Sönderbiten golden??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gackt
    • July 2008
    • 138

    Sönderbiten golden??

    Hej!

    Jag misstänker att min golden blivit sönderbiten, det är typ brunt och rödaktigt under fenan och "hålet/såret" i fisken är lika stort som en fisks mun. Det är en liten rackare på 5-6cm endast och jag har haft troffar (duboisi masawa) tillfälligt i karet som varit säkert 9-12cm och jag vet att en av dessa varit en riktig elaking gentemot andra troffar.

    Kan det vara så att det var troffen som bet min Golden? och hur ska jag behandla min golden? Annars i karet så har jag Hongi och Rödzebra men de har aldrig verkat aggressiva gentemot mina goldens. Troffarna är borta då de blev sålda idag.

    Min golden kämpar på men den är väldigt svag just nu efter förmodligen en fish-fight.
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Om det är ett vanligt sår så kan det vara bra att salta för att undvika infektioner i såret. TROR det brukar ordineras 1dl / 100L

    Kommentar

    • Gackt
      • July 2008
      • 138

      #3
      1 dl låter helt sinnessjukt mkt? måste googla det där. tack för tipset iaf!

      Kommentar

      • fergu65
        • April 2010
        • 61

        #4
        stämmer bra det 1dl på 1oo lit utan jod..

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Ursprungligen postat av Gackt
          1 dl låter helt sinnessjukt mkt? måste googla det där. tack för tipset iaf!
          Sinnessjukt vet jag inte, men det är mer än man tror. Därför saltar man inte med ektozonsalt eftersom det blir väldigt dyrt

          Ursprungligen postat av fergu65
          stämmer bra det 1dl på 1oo lit utan jod..
          Med eller utan jod är väl något väldiskuterat? Många rekommenderar ju bara vanligt salt, med eller utan jod...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Vanish
            Om det är ett vanligt sår så kan det vara bra att salta för att undvika infektioner i såret. TROR det brukar ordineras 1dl / 100L
            Nja, jag skulle nog i alla fall rekommendera 2 dl salt per 100 l vatten.

            Sedan bör man kanske tänka på
            1/ växter gillar ofta inte så mycket salt
            2/ saltet i sig har ingen direkt läkande eller kurerande effekt men det gör att den osmostiska balansen utjämnas något vilket kan göra att fiskarnas eget immunförsvar stärks
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Nja, jag skulle nog i alla fall rekommendera 2 dl salt per 100 l vatten.

              Sedan bör man kanske tänka på
              1/ växter gillar ofta inte så mycket salt
              2/ saltet i sig har ingen direkt läkande eller kurerande effekt men det gör att den osmostiska balansen utjämnas något vilket kan göra att fiskarnas eget immunförsvar stärks
              Jag står korrekterad

              Hur är det med detta om jod vs inget jod?

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av Vanish
                Hur är det med detta om jod vs inget jod?
                Det är en urgammal och fullständigt odödlig myt som beror på en sammanblanding mellan grundämnet jod (mycket giftigt, i rumstemperatur lila kristaller) och dess jon jodid (ogiftig, man blandar det i salt pga att vår berggrund i sverige har låg jodid-halt och jodidbrist orsakar sjukdomen struma). Denna sammanblanding i sin tur beror på att salttillverkarna av för mig okänd anledning räknar om jodid till jod i sina innehållsförteckningar.

                Det är alltså helt samma som med den mer kända halogenen klor (som är en giftig och frätande gas) och dess jon klorid (livsnödvändig kemikalie och halva innehållet i bordssalt).

                Kort sagt, det spelar noll roll om du använder salt med jodid eller salt utan jodid; eventuellt kanske jodiden rentav gör en gnutta nytta.

                Och hur många gånger den här myten än slås ihjäl, så kommer den alltid tillbaka.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Kort sagt, det spelar noll roll om du använder salt med jodid eller salt utan jodid; eventuellt kanske jodiden rentav gör en gnutta nytta.

