Sjuk Aceihanne?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockholger
    • September 2011
    • 78

    Sjuk Aceihanne?

    En mina Aceihannar beter sig märkligt.
    Han parkerar sig i ett av de bortre hörnen nere vid sanden med huvudet mot glaset och gör märkliga rörelser med munnen, nästan som att han hostar.
    Emellanåt simmar han iväg en liten bit och ruskar då intensivt med huvudet samtidigt som han öppnar munnen stort. Vid ett av dessa tillfällen kom det ut nåt typ av slam i samma förg som deras foder ur munnen. Kan de sätta i halsen eller vad är detta? Kan nämna att han var ointresserad av maten nör jag gav dom nyss, väldigt olikt honom. Övriga fiskar beter sig som vanligt.
  • Rockholger
    • September 2011
    • 78

    #2
    Nu har han lagt sig bakom stenröset nere vid botten och ligger helt still, och har gjort så ett bra tag. Kan eller ska jag göra nåt?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Verkar nästan som om han fått något skräp som fastnat i svalget eller i gälbågarna. Skulle inte tro det är något fara och att han kommer att få bort det själv med tiden.
      Om det fortsätter länge, skulle man möjligen kunna ta upp honom och försiktigt försöka se ifall där sitter något genom att öppna gällocken...men det kräver en väldigt varsam hand, och fisken måste hållas blöt hela tiden. Sådant är ändå väldigt stressande för en fisk, vilket gör att jag inte rekommenderar det mer än som en sista utväg.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Rockholger
        • September 2011
        • 78

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Verkar nästan som om han fått något skräp som fastnat i svalget eller i gälbågarna. Skulle inte tro det är något fara och att han kommer att få bort det själv med tiden.
        Om det fortsätter länge, skulle man möjligen kunna ta upp honom och försiktigt försöka se ifall där sitter något genom att öppna gällocken...men det kräver en väldigt varsam hand, och fisken måste hållas blöt hela tiden. Sådant är ändå väldigt stressande för en fisk, vilket gör att jag inte rekommenderar det mer än som en sista utväg.
        Tack för svar Jens. Har ännu inte försökt göra nåt åt det då jag inte vet vad jag skulle göra isf.
        Jag får avvakta och iaktta så länge.
        Vore synd att mista honom, då han är den rockigaste fisken i burken.

        Kommentar

        Arbetssätt...