 liter är det ända jag får plats i mitt lilla rum,så är det när man fortfarande bor hemma. Men dom trivs jättebra annars
                  Fast kan inte det vara lite "blåögt"? Nu orkar jag inte kolla vad dom ska ha för storlek, men om man inte kan anpassa akvariet efter fisken så får man kanske göra tvärtom?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...