                  Och hur många gånger den här myten än slås ihjäl, så kommer den alltid tillbaka.
                  Instämmer - dock är jag lite frågande till de klumpförebyggande medel som förekommer i salt. vet du om dessa är Ok eller inte?
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Instämmer - dock är jag lite frågande till de klumpförebyggande medel som förekommer i salt. vet du om dessa är Ok eller inte?
                    Jag har postat det här några gånger:


                    Jag har Jozo salt med jod här. Det innehåller totalt 2.008g klumpförebyggande medel per kilo salt, och 0.05 gram kaliumjodid per kilo.

                    Normalt sett tar folk runt en deciliter, dvs gissningsvis 50 gram, per hundra liter vatten. Det innebär att man tillsätter:

                    2.008/1000 * 50 = 0.02008 gram klumpförebyggande medel, och
                    0.05/1000 *50 = 0.0025 gram kaliumjodid, per hundra liter vatten.

                    Viktkoncentrationen i vattnet blir 1 ppm klumpförebyggande medel, och 0.025 ppm kaliumjodid (notera att en betydande procent av detta egentligen är ogiftigt kalium, jag orkar inte korrigera för det här men egentligen är alltså koncentrationen jodid och ferrocyanid lägre än så här).

                    Vad gäller jodid så har mycket känsliga organismer som Daphnia ett LC50 (96 timmar) på 10 ppm, och de känsligaste fiskarna, som regnbåge, en LC50 (96 timmar) på 200 ppm. Det vill säga vid 50 gram salt per 100 liter vatten får man en fyrahundradel av koncentrationen jodid som krävs för att döda ett känsligt ryggradslöst djur, och en åttatusendedel av vad som behövs för att döda en känslig fisk.

                    ---
                    Jag har försökt ta reda på vad de "klumpförebyggande medlen" är för något - Akzo Nobel tillsätter 2 promille av E554, och 8 ppm av E535/536 (torrvikt).
                    Enligt denna lista: http://home.swipnet.se/~w-58359/tillsats.html
                    så är E554 = Natriumaluminiumsilikat; E535 = Natriumferrocyanid och E536 = Kaliumferrocyanid.

                    Natriumjonerna, kaliumjonerna, och silikat kan vi helt bortse ifrån.

                    Aluminiumjoner kan ha negativa effekter. Det är känt att aluminium kan göra fåglars äggskal tunnare, men då pratar vi tiotusentals gånger högre koncentrationer, i områden som drabbas av nedfall från aluminiumsmältverk. Fåglarna lär skall kunna få så höga halter som ett gram aluminium per kilo kroppsvikt.

                    Vad gäller ferrocyanid andra så låter "cyanid" maffigt, men cyaniden i ferrocyanid är bunden till järnjoner. Den har inga kända kroniska effekter, och är biologiskt nedbrytbar (dvs kommer att brytas ned av filtret).

                    Ferrocyanid har LD50 på råtta om 6.4 gram per kilo kroppsvikt, och om en människa äter "stora mängder" kan man drabbas av illamående och kräkningar - dvs det är i praktiken ogiftigt för oss . Däremot är det ganska giftigt för fisk (mycket mer än för Daphia, konstigt nog), med LD50 (96 timmar) på 19 mg/L.

                    Det innebär att koncentrationen klumpförebyggande medel när man tillsätter 50 gram bordssalt per 100 liter vatten blir cirka en hundradel av LD50 (96 timmar).

                    I sammanfattning: Jodiden i bordssalt är med bred marginal ofarligt för akvariefisk vid normal användning. Klumpförebyggande medel i bordssalt är farligare, men fortfarande sannolikt fullständigt ofarligt vid normal användning, och bryts över tid ned av bakterier.

                    I sammanhanget ska man också komma ihåg att saltet i sig är giftigt för sötvattensorganismer. 50 gram bordssalt i 100 liter vatten motsvarar 0.5 promille salthalt, och är därmed enligt definition brackvatten, inte sötvatten. Känsliga sötvattensväxter men möjligen även vissa sötvattensdjur kan dödas av 0.5 promille salthalt.
                    Senast redigerad av Azur; 02 December 2011, 13:39.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Hmm...fria aluminiumjoner i surt vatten kan fällas ut på fiskars gälar, då pH är högre där. Utfällningarna sätter ner förmågan att tillgodogöra sig syret i vattnet, och det är inte något man vill, direkt. En halt av oorganiskt aluminium på 50 mikrogram/liter anses vara farligt.
                      Då jag inte vet halterna på hur mycket aluminium det finns i de klumpförebyggande medlen och jag inte orkar räkna på det, heller, kan jag inte säga så hemskt mycket mera om det, dock. Men i vatten med pH över 6 bör det inte vara någon fara, då aluminiumet då kopplar ihop med andra saker innan det går till fiskens gälar.

                      Vill ni läsa hela sanningen: http://www.lansstyrelsen.se/jonkopin...s/2009_15.aspx, sid 9.

                      Men Azur har helt rätt när det gäller jod - det spelar ingen om saltet är med eller utan jod.
                      Senast redigerad av Jens A.; 02 December 2011, 14:29.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Hmm...fria aluminiumjoner i surt vatten kan fällas ut på fiskars gälar, då pH är högre där. Utfällningarna sätter ner förmågan att tillgodogöra sig syret i vattnet, och det är inte något man vill, direkt. En halt av oorganiskt aluminium på 50 mikrogram/liter anses vara farligt.
                        Visst, om du har pH 5.

                        Sen var det alltså 2 promille torrvikt i saltet av natriumaluminiumsilikat, vilket vid en koncentration av 50 gram bordssalt per 100 liter motsvarar 1 mikrogram aluminium per liter (egentligen mindre, eftersom natrium och silikat ingår i det), så inte ens i pH 5 är aluminiuminnehållet farligt.

                        Kommunala kranvattnet här i täby innehåller för övrigt 20 mikrogram per liter.

                        (EDIT: Ser för övrigt att jag överskattat mängden ferrocyanid med en faktor 250; saltet innehåller 8 ppm ferrocyanid, inte 2 promille.)
                        Senast redigerad av Azur; 02 December 2011, 15:23.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Det är en urgammal och fullständigt odödlig myt som beror på en sammanblanding mellan grundämnet jod (mycket giftigt, i rumstemperatur lila kristaller) och dess jon jodid (ogiftig, man blandar det i salt pga att vår berggrund i sverige har låg jodid-halt och jodidbrist orsakar sjukdomen struma). Denna sammanblanding i sin tur beror på att salttillverkarna av för mig okänd anledning räknar om jodid till jod i sina innehållsförteckningar.

                          Det är alltså helt samma som med den mer kända halogenen klor (som är en giftig och frätande gas) och dess jon klorid (livsnödvändig kemikalie och halva innehållet i bordssalt).

                          Kort sagt, det spelar noll roll om du använder salt med jodid eller salt utan jodid; eventuellt kanske jodiden rentav gör en gnutta nytta.

                          Och hur många gånger den här myten än slås ihjäl, så kommer den alltid tillbaka.
                          Då lovar jag att inte fortsätta föra denna myt vidare Har endast läst någon tråd om det och då rådde det tvistade åsikter om det hela. Men nu blir det till att spara ner länken hit så man kan fortsätta sprida budskapet

                          Kommentar

                          • Gackt
                            • July 2008
                            • 138

                            #14
                            http://i.imgur.com/Gr9JG.jpg se bild! han ligger vid ytan mest nu antar att det är för strömt där nere och kämpar för livet. Tror ni han klarar det???
                            Senast redigerad av Gackt; 03 December 2011, 13:04.

                            Kommentar

                            • Gackt
                              • July 2008
                              • 138

                              #15
                              Fuck.. kämpen dog :/.. bettet vart lika stort som ett pekfinger såg jag när jag plockade upp honom. Känns 100% som om att det var en av de stora troffarna som bitit ihjäl honom. Stackars sate..tur att de är borta ur tanken nu iaf.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...